Abborrefiske uppladdning inför feeder VM.

Nu börjar resan till Portugal och årets feeder VM närma sig med stormsteg och de sista förberedelserna är igång.
Hur laddar man då upp på bästa sätt inför ett VM. Ja de flesta skulle nog träna feederfiske och så gör nog också toppnationerna där de flesta är heltidsproffs och gör inget annat än just feedermete.
Men här tänker vi lite annurlunda och åker och fiskar abborre istället men så blir man inte världsmästare heller. Men väl på plats i Portugal kommer givetvis ett allvarligt försök att göras.

Men min uppladdning landade alltså i abborrefiske som ändock kanske trots allt är min egentliga favoritfisk. I tisdags firade jag och ständige följeslagaren Gunter nationaldagen på Öresjö med förhoppning att kunna lura upp någon eller några av sjöns bättre abborrar. Men då vi båda klivit en bra bit förbi 40 års strecket fick det återigen bli sovmorgon och mitt på dagen fiske. Även om vi nästan idag höll ut till skymningen.

Så klockan kvart i elva doppades tacklena i vattnet för första sökdriften. Som vanligt var väl inte vädrets makter till vår fördel direkt utan en frisk byig syd ostan vind gjorde sjön gropig och för att kunna fiska något så när kontrollerat fick det till en början bli lite skyddat fiske bakom sjöns öar. ganska snart hittade vi lite fisk vid en djupbrant och jag lyckades spräcka nollan med en 3hgs på drop shot men det blev dagens enda på den metoden. Idag skulle det visa sig att vanligt jiggfiske med skallar på 10-18 gr och jiggar i relativt diskreta färger vad det enda som dög. jJggar i modell shad gav bäst utdelning sedan var det en smaksak vilket märke man hängde på. Som så ofta gäller det i första hand att hitta fisken och presentera betet med rätt fart och djupnivå för dagen.

Vinden avtog inte direkt så vi övegick till att ankra båten över heta områden där vi lokaliserade lite fisk med hjälp av ekolodet. Köra runt och leta lite i med en markör där det såg hett ut ankra en bit därifrån och spinnfiska över området var melodin för dagen. men även om man hittade fin fisk på lodet är det ju något helt annat att få dem ta.
Idag fick vi verkligen kämpa för att få hugg somliga fick kämpa mer än andra jag nämner inga namn men en i båten hade det lite tuffare än den andre idag även om det lossnade lite på slutet.

Gäddorna var däremot mer i stöten och det är alltid lika roligt även om man fiskar efter abborre när kämpaglade efterleks gäddor kliver på. Härligt ändå att man fortfarande får den där härligt pirrande fiskefrossekänslan när det rister lite mer än normalt i grejorna och man ännu inte sett fisken och spekulationerna sätter igång vilken kaliber det kan vara på vad som sitter i andra änden. Denna dag fick jag ett flertal gäddor upp emot 100 cm trevliga bonusfiskar vid abborrefiske.

Ett helt stim av gäddor parkerade ett tag under båten och Gunter gjorde ett första nedsläpp rakt ner ihopp om att det var storabborre, pang så var den jiggen borta. Då fick man order att skicka ned sin jigg så kanske Gunter fick tillbaka sin dyrgrip. Det resulterade i 2 snabba gäddor upp och ett missat hugg men ingen jigg tillbaka till Gunter så kan det gå. Lite för tunn fc lina idag Gunter? (0,25mm). Själv kör jag med ca 60 cm 0,41 mm fc tafs längst ner. Stör inte abborrefisket ett dyft och man klarar nästan 100% av gäddorna. Hitills faktiskt 100% ännu inte fått någon jigg knyckt av gädda sen jag gick upp till 0,41 ta i trä!

Men det var ju abborre vi skulle ha idag så detta gäddtäta ställe lämnades till förmån för ännu ett men efter ytterligare några gäddor till mig lyckades vi till slut hitta en fin brant med lite mer huggvilliga abborrar. Knepet idag för att överhuvudtaget väcka något som helst intresse för våra jiggar var att låta jiggen sjunka till botten och sedan ta hem den relativt fort med plötsliga vevstopp ja lite som vanligt med andra ord. Det lite intressanta var att det var klart bäst att jigga upp i branten och inte tvärt om som oftast brukar vara det bästa i varje fall vad jag upplevt.

Vi hann testa ett sista ställe vid en annan av Öresjös alla heta branter (djup mellan 6-15 m hittade vi fisken på idag). Där fick ett dubbelhugg avsluta dagens 10 timmars pass även om turen knappast kommer gå till historien som det värsta abborrefisket i mannaminne så var vi ändå nöjda med fisket till slut. Långt ifrån några jättar men en handfull på runt 35-37 cm i topp och säkert en snittvikt på runt 250-300 gr på alla dagens borrar var väl ändå inte kattpiss och upp på detta några skapliga gäddor dessutom bara lite regn och inte orkanvindar hela tiden så vad mer att begära egentligen.

Efter många om och men var så också den nya rampen i Öresjö på plats. Tyvärr nästan lika dålig som innan men den får väl duga blir väl inte bättre än så här när de styrande vägrar lyssna på personer som vet vad de pratar om. Var är angöringsbryggan tex??? Rampen kan vi döpa till "Finn fem fel"!

Dagens första men inte största.

Som sig bör på nationaldagen, Svenska flaggan hissad i topp!

Även om det var segt lät sig en och annan luras till hugg.

Men ibland fick man nöja sig med ett fjäll.

Gäddorna däremot var samarbetsvilliga och bjöd upp till dans på de lätta abborreprylarna.

Två glada gossar avslutade dagen med ett dubbelhugg och tackade Öresjö för idag på återseende!

Klämde in ett lite flötmete pass en kväll också emellan förberedelserna inför feeder VM.

Några idar fick syna ovansidan av vattenytan i några sekunder i lördags kväll.

Kvällen blev alldeles för fin för att förspillas i TV soffan med tafsknytning inför VM. Ingen idé att knyta för mycket hemma det är säkert något helt annat som gäller ändå när man väl kommer på plats åtminstone säger min erfarenhet det.

Men feederspöna är redo för action i Portugal i varje fall. om inte annat så skall det bli spännande att se vad vi kan åstakomma där nere karp, barb och ruda väntar på oss.

Men här hemma fick jag ytterligare ett erbjudande att hänga på abborrefiske under söndagen också. Marcus Rudström hade ställt en fråga om jag ville hänga på till ett av hans favoritvatten och då det dessutom är ett nytt vatten för mig var jag inte sen att hänga på. (En gång tidigare har jag iofs varit där men det var en pimpeltävling på det glada 80-talet).

Fast det var en del annat som skulle fixas och ordnas med både för mig och Marcus under söndagen så det fick bli ännu ett kortare mitt på dagen pass men sjön är såpass bra så Marcus vågade sticka ut hakan och lova kilosabborre. Brukar alltid vara livsfarligt att lova något vid fiske. Han menade också att bara mete duger i denna sjö och då vi inte hade någon betesfisk var det bara att ta med sig löjpiskorna och en påse löjmäsk och lite magott. Medans Marcus förberede båten gjorde jag mitt bästa för att dra upp lite betesfisk och tja det gick väl ganska bra och några minuter senare var hinken full av lagom stora mörtar 10-15 cm fin fina abborrebeten.

Vi stävade ut på sjön både med årkraft och elmotor för att så snabbt som möjligt komma ut till den heta risvasen i sjön som förr om åren givit Marcus högtidsstunder. Även om Marcus utlovat kilosabborre vet man ju att fiske är fiske och allt kan hända eller inte hända. Dessutom hade givetvis ett massivt lågtryck dragit in över oss och regnet strilade ner under hela passet och ja det blåste också.

Efter lite letande fann vi risvasen och en markör placerades ur en hel del fisk uppenbarade sig också i närområdet så hoppets låga tändes. Givetvis hade vi även jiggar och annat abborregodis med oss men för att göra den historian kortare så gav endast mask en liten abborre och jiggarna endast ett hugg och en liten gädda. Nä här hade Marcus rätt det var mete som gällde. bara några minuter efter att första mörten apterats försiktigt i överläppen på en 2/0 Gamakatsu krok ploppade flötet och en 6hgs kunde landas fin start. Marcus tog sedan direkt på det en på 3hg och mitt nästa utlägg resulterade i den utlovade kilosfisken. Skönt för Marcus att hans löfte höll. 47 cm utlekt hona vägdes in till 1180 gr inte fy skam. Den följdes av stiltje nappruschen var över.

Vi gjorde ett antal omankringar i området men endast en gädda modell 5 kg behagade nappa men den var dum nog att tokrusa in under risvasen och sätta sig ohjälpligt fast men efter lite tumult lyckades gäddan till slut själv kroka sig loss och vi kunde fortsätta fiska.

Men abborrarna var kinkiga i det allt mer tilltagande regnvädret och det blev bara en till efter några missade napp men det var en 41 cm så fint snitt om inte annat och den utlovade kilosabborren var ju redan ett faktum så vi tog tidig kväll en dag som denna och nöjde oss så här slutet gott allting gott.

Kilosabborre simmar tillbaka.

Startade med en 40 cmare.

Även dagens skeppare fick fisk!

47 cmare i håven.

Utlekt men strid(h)bar!

Glöm små beten för storabborre, munnen på en 8 hgs!

Avslutade i diset med ännu en över 40 cm. Han höll vad han lovade Marcus!

Nu blir det nog inte så mycket bloggande på ett tag. Allt fokus de kommande veckorna kommer ligga på feeder VM men efter hemkomsten därifrån kan Ni räkna med en utförlig historia hur det än går!

Heja Sverige och skitfiske på oss i Portugal!

Sköt om Er därute så ses vi på vattnen!