Påskpimpel i idel solsken!

Så har vi lagt påsken 2018 bakom oss och kanske också årets sista pimpelpass på is. Jag börjar så sakteliga blicka framåt mot fiske i öppet vatten. Vilket några redan ägnat påsken åt. Havsöringspremiären 1a april på Västkusten är ju helig för många men lockar inte mig för 5 öre. Speciellt inte när isarna ligger tjocka och blanka på våra insjöar. Nä då rycker det allt betydligt mer i pimpelhanden än att gå och dänga efter öring på salta klippor. Gädd och öringfisket i älven däremot lockar lite mer men den tiden kommer såsmåningom. Denna påsk var vigd åt pimpelfiske efter abborre till 100%.

På långfredagen styrde jag och vapendragaren Gunter kosan mot en av Dalslands alla pittoreska något mindre vattendrag som i sina bästa stunder kan ge ifrån sig riktiga lunsar. I alla fall om man inte heter Jonas Stridh. I den sjö vi var på väg till idag har farsan tagit 2 över 1,8 kg och åtskiljliga fler över 1,5 kg så här fanns det i alla fall en teoretisk chans att även jag skulle kunna få en över 1,5 kg.

När vi steg ut på isen i återigen stekande sol och inte tillstymmelse till moln på himlen förstod vi att vi även denna dag åtminstone kunde få njuta tillfullo av ännu en underbar vårvinterdag. Något förskräckta blev vi dock då vi fick se hundratals gamla fotavtryck från andra pimplare i isen. Attans att så många funnit till denna lilla pärla mitt ute i skogen. Men det var lugnt eftersom dessa pimplare valt att endast fiska på 2 områden på sjön. Verkar som om de gått till samma hål gång på gång de varit här så 90% av sjön var ofiskad.

Eftersom vi känner sjön ganska väl lades ingen större vikt vid första delen som är väldigt grund utan vi gick direkt till de något djupare områdena med fina branter och naturligtvis valde vi den sida där solen stekte på som värst. Isen var betryggande 35 cm och småabborrar nappade omgående i varje hål man borrade på runt 6-9 m djup.

Vi kryssade oss fram längs branten men bara smått förutom några matare på ett par hekto ville visa intresse för våra förföriska vertikalpirkar med enkelkrok och öga. Prövade även en hel del med balansare i början med de ville de inte veta av. Faktum är att jag tycker sällan balansare fiskar bättre än en vertikalpirk även vid fiske efter större abborre. Ja jag vet att massor av stor abborre tagits på balansare men man måste tro på det man håller på med och jag tror på vertikalpirk enkelkrok och öga så enkelt är det. Klockan klämtade 11.00 och elvakaffet togs fram och avnjöts i solen. Då fick Gunter den lysande idén att ändå pröva lite grundare här i anslutning till djupet mot en bergvägg som borde värmt upp vattnet något lite till och kanske lockat in leksugna abborrar till det området. Redan i första hålet på 3 meter får Gunter 2 lite bättre och i det tredje på detta område hojtar han plötsligt till; - Den här då, duger den! Gunter satt med en riktig praktpjäs till borre i handen. Jag sprang dit med vågen och det var bara att konstatera att Gunter fått nytt pb med en magnifik abborre vägandes 1520 gr och 48 cm. Bara att gratulera och även grattis till mig som åtminstone fick se en som jag bara själv får drömma om att fånga. Efter denna lyckoträff sökte vi vidare på 3-4 meter men utan resultat förutom att jag fick en liten gädda.

Solen mötte oss redan på långfredagen och lämnade oss sedan aldrig under hela påsken!

Redan efter knappt 2 timmars påskapimplande satt Gunter där med nytt pb och helgen var räddad!

Hej då med dig och på återseende kanske som en 2 kgs, vem vet?

Dagen fortsatte i ett lyckorus för Gunter och man fick ideligen gliringar om "Hur många 1,5 kgs har du fått?" och liknande kommentarer. Men sådant skakar man av sig och så fortsatte jag dra mina kära 25 grammare. Vårt specimengäng "Fiskeshopens specimenhunters" döptes om under dagen av Gunter till "Fiskeshopens glihunters" så tråkningarna bara fortsatte men det kan jag ta. Kanske får man chansen att ge igen någon annan dag!

Vi fortsatte fiska av sjön efter alla konstens regler och Gunter hade faktiskt kontakt med ännu ett par jättar vid ett nedfallet träd men denna gång fick han bara känna en massiv tyngd innan de var borta, ja någon måtta på flytet får det vara. Egentligen är detta ett system av 2 sjöar som hänger ihop så efter en tid begav vi oss till andra delen för att pröva lyckan. Här lyckades jag i första hålet svepa upp en fin serie t.o.m på balansare men den nappruschen var kort men intensiv inte ett pet på prylarna runt om. Vi gick varvet runt denna del men det enda dramatiska som hände här var att jag fick en 3 kgs gädda som för ett kort ögonblick fick mig att tro att även jag krokat en jätte men snart kom gäddans rusningar och drömmen om storabborren suddades ut.

Kyla + vatten + sol skapar fina vintervyer att vila ögonen på under ännu en fikapause i väntan på storabborrehugget.

Dagen avslutades där vi började men bara smått var vi än prövade så vid halv sex tiden tackade vi för oss och började planera resten av helgens pimpelturer.

Men innan vi begav oss hemåt var vi tvugna att göra några hål där andra glada pimplare pulvriserat isen för att se vad som var så speciellt med denna fläck. Unrar om de verkligen haft bra fiske på detta sätt. Massa hål med 50 cm mellanrum på en yta 10 x 10 meter och sedan inte ett enda mer hål på nästan hela sjön. Bara ca 50 meter ifrån denna anhopning av hål går en fin brant där far fått flera av sina 1,5 or från sjön men där fanns det inga hål förrän jag borrade där fast å andra sidan inga större som ville nappa där idag heller ...

Idag försökte vi släppa tillbaka de flesta naturligtvis alla över 500 gr men även de små vilket var svårt då djupet omöjliggör någon vidare bra återutsättning då simblåsan kommer upp på de flesta. Så det fick bli mat idag med både till människor, katter och höns. Inget går till spillo det skulle bara vara slöseri med naturens resurser och dylika uttag tål vilken sjö som helst.

Vi tutade hemåt och passade på att kolla in en sjö Gunter var sugen på i morgon fast då fick han klara sig själv eftersom jag skulle ha extra öppet i shopen inför havsöringspremiären.

Vilket blev en lyckad dag med massa kunder som ville ladda upp med prylar inte bara inför havsöring utan även gädda, abborre, röding och regnbåge stod på önskelistan för mina kunder denna dag. För egen del fick det då istället återigen bli en sen eftgermiddags tur till Öresjö med far. Vi kom ut strax efter halv fyra på eftgerrmiddagen och förlade vårt försök denna gång till metholmen. Och äntligen fick Öresjö visa lite vad den går för, betydligt bättre nappning än tidigare under säsongen. 63 abborrar på 2 timmar denna sena eftermiddag med ett snitt på ca 80 gram får väl ändå anses som mer än väl godkänt även om det i vanlig ordning inte blev några stora. Hittade fiske idag på exakt 8,5 meter gick man bara en meter grundare eller djupare uteblev nappen och idag lyckades återutsättningen nästan till 100%. Så idag fick magen vila från abborre!

Söndagen kom och med den nya friska tag återigen blev det jag och Gunter som skulle kämpa tillsammans där ute på isen. På resan upp mot sjön förtäljde Gunter om sitt fiske under lördagen vilket inte varit så upplyftande. Det hade blivit pimpel med hjälp av ekolod men det gav inte Gunter någon större succé inte en enda över 150 gr hade det blivit så idag fick ekolodet stanna hemma och fisken sökas på hederligt vis. Jag blir mer och mer nöjd över att jag knappt tänker tanken att nyttja ekolod vid pimpelfiske. Nä pimpel från is skall bedrivas så enkelt som möjlig utan tekniska hjälpmedel. Kanske låter som en bakåtstävare man faktum är att jag personligen skulle inte få ut lika mycket glädje av att ha tagit en stor borre om jag först glott på en skärm och sett fisken. Som jag sagt förr det får andra hålla på med, punkt slut.

Idag gällde en av de något större sjöarna på dal. Samma sjö vi besökte förra helgen men denna gång norra delen. Efter att ha hittat en lämplig parkeringsplats vilket inte var det lättaste då det fortfarande är massa snö ivägen så bar det ut på isen. Även denna del är det 10 år sedan vi besökte och Ni som kan min historia kan jag avslöja att vi var på den enda sjön där jag tagit ofrivilligt vinterbad. Men det skulle vi nog undvika idag då större delen av sjön hade is som bärt en stridsvagn.

Gunter gör sig redo för stordåd inför ännu en solskensdag ute på isen.

Första hålen borrades utanför första viken vid en djupvass som åtminståne förr kunde leverera riktigt fina bitar. Efter ca 2 minuters pimplande i första hålet kom första klagovisan från mig att det nappar ju inget här och se det hjälpte direkt. 720 gr på första borren följt av ett antal på runt 100 gr en fin start på en fin dag.

1a april men inget aprilskämt det blev en fin i första hålet. Du har då en förmåga att få fisk i första hålen för dagen muttrade Gunter. Men faktum är att där har man lyckats genom åren, helt otroligt egentligen men det är ju oftare att jag får fisk i första hålet än inte men sen kan man ha 10 bomhål på raken.
Men inte idag det nappade i varje hål första timmen men som vanligt mest smått även om man emellanåt fick några 100-500 grammare men sökandet gick vidare eftger de riktigt stora.

En del abborrar hade uppenbarligen några dagar innan gått bananas på smarriga mörtar. Som Ni ser var inte rädda för att använda stort bete för abborre denna 10-12 cm mört ramlade ut ur en 250 grammare.
Men just idag smälte de mest sin föda och var ganska tjuriga och stod stilla på botten. Så trots många försök att väcka jaktlusten på dem igen med större balansare uteblev huggsexan på balansare utan man fick pilla upp även de större återigen med vertikal enkelkrok och öga idag med ganska långt häng (5-6 cm) under pirken var klart bäst.

Efter ett tag lossnade det även för Gunter som annars fick en riktig seg start idag.

Efter sedvanlig kaffepause satsade vi en stund på för oss outforsat vatten för denna sjön men under en dryg timmas tid var det enda som hände ett missat karatehugg för Gunter. Jag försvann i fjärran mot ett ännu ett av sjöns gamla hak som förr gav bra ibland. En liten grynna utanför en liten miniholme. Efter lite letande utan ett hugg fann jag kanten till grynnan och direkt var det fisk en liten följt av ett bra hugg. Nästa hål ytterligare en bit upp på grynnan gav dock omedelbart gensvar i form av en serie kämpaglade arga härliga randiga rovriddare och humöret steg omedelbart mot skyarna igen och precis lagom då jag hittat fisken kom Gunter spatserande över isen och kunde ta del av vad grynnan hade att erbjuda. Ingen fisk uppe på själva grynnan som ligger på ca 5,5 m djup utan bara runt om i branterna på 7-9 meter och kom man ut på slätbotten på 11-12 meter vimlade det av smått.

780 gr och ny dagsledare.

760 gr, fina fiskar men var är de som är något lite större?? Men historien med denna sjön upprepar sig på sydänden får man nästan alltid någon eller några över kilot men inte så många över 500 gr men massa smått och på norränden kan man få massor med 500-800 gr men nästan aldrig någon äver kilot och småfisken inte riktigt lika talrik och lite större i snitt. Underligt fenomen men så var det förr och det verkar inte ha ändrat sig.

Sam sagt knubbiga fina krabater men inte riktigt de vikter vi hade hoppats på.

Men livsnjutarn Gunter njöt i fulla drag att få känna på några stramare hans påsk var ju redan räddad med det nya pb från i fredags.

Ännu en ny ledare i kampen om dagens "tjuga". 820 gr.

Till slut lämnade vi branterna runt grynnan åt sitt öde och sökte oss över ett stort grundflak men det var bara att konstatera att grundare än 6 meter gjorde sig knappt något besvär idag. Hittade till slut en liten igenfryst råk och det brukar ju alltid hålla fisk och här var djupet det rätta ca 7meter och här blev det någr strax över 800 gr med en på 880 gr i topp som skulle visa sig bli dagens största så jah får fortsätta vänta på den där riktiga bumlingen men ett riktigt trevligt fiske haded det varit idag i ännu ett drömväder. Otroligt hur vi kan få belönas med detta fantastiska väder gång på gång. Måste vara någon slags karma för alla dessa turer man stått ut i regn och rusk.

Dagens toppfisk stannade på 880 gr. Men man kan inte vara annat än nöjd trots att kilosarna uteblev. Strålande väder gott kamratskap och fiskar som var lite svårbedda men ändå lät sig förföras till slut.
Vi höll dagen ut och gav upp strax innan klockan klämtade 18.00.

Ännu en solskensdag var snart tillända.

Några lagoma stekare fick åka med hem även idag för inte kan man väl äta för mycket abborre, eller?? Som sagt kvicksilverförgiftningen kommer väl bara närmare?!?

Nu återstod bara en dag av påsken och också troligtvis bara en dag till ute på isen denna säsong. Skrämmande (i varje fall för isen) vår varma vindar är ju på intågande och därtill något som tydligen kallas regn. Hur det ser ut har man nästan glömt bort efter alla dessa solsting man drabbats av under senaste månaderna.

Hemmasjön Öresjö fick det bli som kanske sista anhalt för denna säsongs pimplande. I dag vilade Gunter upp sig med lite spinnfiske från land medans jag, Lucas, Joakim och far möttes upp utanför Lärsbolandet vid Öresjö för en sista? heldag på isen för detta år. Trot eller ej men solen sken från en klarblå himmel då vi äntrade isen även denna dag. Fortfarande var dock isen fast och fin och mellan 15-17 cm tjock på Öresjö. Bara man såg sig för vid råkarna skulle det inte vara några som helst problem att fiska var man ville idag. Konstigt nog fick jag inget i första hålet men det kompenserade jag med att få i nästföljande 20 hål istället. Det nappade riktigt bra men som det varit i stort sett hela vintern för mig uteblev de riktigt stora.

Efter lite trevligt samkväm ute på isen med gofika gick vi lite skilda vägar i sökandet efter Öresjös berömda stora "kräftätarabborrar" men hur jag än letade på de fina kullerstensbottnarna ville inte de stora vara med. Allt prövades men de stora uteblev och på grundflaken fanns ej heller de små. Så en utflykt efter de stora gav inte ett liv. Vi gick över till att söka efter norsabborre runt råkarna men inte helller de ville vara med dnna dag så det fick bli helt enkelt att gå på de klassiska branterna på 7-9 meter i sjön om man överhuvud taget ville ha fisk.

Hemmasjön bjöd på en värdig avslutning för säsongen även idag idel solsken. Risk för att bli som en sönderbränd prinskorv var uppenbar!

Dagen gick och småabborrarna avlöste varandra idag var trycket nog lite annorlunda för de flesta gick fint att sätta tillbaka trots fiske på 7-10 meters djup i varje fall såg de ut att simma ned fint men man vet ju aldrig. Där jag hittade som mest med fisk idag var dock vinden påtaglig så lite fick man gnälla trots bjudväder i övrigt.
Även idag lyckades jag trots allt ta gängets största men idag på blygsamma 340 gram så storabborrarna klarade sig idag med men vad gör det när allt kommer kring.
Verkligen en lisa för själen att få ynnesten att vara ute på isen och pimpla en dag som denna inte ett dugg avundsjuk på alla som istället valde att kämpa med flug och spinnspön efter havets silver.

Även idag spottade abborrarna upp föda från tidigare jakter. Så som vanligt var man på plats någon dag för sent.

Men vackra vintermotiv fanns det gott om.

Och råkar likaså. Brukar ju alltid dra till sig fisk i massor men inte idag.

Bara några enstaka "matare" fanns runt råkarna.

Säsongen börjar lida mot sitt slut och även om det bar emot så var vi tvugna att till slut tänka på refrängen och bege oss hemåt. Öresjö gav mig idag 210 abborrar så visst nappade det även om pricken över iet saknades återigen. Men man kan inte få allt. Nu får snart korta spön läggas undan till förmån för längre påkar. Och slit och släpet med båtar och annat får ta vid i väntan på nya bättre tider i form av nästa istid.

Insjööringarna och gäddorna väntar på mig fick precis rapport om att en öring på 4,2 kg togs i går av en gäddfiskare i älven vid Stallbacka så det är bara att ge sig ut. Däremot havsöringen den får nog vara ifred även i år för mig. Öringarna i älven lockar betydligt mer, större, vackrare och mer kämpaglada men svårfiskade precis som det skall vara!

Så simma lugnt mina vänner så ses vi säker där ute någon gång fast nu närmast kanske i ett öppet vatten nära dig!