Två skall bort! DM 2017.

Ja då sitter man här igen redo att printa ned händelserna från helgens övningar vid strandkanten. Under den gångna helgen avverkade vi vårat DM i Internationellt mete i Karls Grav. Tyvärr blev det rekordlågt deltagande. Vi var bara 5 !!!! som kom till start och då har vi slagit ihop Norra Älvsborg med Göteborg, Bohuslän och Dalslands distrikt. Rent ut sagt en bedrövligt låg siffra. Vi borde åtminstone varit 15-20 stycken och nog var det fler som hade tänkt deltaga men det prioriterades annat såsom bröllop, jobb, 50 års kalas eller ta hand om förkylningar. Fel prioriteringar om man frågar mig. Några struntade också i det med ursäkten det blir ändå inget SM nästa år. Men vi får hoppas att årets inställda SM var en engångsföreteelse.
 
Men tävling är tävling hur många eller få som ställer upp och sällan enklare att vinna för att man är få deltagare.
 
Nu blev det som det blev och vi som var där var taggade till max för att göra upp om titeln. Som oftast "gissade" väderspåfolket rätt galet då de hade spått strålande solsken under lördagen men ganska blåsigt och under söndagen mindre vind men mer mulet. I verkligheten blev det precis tvärt om!
 
Lördagen började totalt vindstilla och förblev så och solen tittade fram lite skrämt högst någon minut.
I vanlig ordning vid lottdragningen då jag själv arrangerar blev kantplatsen A1 över till mig. "Varför blev ingen överaskad?"
 
Taktiken denna helg för Karls Grav var lika enkel som solklar. Löjfiske och feeder.. Tacklade upp 6 löjspö från 2,5-5 meter och 3 feederspön för fiske 20 meter ut. Planen var att börja på botten med 5 metaren för att sedan hela tiden mäska för löja och försöka få dem högre upp i vattnet och närmare land allt eftersom. På feedern grundmäskade jag 12 stora grundfeedrar ut precis som vanligt med lite klippt mask, casters o död magott. Men idag mest som en back up plats då förutsättningarna för bra löjfiske var optimala.
 
Karls Grav låg spegelblank under lördagen.
 
Startskottet gick och löja direkt på 5 metaren. Dock ganska seg start men löja på varje utlägg så bytte snart till kortare spö men det skulle dröja 30 minuter innan jag hade dem där jag ville. Nämligen på 2,5 meters uppe vid ytan. Men då kom dagens första påhälsning från skarven. Det räckte att den attans ålekråkan dök 20 meter bort så var löjan på ett ögonblick spårlöst försvunnen. Trist men vad göra åt detta en ramsa med svordomar hjälpte föga. Skarven käkade på löja för fulla muggar och där satt jag med lång näsa. Fick bli feeder och fortsätta mäska på i hopp om att löjan skulle komma tillbaka då skarven gav sig i väg för att torka vingarna. Enda trösten var att den skrämde fisken för samtliga men på botten gick det allt att få lite men endast mini björknor.
 
Minuterna före start.
 
Till slut var skarven nöjd för tillfället och flög iväg med det tog ytterligare en dryg halvtimme innan löjan kom tillbaka och då var snart skarven på plats igen. Den besökte oss vid tre tillfällen denna dag och fisket blev därefter men lika för alla. Fast lite synd att taktiken skall gå om intet pga en fågel.
 
Dagens marodör och kanske den effektivaste fiskaren av oss idag.
 
Men jag själv var tillräckligt bra för att skrapa ihop tillräckligt med löja för seger. De övriga hade haft det kämpigt både med löjan och bottenfisket det kom liksom aldrig riktigt igång så mina 5240 gr räckte till en solklar seger med andra kantmetaren Stig Borlinger som 2a med 3020 gr. Men då vi bara var 5 deltagare och 50% går till SM vilket i detta fall blir 3 personer så var ju tävlingen mer en kamp om vilka 2 som skulle bort. Så vi döpte om årets DM till "Två skall bort". Spännande fortsättning under söndagen.
 
3 bra halvtimmar emellan skarvbesöken räckte för seger idag.
 
Resultat dag 1 DM Norra Älvsborg Internationellt mete 20171007
 
Peg Metare Vikt Placering
A1 Jonas Stridh FK TOPP 5240 gr 1
A2 Sten Rickardsson FK TOPP 1820 gr 4
A3 Jonas Jansson FK TOPP 2900 gr 3
A4 Håkan Nyborg ASFF 1440 gr 5
A5 Stig Borlinger Sportfiskarna 3020 gr 2
 
Söndag och ny dag nya insatser vid Karls Gravs steniga strand. Nordanvinden hade intagit arenan och mer än lovligt kylig vind svepte längs med kanalen och termometern visade knappa 5 grader. Mete för de hårda med andra ord. Undra vilken lott som skulle vara kvar till mig idag då jag drog sist idag med. Ja lika snälla som vanligt var de mina motståndare och lämnade en av kantplatserna över till mig. Idag A5 där Stig satt igår.
 
Upptackling pågår i för dagen en mer ogästvänlig Karls Grav.
 
Förstod nog ganska snart att löjfisket skulle vara betydligt sämre idag så satsade hårdare på feeder. Men löjan fanns så klart kvar i tankarna fast startade med feeder vilket gav några småbjörknor omgående med sedan dött. Fick bli lite löjtest trots den bistra nordanvinden. Som väntat var det betydligt tuffare i den hårda nordanvinden. De fanns där löjan men ville högst ogärna lämna botten idag så man fick fiske dem med 4-5 meters spön och minst 1,5 -2 meter ned. Och efter en halvtimme lika säkert som amen i kyrkan var vår vän (ovän) skarven på plats igen. Tackar så mycket tycktes han säga för det dukade smörgåsbordet. Och vips så var allt tilltänkt löjfiske spolierat för denna dag då även vädret säkert bidrog till att löjan stängde av helt för idag. Men det var man ju förberedd på så då kom feederspöna mer till pass och jag lyckades få igång ett ganska fint småbjörkna fiske. Men när det började gå riktigt bra sa det tut tut bakom kröken och en av de största tankfartygen dök upp. Många motståndare att kämpa emot idag. Väder och vind, skarvar och tankfartyg.
 
Men som jag brukar tänkte jag bara positiva tankar, lika för alla. Satt lugnt och väntade på att vattnet skulle lugna ned sig och lyckades till min egen förvåning peta upp några löjor och småmörtar inne vid kanten. När vattnet var stilla ut med 5 nya stora feederburar späckade med godsaker. Mäsket för bottenfisket var idag 40% super fond och 40% super riviere bremes och 20% terre de riviere allt färgat svart. Klippte i 2 dl mask och använde mig av 3 dl casters och 2 dl fryst maggot över hela dagen. Efter ommäskningen återstod bara 45 minuter av dagens 4h men sista halvtimmen var fisken åter samlad och jag kunde slå in spiken i kistan med en 4 hgs braxen och ett gäng småbjörknor till. Blev till slut seger idag med. 3240 gr idag med Jansson som god 2a fast ordentligt akterseglad med sina 2140 gr.
 
Så sammanfattningsvis slutet gott allting gott och debacklet på peg A13 i Rögle damm nr 3 för 14 dagar sedan är ett suddigt minne blått som sakta kommer blekna bort totalt.....
 
En halvtimmes trögt löjfiske och resten lite småsurt feededrfiske 20 meter ut räckte för seger en dag som denna.
 
Resultat dag 2
 
Peg metare vikt placering
A1 Sten Rickardsson FK TOPP 600 gr 5
A2 Håkan Nyborg ASFF 1040 gr 4
A3 Stig Borlinger sportfiskarna 1720 gr 3
A4 Jonas Jansson FK TOPP 2140 gr 2
A5 Jonas Stridh FK TOPP 3240 gr 1
 
Slutresultat DM Norra Älvsborg 2017
1. Jonas Stridh 2 p 8480 gr
2. Jonas Jansson 5 p 5040 gr
3. Stig Borlinger 5 p 4740 gr
4. Håkan Nyborg 9 p 2480 gr
5. Sten Rickardsson 9 p 2420 gr
 
Så det blev alltså Håkan o Sten som skulle bort vi övriga får kriga på SM nästa år!
 
Pallen årets DM.
Det var allt för denna gång gott folk. Nästa helg sista tävlingen för i år för mig. Avslutningen av Västra meteserien feededrtävling i Göta älv vid Edet Rasta, väl mött där för Er som skall vara med till övriga säger jag som vanligt. Simma lugnt så ses vi vid vattnen!
 
Och jag hävdar fortfarande att det bara är en myt att jag alltid får kantplats!! blink, blink!