November är här.

Tiden bara rusar iväg och dagarna känns kortare och kortare. Rent vädermässigt är ofta November en riktigt dyster historia. Grått, ruggigt oftast blåsigt och till det lika ofta dis, dimma och regn. Fiskemässigt kan dock November vara fantastiskt. Många sportfiskare ser väl denna månad som mitt emellan två säsonger. För sent för fiske i öppna vatten och ingen is i sikte ännu att beträda. Absolut inte för sent på säsongen säger jag. Tycker nästan synd om Er som redan lagt spinnspön och metespön på hyllan för säsongen och klätt in båten för vinterförvaring. Nu börjar ju kanske en av de bästa fisketiderna i vårt område i stort sett allt är mer eller mindre på topp.

Lax och öring börjar äntligen bli på hugget igen både i Vänern och älven. (OBS fiskar Ni öring o lax i älven glöm inte att det endast är tillåtet denna tid på Norra delen av älven från Strömkarlsbron i Trollhättan upp till Vargön minimimått 60 cm gäller). Gösfisket i älven brukar vara som bäst i November. Laken börjar samla sig och blir lättare att hitta. Gädda börjar såklart bli riktigt hett igen och så min favorit, abborren såklart som helgens fiske kom att handla om.

För i helgen som gick hade ju till och med jag 2 hel lediga dagar då det var helgdag i lördags. Även om jag så här i efterhand fått veta att åtskiljliga kunder var och ryckte i dörren till Fiskeshopen i lördags. Men tyvärr denna dag var jag ute och fiskade. Grundplanen denna helg var till en början att komma iväg till för mig ett nytt vatten i jakten på de riktigt stora abborrarna men vädret ville annorlunda. Hårda vindar satte återigen stopp för de planerna då vi bara har tillgång till en liten båt i det tilltänkta vattnet. Så jag beslöt att göra det enkelt för mig och återigen åka ut på älven. Båten ligger ju ett dåligt stenkast från bostaden så det är ju bara att ge sig ut. Sagt och gjort både gäddprylar och abborredito samlades ihop och släpades ned till båten. Som sagt göra det lätt för sig, kändes som jag hade utrustning med för en hel arme.

Tänkte först satsa hårdast på gäddspinn idag då det i vanlig ordning när jag skall ut var hård vind denna gång från syd och regnet hängde i luften. Men jag gjorde till en början ett snabbt stopp på det närmaste abborrestället  och gjorde några drifter vilket gav tripp, trapp, trull. Tre abborrar 500-300 och 100 gr. Men vinden var påtaglig här och man drev uppströms i den för dagen ganska svaga tappningen. Så jag drog norrut i jakten på gäddan.

Dagens första stopp gav några snabba abborrar.

Fiskade mig metodiskt mer norrut och kastade av det ena stället efter det andra. La mest tid på områden jag normalt inte fiskar så hårt på man måste ju vidga sina vyer. Och gäddor som får vara i fred brukar ju må bäst så i min fantasi tänkte jag kanske ha lite hederlig tur och kasta i huvudet på ett ofiskat monster. Prövade här och var också på abborre men betena förblev orörda. Inte ett pet i prylarna. Men jag kämpade på i den allt mer tilltagande vinden. Till slut nöp det på en liten gädda vid ett brant berg på 9 meters djup på drop shot tacklet när jag prövade efter borre. Så det fick bli en ankring här och nöta lite med spinn för att se om gammelfarmor uppehöll sig här också. Fiskade in över ett litet grundare område med lite mer gräs och visst nöp det i här. En lite bättre på en Westins swim. Ett så lättfiskat bete så vilken idiot som helst kan få fisk med det har jag hört från säker källa. Och det verkar ju stämma för varje gång jag testat detta bete har jag åtminstone fått en gädda!

Nu var det dock inte gammelmormor som klivit på utan som oftast en ordinär älvgädda på ca 4 kg men fisk i alla fall.

Detta blev faktiskt helgens enda spinnfångade gädda så segt var gäddfisket trots det borde vara på topp men det går ju sällan som man sig tänkt.

Fortsatte fiska av älven norrut längs en djupvass utan resultat tills jag kom fram till ett av denna årstids absolut hetaste område för lite mängdfiske efter abborre. Kraftig påk med tjock lina byttes i rask takt ut mot en betydligt känsligare pinne och abborrefiske tog vid på allvar. Strömmen var som ni förstått ganska svag och jag var rädd för att abborrarna skingrat sig från detta ställe som även det är beroende av ganska hård vattenföring. Men det fanns en fin strömkant kvar att fiska längs med och när jag väl hittade fläcken för dagen tog ett riktigt trevligt abborrefiske vid. Drop shot fiske återigen outstanding men idag i det disiga vädret var det gula jiggar som gällde allt annat ratades. Men gult var inte fult tyckte firrarna idag. Ankra båten och fiska snett uppströms och sakta sakta ta hem det längs botten var dagens melodi. Så för att göra historien något kortare kan vi summera 67 abborrar på 150-600 gr på 2 timmar och 45 minuters fiske. Ja hur kul som helst i min värld och för en som älskar abborre som mat så blev det 32 med hem idag till hushållet. Men det tråkigaste med denna årstid är ju att mörkret kommer på en snabbt som blixten och är man inte inställd på att fiska lake är det ju bara att tuffa hemåt innan det blivit för svart men det kommer ju en dag i morgon med.

När jag väl bestämde mig för att lägga allt krut på abborren började det hända saker.

Visst har färgen betydelse ibland. Gult var grej of the day.

När sumpen började bli fylld med "matare" var det dags att tänka på refrängen. Som vanligt i älven dominerade 200-300 gr men det är ju perfekta matfiskar allt under och över det får simma tillbaka. Ett litet fönsteruttag då och då tål alla vatten. Största idag blev en bit på 38 cm det får man vara nöjd med på denna sträcka av älven men det kom faktiskt upp en på strax över kilot av en annan fiskare under veckan som gick så visst simmar det kilosabborar i Norra Älven med men att få en över 1,5 kg som jag drömmer om är nog en utopi då gäller andra vatten.

Vaknade till ett stilla regn på söndagsmorgonen så jag hade inte allt för bråttom att göra mig i ordning. Kaffet kokades och mackorna breddes i sakta mak medans regnet fortsatte strila ned utanför men nu liknade det mest dis så då lastades båten idag igen med mer abborreprylar men mindre gäddgrejor. Tänkte mig ett liknande upplägg som igår men åkte direkt dit jag hade haft det fina borrefisket igår. Tänkte "kötta" en stund för att sedan lägga allt krut på gädda på nya områden. Väl framme släppte jag ner tacklet och det hann inte ta botten innan första borren satt. Nummer 2 kom den också lika snabbt så nu tänkte jag "Kötta"!! Oj vad fel jag fick inte ett liv till. Strömmen hade i stort sett slagits av och det blåste ännu mer från syd idag men efter en sådan start trodde man ju att det var fullt under båten. Men de rackarns fiskarna har ju fenor och de utnyttjar dem också. Fick leta som en tok efter första lyckoträffen men efter en timme fann jag en fläck de hade parkerat på idag och jag fick ca 15 i snabb takt. Prövade fiska med balansare i dag och en upphängare men bara en ville ha balansaren resten ville ha den lilla gula upphängaren som bestod av en halv jigg ibland behövs inte mycket.

Dagens dubbel.

Halv gul jigg var allt som behövdes idag. Men efter en fikapause dog fisket fullständigt. Betydligt segare fiske idag i den näst intill obefintliga strömmen. Så efter några fruktlösa försök efter pausen beslöt jag för att ge gäddan en chans. Gav ett gammalt beprövat område chansen idag. Ett ställe som går under namnet "braa stället". Här har åtskiljliga storgäddor mött sin överman mer än en gång. Men idag i den nu riktigt byiga hårda sydvinden levde inte stället upp till sitt namn. Trots bankande längs hela kanten med diverse mer eller mindre heta "innebeten" för gädda och en och annan gammal goding gick jag helt bom. Efter en stund dök 2 fiskekompisar upp som hade satsat på gäddmete i en annan del av älven men idag bara fått 2 så då förstod man vilken trög helg efter gädda det varit för får man "bara" 2 gäddor på mete en höstdag ja då är det segt i norra älven.

Jag gick över till abborre resten av dagen och kämpade upp ett gäng till så jag landade på 30 stycken idag så även abborrefisket var klart sämre men det skyller jag på den svaga strömmen då sprider de ut sig liksom betesfisken och blir klart svårare att hitta i de stora vattenmassorna.

Men letar man så finner man så ock idag.

Bröt upp lite tidigare idag och styrde hemåt i den gropiga sjön men var ändå tillfreds över en helt Ok fiskehelg. Och batterierna var laddade med frisk luft och värsta fiskeabstinensen stillad för denna gång nu kanske man står sig till nästa helg.

Sköt om Er så ses vi vid vattnen!

Avslutar med en bild hur det såg ut i måndags när man gick till jobbet. Är inte det typiskt???

Helt vanlig måndag helt enkelt, tack för den. Simma lugnt vänner!

#1 - - Daniel:

Hej Jonas

Trevligt inlägg. Inget mete så här års? (ej inräknat gäddmete)

Svar: Hej. Tack att Ni tycker det är roligt att läsa mina inlägg. Jodå visst kan det bli mete så här års. Men för egen del stannar nog det vid mete efter mört till betesfisk. Hade det funnits mer tid över kunde det blivit färnamete mm. Några metepass efter lake blir det nog innan isen kommer.