Inget nytt under solen.

Det blev lite upprepning denna helg med skillnaden att jag faktiskt kom ut på det jag hade planerat, alltså att meta betesfisk på lördag och köra ett gäddmetepass på älven under söndagen. I vanlig ordning blev det ju lite jobb först under lördagen men i ärlighetens namn var väl kundtillströmmningen minimal så egentligen kunde man lika gärna varit ute men nu är det som det är med den biten.
 
Men vid 14.00 var feederspöt på plats vid älvens strand redo att hjälpa mig leverera lite beten. Denna gång valde jag en av de säkrare platserna för mört vid denna årstid ett stort djupt bakvatten som sällan sviker. Efter 15 minuter började platsen leverera idag också fast riktig fart på fisket blev det inte förrän Sten dök upp och underhöll med lite anekdoter från sin senaste lakefisketur. Till slut tröttnade dock Sten på min undedrhållning och vek av hemåt jag kämpade på en stund till med mitt mörtmete och kunde till slut summera 30 perfekta gäddmörtar på 2 timmar samt en del smått som fick åka med hem som lakebeten denna gång. Fin ström underlättade fisket idag och att vädret även det visade sig från sin bättre sida gjorde det ju inte svårare precis.
 
Med tillförsikt inför morgondagen sumpade jag mina mörtar och gjorde mig redo för en heldag på älven i gäddmetets tecken.
 
Då satt man där igen bakom feederspöt för vilken gång i ordningen ja det vet jag inte...
 
Men snart stod fina "gäddmörtar" på kö. Till skillnad mot förra helgen men nu var man på rätt plats.
 
Så snart var hinken full och mörtar redo för stordåd.
 
Vädret hade slagit om under natten och stora hotfulla mörka moln hade drivit in så jag hade inte överdrivet bråttom att komma iväg. Termometern visade -2 grader och båten var indränkt i frost då jag bar ned första lasset med prylar. Motorn såg ut att frysa rejält men jag fick igång den gamla trotjänaren och fisketuren kunde ta sin början. Trots minusgrader hade det nu till råga på allt börjat att regna vilket förvandlade båten från farbror frost till gubben is istället. Snabbt som ögat var båten indränkt i ett tunt ispansarlager så vi såg ut att gå mot en riktigt kall dag på älven. Än så länge blåste det dock inget...
 
När jag kom fram till dagens tilltänkta område var en båt redan på plats med 2 gäddfiskare som satsade på fluga och spinn.
 
Medfiskare redan på plats de måste ha funnit en bra spot för där låg de kvar hela tiden. Hur många fick Ni tro??? Om Ni inte hade kanonfiske kan jag tipsa om att det brukar löna sig att flytta och aktivt söka av områden så här års (eller ja alltid i Norra älven). Själv när jag spinnfiskar högst ett tiotal kast på varje område sedan flyttar man sig en kastsektor och återupptar sökandet. På det sättet hittar man betydligt lättare huggvillig fisk. Sällan eller aldrig lönar det sig att nöta för länge på denna del av älven.
 
För egen del gällde ju gäddmete idag och som vanligt kör jag med 3 flötmeten och ett bottentackel. Flötmetena varierar jag på djup mellan 3-8 meter och bottentacklet släpps rakt bakom båten och får följa botten hela tiden. hann inte sätta mig och ta första årtaget innan bottentacklet indikerade hugg men den missades i mothugget men sekunderna efter sjönk ena flötet som fiskade en meter ovan botten och dagens första gädda var landad. Sedan följde en ganska intensiv förmiddagsrush och nappen kom regelbundet och antalet mörtar minskade i hinken. Vinden hade ökat och regnet strilade ned men nu var det plusgrader så det slapp frysa fast i båten, alltid något.
Mest intensivt under förmiddagen blev det när jag fick vad vi kan kalla ett trippelhugg men det slumpade sig så att precis när jag sätt tillbaka en gädda högg en ny. Vinden gjorde att jag hela tiden drev in mot grundare vatten men tack vare erfarenhet och lite tur gick allt bra och fisket flöt på som det skulle. Alla hugg kom relativt bottennära idag så alla spön riggades lite djupare. Men som vanligt på hösten/ förvintern för mig på älven ville bara smågäddor vara med och dansa. Det vilar en förbannelse över mig att jag aldrig lyckas ta en riktig storgädda på hösten i älven men det är tydligen något jag får leva med. Den största idag låg kanske runt fem kilo de övriga runt 3 kg. Men även sådana gäddor skall inte föraktas de bjöd upp till så god kamp de kunde åstakomma.
 
Närmare is än så här har jag inte kommit än i år. Men det är inte utan man längtar efter riktig isvinter nu efter de senaste årens bedrövliga vintrar.
 
Hann knappt börja fiska innan de första gäddorna kastade sig på mörtarna.
 
I dag märkes en markant skillnad mellan rena och "bling bling" tackel. Körde 2 uppsättningar av vardera och det blev 5-2 i landade fiskar till "bling bling" tackel och även flesta av dagens missade hugg valde lite glitter idag.
Brukar ofta vara en fördel då vattnet är lite grumligt och det är mulet ute åtminstone tycker jag det. Så varför inte använda sig av det när man tror på det.
 
Ännu en gädda har fallit för "bling bling" tacklet.
 
Efter klockan 12 och intagandet av härliga smörgåsar, bullar och rykande hett kaffe blev det dock nästan natta igen och regnet hade åter tilltagit i styrka och napplusten på gäddorna avtog drastiskt men jag kämpade på och fiskade av mina ställen. Men nu var det långt mellan huggen och de som väl gjorde några utfall tog väldigt försiktigt och spottade vid minsta möjliga motstånd men även de som missades var med största sannolikhet även de små snipor så det gjorde inte så mycket. Lyckades peta upp någon till under eftermiddagen men redan vid halv tre då regnet aldrig tycktes upphöra och det var mer natt än dag kastade jag in handduken för idag.
 
Kunde summera 7 landade gäddor, 4 tappade vid båten och x antal missade hugg så ändock en trevlig dag i det kalla förvinter regnet. Men som vanligt ingen stor för mig under hösten så inget nytt under solen där.
Men det kommer fler försök dock kanske inte i år. Nästa helg lutar allt åt att båten åker upp för vinterförvaring och den utlovade vargavintern kan få komma!
 
Avslutar med en ironisk tummen upp för vädret och hoppas att vi snart ses på fina isar istället!
 
Sköt om Er därute så ses vi vid vattnen!