Vår på riktigt.

Så var det äntligen dags att sjösätta båten på riktigt och börja jakten på älvens rovfiskar på allvar efter förra veckans fruktlösa stapplande försök. Helt klart  var man ringrostig med dessa längre påkar i hand van som man blivit med fjuttiga små stickor denna till slut rikliga isvinter. Men nu är det öppet vatten som får råda till nästa istid. Gäddan hägrar ju alltid på älven så här års så efter lite om och men låg till slut båten där på sin plats i söndags efter utplacering av boje efter alla konstens regler (dvs farsans). 
 
Tidsplanen höll någorlunda och jag kunde stäva ut på idag älvens något lite grumligare vatten efter senaste tidens hårda nordanvindar strax efter 10 snåret. Men idag hade vinden avtagit betänkligt och pyste bara så där lite lagom elakt från norr. Blir det inte fisk idag är det lika bra jag börjar med schack tänkte jag när jag började närma mig första ankring för dagen. Förutom den pysande nordanvinden var förhållandena optimala.
 
På väg mot nya djärva mål.
 
Första ankringen fick naturligtvis ske i "Stridhs brant" och längs denna djupbrant höll jag mig sedan nästan hela dagen. Startade passet med trotjänaren freddy cat walk men den gav inget byte till en westins shadteez som fick slicka botten gav till slut årets första gädda i öppet vatten och jag slapp börja med schack. Då gick det i varje fall att lura fisk till hugg idag. Drivisen var borta och temperaturen hade gått upp några tiondelar så det var stigande nu och det är ju alltid positivt så här på våren. Hamrade på en stund med shad teezen och lyckades med bedriften att missa ett riktigt karatehugg från helvetet, spöt höll på att flyga ur näven och mothugget blev brutalt men vad hjälpte det ingen fisk i andra änden.
 
Sedan återfann sig lugnet igen men efter ett par omankringar var jag i fisk igen och nu gick det bättre denna gång med en pig-shad i linänden. Nu började en rolig halvtimme då jag landade 3 gäddor och tappade en. Ganska bra aktion med tanke på att jag byggde in en tio minuters fikapause i denna halvtimme. Var rätt nöjd med att överhuvud taget få fisk och att de dessutom var i rätt skaplig storlek 5-6,62 kg. Som vanligt gav uppstöms spinn med extremt långsam hemtagning (marginellt fortare än strömmen, hämta bara in slacklinan) bäst utdelning. Alla fiskar tog idag ca en meter över botten på 6 meters djup. Jag säger det igen glöm allt om grundfiske om Ni vill ha skapliga gäddor i Norra Göta älv, sök fisken i branter 3-9 meter (ibland djupare). Visst man kan säkert slumpa upp en och annan "braxenätare" på grunt vatten, speciellt på sommaren. Men nu på våren glöm det, gäddorna leker i skydd av mörkret i det klara älvvattnet och går ut och ställer sig på djupbranterna på dagen det är min fasta övertygelse efter mer än 40 års gäddfiske på denna del av älven.
 
Efter denna mitt på dagen action återfann sig återigen ett stilla lugn över älven och fisket. Nordanvinden höll på att ebba ut och jag testade lite drop shot men det var lika meningslöst som att försöka göra glass i saharaöknen.
 
Gott att vara igång på allvar med gäddfisket. Måste säga att det är klart roligare att få fisk än att bli utan, någon som håller med?
 
96 cm 6620 gr fick jag nöja mig med som toppfisk idag. Men samtliga fiskar var honor i utmärkt kondition, blivande 10+are allihop!
 
Pig shad i diskret färg dominerade kraftigt idag och som vanligt iglar på gäddorna dock i förvånansvärt lite antal.
 
Vid lunchtid blev det en intensiv huggrusch och piggen fick jobba hårt. 5 gr skruvskalle och långsam rak hemtagning med vevstopp längs botten var dagens melodi.
 
Jag gick återigen över till spinn och betade av lite andra hot spot men ingen mer gädda ville bita på prylarna. Innan jag gav upp för dagen gjorde jag återigen en repa över de områden som tidigare under dagen levererade. Nu hade vinden ökat igen och krusade ytan så återigen var förhållandena på topp. En pulse shad gav omedelbart dagens 5e gädda men sedan fick man både göra ny ankring och byta till piggen igen för att lyckas lura en till. Så dagen kunde summeras med 6 gäddor upp och 2 missade hugg. En helt godkänd dag och lite revanch från förra helgens debackel. Mörka moln tonade upp sig och kom bara närmare och närmare så jag började tänka på refrängen och kände mig nöjd för dagen och tackade älven för idag!
 
Ännu en 5+are fick avsluta dagen.
 
Nu får det nog bli några eller något kvällspass i veckan men förberedelserna för årets första metetävling är ju också i full gång. Colmic spring meet i Byälven står ju för dörren och det skall bli spännande och se vad Byälven kan ge i år. Vi gör väl som vanligt en attack mot att bli den förste som passerar 100 kgs strecket på en 5 timmars tävling där. Kent Adell och Marcus Enström har ju varit snubblande nära de 2 senaste åren när de snöt mitt gamla rekord därifrån. 2 nya försök i helgen då det som alltid är en 2 dagars kanske t.o.m kan man passera 200 kg på 2 dagar det vore ett rekord som heter duga. Efter nästa helg vet vi!
 
Sköt om Er så ses vi på ett vatten nära dig!