Uppladdning inför SM i pimpel.

Nu är det bara en vecka kvar till pimpel SM och definitivt sista gången på is för mig denna säsong. Hur laddar man upp som bäst för det när det inte finns en isflinga så långt ögat når. Och suget att åka långt minskat drastiskt. Får räcka med den lilla turen nästa vecka på 109 mil enkel väg.
Jo man fiskar såklart någonting helt annat. För andra helgen i rad fick det bli till att söka sig till öppet vatten och pröva lyckan. Som jag nämde förra veckan så var mina maskar från i höstas fortfarande vid gott mod och jag kände för att se om det fanns några sikar som ville i älven. I lördags gjorde jag slag i saken och sökte mig ner till våra gamla sikhak där vi på den gamla goda tiden kunde landa 15-20 sikar per person en bra dag.
Men redan på väg ner insåg jag snart att uppdraget att få en sik skulle bli riktigt svårt. Även denna helg var det strypt ström som gällde och älven liknade mest ett stort badkar. Därtill forfarande knappa 3 gr varmt i vattnet, bleke och solsken. Så förhållandena var väl inte de bästa men jag gjorde ändå ett tappert försök. Men trots både smarriga maskar och lite gotteli gott fiskmjölsbaserat mäsk ville inga sikar bita idag. Och inga andra fiskar heller för den delen. Men vädret var ju helt underbart och kaffet smakade utmärkt och frisk luft var det ju inte ont om.
Och träna på att inte få något kan vara nog så viktigt. Om jag förstått den lilla info som jag fått från pimpel SM vattnet rätt har vi nog ett tålamodsprövande fiske att se fram emot. Men idag fick jag inse att även mitt bästa inte var gott nog för att kunna överlista några firrar idag så det var bara att traska hemåt i finvädret och fortsätta drömma om kommande storfångster.
Tippen var lika stilla hela kvällen så man kunde tro att jag tittade på denna stillbild hela tiden.
 
Det mesta var ju emot chansen till lyckat fiske denna dag. Glömde ju nämna att vattnet var 50 cm lägre än normalt också. Men det är ju ont om vatten överallt så snart blir det väl ransonering på vatten även hos oss.
 
Fåglar i träd har man ju hört talas om men nu börjar det tydligen också förekomma en och annan jigg uppe bland trädgrenarna. Förra året föredrog detta träd hårdbeten i form av vobbler men helt klart har även denna livsform annammat att det är gummi som gäller nu för tiden.
 
I dag söndag var det först planerat en metetur till Nossan med Niclas men han drabbades tyvärr av någon form av magsjuka så av det blev det intet. Tänkte då ändå åka till Nossan med far och fresta färnan men det blev ändring i sista stund efter att jag på morgonqvisten fått meddelande från Gunter att han tänkte fresta gäddan på spinn i Vassbotten. Hastigt och lustigt ändrades planerna och gäddprylarna fick rotas fram vilket nu inte är speciellt svårt då även de alltid står redo för action.
Inte allt för många grisblinkar senare var Gunters båt på väg att sjösättas i böljan den blå. Vi var verkligen inte ensamma om att testa Vassbotten denna dag men det hade vi inte förväntat oss heller. Men det finns otaliga ställen att fiska av så vi behövde inte trängas. Och en finväders dag som denna med lite lagom hård syd väst vind kan man knappast tro att man blir ensamma på södra Vänern.
Spinn stod på tapeten så vi började dänga lite plast och gummi över ca 3-4 m djup strax innan det grundar upp ytterligar. Längst in på det grunda låg redan 3 båtar för ryktet hade väl spritt sig att det fångats en del fina där inne för några dagar sedan. Men är det något jag är emot inom fisket så är det att göra som alla andra. Man måste tänka lite själv också och 3 båtar där inne var åtminstone en för mycket i våran smak det finns som sagt oändligt mycket yta att fiska av. Och strax ristade det till i grejorna och jag kunde landa dagens första en liten snipa på Salmo slider men nollan spräckt och fisk i området. Hade strax innan även ett påslag. 
Så vi anammade min vanliga taktik att från ankrad båt beta av kastsektor för kastsektor längs de sträckor vi trodde mest på idag.
Bytte efter ett tag till Westins Shad teez 16 cm i klassiska skit mört färgen för gummi skall ju vara så hett nu för tiden så fick man känna sig lite "inne" också. Har ju alltid fiskat med shad jiggar långt innan de flesta ens visste vad de där sladdriga gummisakerna var bra för. Men nu skall ju alla fiska "gummi" och då tycker inte jag det känns så himla kul att köra med detta. För då blir man ju en som gör som alla andra.
Men det är ju ofta rätt effektivt så varför inte. Och efter inte allt för lång tid behagade en lite bättre gädda att kliva på. Efter en ganska rolig fight kunde jag snart lyfta in en firre som både jag och Gunter tippade till en bra bit över 10kg när vi dessutom mätte in den till hela 115 cm var vi helt övertygade att jag hade knäckt 10 kgs vallen på årets premiärtur. Men vågen sa något annat nämligen 9980 gr. Vi blev nästan lite paffa och fick väga om både en och två gånger men vågen var det inget fel på så det fattades 20 gr till det däringa 10 kgs strecket men vad gör det. En fin premiärgädda en rolig fight och ett par skapliga bilder blev det så jag var mer än nöjd.
Efter lite välbehövlig fikapause fortsatte vi harva på och snart hade jag en gädda till i famnen men Gunter hade ännu inte fått någon och det är ju ännu roligare om vi båda kunde lyckas. Så vi beslutade att även vi testa lite grundare. Nu hade de andra givit sig av och stället längst in fått vila en dryg timme så vi gjorde ett test.
När vi väl ankrat upp hann Gunters bete knappt ta vatten innan hans första gädda för dagen var ett faktum. Men det blev enda fisken vi kände på riktigt grunt vatten så vi sökte oss utåt igen så vi fick 3-5 m under båten. Vilket jag trivs med betydligt bättre. Visst grunt vatten kan vara riktigt hett så här års men jag känner mig mer tillfreds med lite mer vatten under kölen. Gunter lyckades få till ännu ett lyckokast där betet attackerades så fort det tog vattnet och nu fick även Gunter känna på en bättre fisk. Även denna stretade emot bra temperaturen har ju nått över 5 gr här i vassbotten nu så gäddorna börjar vakna på allvar. 
Vi vägde inte denna fisk men uppskattade den till mellan 6-7 kg. Och dagen var räddad för oss båda. Mycket trevligt tjöt blev det och återigen massor av frisk luft och till det en härligt värmade sol och desutom lite gäddor som ville nappa så vad mer kan man begära en dag som denna ja inte så mycket egentligen.
Vi körde på ända in i kaklet men någon mer gädda blev det ej denna gång.
Nu återstår dock att se om detta var den rätta uppladdningen inför pimpel SM nästa helg.
Kapten Gunter styr oss mot gäddorna!
 
Och inte så små visade de sig vara heller. 115 cm och 9980 gr. Lite mer fetma hade man kanske kunnat önska sig men man kan ju inte få allt. 
 
Gunters gäddor föredrog firetiger medans mina gillade lite mer diskreta färger så som ofta är rätt fart och plats betydligt viktigare än färg. Sätt på något du tror på och håll dig till det så skall du se att det löser sig till slut. Lär Er var och när och rätt djup/ tempo i första hand. Sådant får man bara känsla för genom att fiska mycket så ut och upptäck. Skitfiske på Er!
 
Vi hade väl inte riktigt turen med fetman på fiskarna idag men vad gör väl det nästa gång så kanske det är andra bullar.
 
Men det är alltid lika mäktigt att se våra kära älskade gäddor glida tillbaka efter en god kamp. Längtar redan tills vi ses nästa gång men först skall pimpel SM klaras av och då hoppas jag undvika gäddor och hitta lite randiga rovriddare istället.
 
Skitfiske på Er allihop och ta hand om Er så ses vi på vattnen!