Avslutning Västra meteserien 2017

I lördags blev det bara tid till ett kort landfiske efter abborre efter att man varit och plockat mask inför avslutande tävlingen för min del i år. Hade också planer på att åka och titta på invägningen på Sunnanåträffen men lördagens tävling blåste inne så av det blev det inte. Och nog blåste det alltid, kunde knappt stå upprätt vid kajen i Vargön där jag o Rainer gjorde ett litet försök efter borre. Men strömmen var i stort sett obefintlig och vinden pinade oss. Så det blev ett kort pass men hann få 4 abborrar och en av årets minsta gäddor. Så värsta fiskeabstinensen stillades något och man kände sig redo för söndagens drabbning.
 
Hård vind i ansiktet till trots ändå ett par skapliga.
 
På söndag bar det alltså iväg mot årets sista tävling. Västra meteserien stod för dörren att avslutas. I år hade vi förlagt sista deltävlingen till Göta Älv nedanför Edet Rasta i Lilla Edet. En trevlig stäcka som dock är beroende av att det tappas på i älven men via Rainers app som talar om strömföringen kunde vi konstatera att vattenföringen idag skulle ligga runt 700 kubikmeter i sekunden vilket var glädjande. Ännu mer glädjande var att då vi anlände såg aktivitet i ytan via löjor och mörtar som flydde undan hungriga abborrar och tyvärr Skarvar. Men Skarvarna verkade mätta och försvann redan innan övriga tävlande dök upp.
 
I dag blev vi efter ett par sena avhopp 10 till start så vi fördelade oss på 2 sektioner. Återigen höll jag i lottdragningen och nöjde mig med lotten som blev över men denna gång var Charles Fasth ofin nog och drog nedströms kantplats så jag fick nöja mig med A2 näst kant.
 
Helt tillfreds med denna plats tacklade jag upp mina spön. Denna tävling var en ren feedertävling så 5 feederspön tacklades upp, varav ett var bara för att mäska med. En 40 meters plats och en 20 meters plats. Vid signalen för mäskning startade jag att grunda upp på 20 meters platsen. Planen var att mäska upp den för att börja på 40 meters platsen medans förhoppningsvis mäsket skulle dra in fisk till 20 meters platsen. Mäsket var nästan samma som förra veckan alltså super fond och super riviere med lite terre de riviere färgat brunt denna gång. Varför denna blandning jo hur enkelt som helst det enda mäsket jag hade hemma! Man tager vad man haver. Till detta tillsatte jag ca 2 dl klippt mask och ca 4 dl casters/ död maggott gick åt under de 4 timmar vi tävlade idag. Några majskorn fick åka med ut ibland också. Hann med att få ut 4 mindre burar på 40 metaren också innan start. Napp direkt i första utlägget en 2 hgs mört. Bra att få fisk direkt då är de på sträckan i varje fall. Strömmen var påtaglig vilket som sagt bara är en fördel här. Men jag hade inga som helst problem att hålla botten med en 40 gr feeder med platt sänke. Ganska liten bur vilket är att föredra i strömmande vatten tycker jag. Nappade på i varje utlägg men redan efter 5 mörtar där ute började grannen uppströms kötta fin mört på sin korta plats. Och Challe fick sin första även den på korta platsen så jag gick in. Efter 2 utlägg började det nappa fin mört för mig med och efter det följde ett fint mörtfiske i drygt 2 timmar för mig och Challe var ju inte sen att haka på utan köttade även han mört för glatta livet.
 
Challe och övriga i upptacklingsfasen.
 
Efter drygt halva tävlingen fick jag dagens första braxen direkt efter ett utlägg med tom feeder. Inte alltid det är bra att fylla feedern med mäsk varje gång ibland blir det för mycket av det goda. Och av någon anledning gav det braxen idag när man gjorde så. Vid tre tillfällen fick jag en braxen direkt efter utlägg med tom feeder. Nu kunde man dock inte fortsätta i evighet med tom feeder och tro att man fick braxen hela tiden men vid väl valda tillfällen gav det omedelbar utdelning, intressant! Min teori var att vid mäsk i feedern rusade mörten som var väldigt aktiva idag fram direkt mot feedern medans med tom feeder var mörten inte alls lika intresserad och då hann braxen fram till krokbetet innan mörten. Ja en terori bland flera ibland behöver man inte få exakta svar bara konstatera att så var det. Då det återstod en timme kände jag smaken av segerns sötma komma allt närmare. Då jag fått ytterligare ett par fina braxen och mörtarna höll igång. Men som alla vet skall man inte ropa hej för man är över bäcken. Plötsligt avtog mitt mörtfiske drastiskt och sista 45 minuterna lyckades jag bara landa 5 mörtar och 2 mindre braxen medans Challe började tokdra fin mört. I efterhand fick jag reda på att Challe ändrade mäskteknik till att bara köra rent mäsk, inget bete i alls. Vilket visade sig helt rätt för att få snabba bättre hugg av mörten. Både jag och Challe hade missat hur mycket napp som helst idag och vi kunde inte riktigt förstå varför. Men kanske var det så när man stoppade bete i mäsket blev mörten skogstokig och pickade på feedern för att slita ut betet direkt likt en svältfödd fågel vid fågelbordet. Men när Challe slutade stoppa bete i gick de direkt på krokbetet och satt bättre. Ja ännu en teori god som någon annan. Men vi konstaterar bara att så funkade det idag och Challes starka avslutning ledde fram till att han susade om mig likt jag hade trampat trehjuling i motvind i uppförsbacke medans Challe körde världens bästa formel 1 bil.
 
Men in i det sista trodde jag ändå jag hade grepp om dagens tävling men vågen förkunnade något annat, 15400 gr för Charles mot mina 13300 gr. Bara att lyfta på fiskesmäcken och åter gratulera Charles Fasth till en väl genomförd tävling. Övriga resultat och slutställning finner Ni längst ned i dagens inlägg.
 
Nu blev jag dock säker 2a så det räckte för att ta hem årets Västra meteserie totalt, alltid något!
 
Några av deltagarna idag hade väldigt svårt att hålla botten i den hårda strömmen. Visserligen skiljer det lite på sträckan var man sitter hur strömmen kommer. Det är också lite djupare längst upp där vi satt idag vilket påverkar. Men så mycket som 90-100 gr som en del påstod inte ens låg still behövdes verkligen inte då kombinerar man sin uppsättning något fel. Har själv suttit otaliga gånger vid ännu hårdare ström än idag på de platser där några behövde 90 gr och lätt hållit botten med 60 gr. Små små detaljer gör stor skillnad. Allt från var man kastar ut (lite uppströms vid hård ström för att få rätt vinkel på linan) till vilken riktning man har spöt ihop med sort och tjocklek på linan vilken typ av feeder man har mm mm. Ja massor spelar in och kombinerar man dessa saker ihop på rätt sätt kan man komma undan med betydligt lättare tackel vilket oftast är en fördel.
Bara att ha spöt i stömmens riktning gör att trycket på linan minskar. Detta tillsammans med en ganska liten platt bur med platt sänke hjälper till oerhört att få tacklet att ligga still. Till detta en tunn flätlina max 0,10 mm som skär vattnet fint och du är hemma. Ha dock en chocklina ca 6 meter nylon sista biten för att inte få det för stumt. Detta funkar i varje fall för mig. Sedan finns det ytterligare lite småtrix att ta till men det kan vi ta en annan gång....
Challe skinande glad efter dagens uppvisning.
 
Jag nästan lika nöjd men bara nästan för vem minns en 2a.
 
Långväga gäster idag Sören Börmark från Ärtemark tog en 3e plats på A sektionen.
Och resesällskapet Fredrik Härnes dagens enda junior och tillika Värmlands framtid drog också han lite fina mörtar.
 
Kristian Ekman (eller var det Edvard Blom?) vann B sektionen men han är en ljusskygg jävel så det blev bara en bild då han återutsatte sin fångst.
 
Resultat deltävling 4. Västra meteserien 2017 Göta Älv Edet Rasta 20171015
 
Peg metare vikt placering
A1 Charles Fasth 15400 gr 1
A2 Jonas Stridh 13300 gr 2...
A3 Sören Börmark 5480 gr 3
A4 Fredrik Härnes 2180 gr 5
A5 Niclas Karlsson 3880 gr 4

B1 Sten Rickardsson 4680 gr 3

B2 Jan Persson 5240 gr 2

B3 Kristian Ekman 5720 gr 1

B4 Rainer Mass 4120 gr 4

B5 Jonas Jansson 3940 gr

Lottade lagtävlingen vanns av Challe och Jan med 20640 gr.

Slutställning Västra meteserien 2017

1. Jonas Stridh  5p

2. Niklas Karlsson 7p

3. Kristian Ekman 7p

4. Stig Borlinger 8p

5. Shaun Keavney 10 p

6. Jonas Jansson 10 p

7. Rainer Mass 10 p

8. Per Erik Gyllbrant 4 p (deltog bara 2 deltävlingar)

9. Guner Furthmüller 5 p ( 2 deltävlingar)

10. Jan Persson 5 p ( 2 deltävlingar)

11. Charles Fasth 7 p (2 deltävlingar)

12. Sten Rickardsson 8p (2 deltävlingar)

13. Håkan Nyborg 8p (2 deltävlingar)

14. Mikael Tono 1p ( resten deltog bara 1 deltävling)

15. Henrik Bengtsson 2 p

16. Johan Mattsson 2 p

17. Pelle Hagman 3 p

18. Sören Börmark 3 p

19. Thomas Askolin 4 p

20. Inge Rickardsson 5 p

21. Fredrik Härnes 5 p

22. Jan Svensson 6 p

23. Michael Hjelm 6 p

Vi tackar alla som deltagit på årets serie och välkomnar Er och många fler att vara med till nästa år. Då vi kommer att återgå till 6 deltävlingar ( 3 flötmete och 3 feeder). Och försöka undvika krockar i största möjliga mån vilket det blev lite väl mycket av i år. Inbjudan mm kommer komma ut i god tid innan nästa års serie startar och missa inte att varje deltävling också är en öppen tävling så man kan hoppa med när som helst.

Vill avsluta dagens inlägg med lite påminnelse från oss på Fiskeshopen att lagren är fyllda av alla upptänkliga härligheter inför höstens fiske. För egen del innebär det mest gädda och abborre. Väder och vind får bli lite avgörande för vad som komma skall.

Passa på snart är de slut igen de nya grymma drop shot jiggarna från Westin. Har åtminstone givit mig några högtidsstunder denna höst och mer skall komma hoppas jag.
 
Sköt om Er så ses vi vid vattnen!