VM Feeder 2017 del 2

Sista förberedelserna och träningsveckan.

Så fortsätter vi med del 2 från årets Feeder VM i Portugal. Vi tar vid där vi slutade igår.

Vi hade nu installerat oss på riktigt i vårt nya hem för de närmaste 9 dygnen. Ett massivt åskväder hade dragit in och regnet hängde i luften och snart brakade det loss med dunder och brak, regnet som kom svalkade fint i den nu 40 gradiga värmen. Blixten slog ned även hos oss och startade en mindre brand på andra sidan men föreståndaren för boendet som dykt upp försäkrade att det var ingen fara för oss. Han berättade att det varit värmerekord för denna årstid i Portugal idag med 45 gr.
Vi kämpade med att få ned temperaturen i vårt hus men hur vi än ställde in vägrade husets AC apperatur att fungera som den skulle så det blev en svettig natt. Regnet gjorde dock att det kändes svalare ute så det blev till att öppna fönster och dörrar för att ordna lite tvärdrag och någon form av svalka.
Trots en av de varmaste nätterna jag varit med om och några galningar till strandraggare spelade arabmusik på högsta volym ända tills vi klev upp vid 6 tiden på söndag  sov vi ganska bra ändå utmattade efter resan som vi var.

Söndag 18/6
Strandraggaren spelade fortfarande så det ekade han hade en stunds paus men hade nu kommit in i andra andningen.
Ut med prylarna på gården för en första genomgång inför fisket men först iväg till restaurangen för frukost.

Efter en av de bästa frukostarna vi intagit på mycket länge det bara kom mer och mer mat hela tiden av alla de slag. La vi upp strategin för dagen. Magnus och Anders stack iväg för att hämta vår 5e lagmedlem Vince Dowling på flygplatsen i Lissabon.
Jag och Challe stannade kvar i huset och började tackla upp våra spön så de blev anpassade efter fisket som komma skulle. Byte till mono lina på samtliga spolar då det inte var något annat att fundera på. Flätlina hade blivit alldeles för stumt för snabbsimmarna som väntade oss.
Värmen var påtaglig idag också redan 06.00 var det 36 gr varmt så det blev inte så många knop och skugga fick uppsökas för att överhuvudtaget orka göra något. Men spöna blev färdigriggade och några tafsar orkades dessutom knytas.
Strax efter 11 dök Magnus och Anders upp med Vince och laget var komplett, de kom lagom till kaffedags.
Efter lite fika i skuggan tog vi oss en tur ner till tävlingsträckan för att göra en första inspektion.
Vi konstaterade att det såg riktigt fint ut, mängder med löja i vattnet och enstaka vak från karp och barb hördes och syntes. Fast mest ekade de små grodornas lovsång längs stranden. Hur fisket kommer bli får träningsveckan utvisa.
Och för de som undrar ja det var varmt som en ugn.
Efter att vi hade svettats klart längs floden åkte vi tillbaka till huset som var kallat The Boss Haus. Än gjorde det dock inte skäl för namnet då AC fortfarande inte funkade som den skulle borde heta Bastu huset istället.

Inspektion av sträckan i totalt vindstilla och 42 graders värme, ja vi fryser inte direkt.

Vi anförskaffade lite välbehövlig dricka i restaurangen inför morgondagen då vi misslyckades med att hitta en öppen stormarknad så här på blanka söndagseftermiddagen.
Vi intog också siestaläge och hade lite taktikgenomgång inför morgondagens första träningspass. Då fick vi det ena telefonsamtalet efter det andra från oroliga anhöriga då ryktet om storbranden nått Sverige. Men den rasade som närmast 14 mil nord väst om oss så vi märkte inte mycket av det. Över 60 personer hade bränts ihjäl tragiskt men inget vi orkade tänka på nu.
Vi gick och badade istället för att svalka oss och skingra tankarna och ladda för i morgon. Vi var fiskesugna så in i norden!
Middagen på kvällen satt som en smäck men huset var fortfarande som en bastu men lite sömn blev det. Strandraggarna hade äntligen tröttnat och gett sig av så det var tyst denna natt, alltid något.

Baddjävlar från Sverige!

Måndag 19/6
Äntligen dags för första träningspasset. I sedvanlig stil var Svenskarna först på plats förutom betesleverantören som skulle visa sig vara en riktig klippa.
Vi fick våra beten och sedan lottning av träningsboxarna för veckan. Vi och Italien var de enda på plats så vi fick börja och dra. Efter denna procedur bar det iväg till sträckan och träningsbox 11 motsvarande C sektionen. När man tränar sitter alla i laget ihop i en box motsvarande 5 platser. Genom ovan nämda lottdragning får man möjlighet att en dag vardera träna på de 5 olika sektionerna.
Lite moln samt lite bris gjorde det någorlunda drägligt idag men varmt var det säkert runt 40 strecket idag också.
Vi följde en för dagen redan bestämd taktik för att försöka så tidigt som möjligt hitta något som funkade och saker som inte funkar (lika viktigt det). Tipsen innan talade om andra sidan och ca 10 ut från andra sidan och mitt i som stråk där de större fiskarna normalt uppehåll sig. Samt om löjfiske med korta kast inne vid egna kanten.
Vi fick redan första dagen alla känna på de större fiskarna. Vilka napp, vilka torpeder. Här behövde man inte fundera på om det verkligen var ett napp eller inte. Det gick från 0 till 100 på en microsekund och spöt stod som ett U redan i nappet. Sen var det "bara" att tämja fisken så gott det gick.
Vi upptäckte att lite mäsk och bara lite beten verkade vara melodin inget mäsk bombardemang alltså. Majs eller en bunte magott var betet för dagen.
Vi fick barbar mellan 100 gr och nästan 2 kg och karpar runt 1-1,5 kg samt lite löja vilket vi inte direkt prövade på idag.
Anders slog dessutom till med nytt svenskt rekord på sköldpadda! 2,5 kg!

Träningsveckan i gång.

Under buskar och träd på andra sidan skulle visa sig bli heta platser för karpen.

Vince med resans första karp.

Magnus med sin första.

Anders fick nöja sig med att bara få känna på de större fiskarna idag men nytt svenskt rekord på sköldpadda är ju inte fy skam det heller.

Urstarka barb och vacker karp från dag 1.

Challe med en barb i 2 kgs klassen som han tog in snabbare än någon skådat tror jag. Barben fick aldrig skuggan av en chans att visa sin styrka utan studsade in i ytan och hamnade i håven på 30 sekunder men så hade han aldrig förr heller mött Challe från Lidköping, Sweden, som vet hur de skall tas!

Man får träna till 18.00 måndag till onsdag men efter de 5 timmarna som är ordinarie tävlingstid bröt samtliga lag upp ingen orkade vara kvar i denna värme. Det var hett som hell!
En riktigt tuff ihop packning blev det då vi nästan drabbades av värmeslag allihop vattnet och övrig dricka slut sen länge men en Portugis räddade dagen med iskallt vatten till oss. I morgon får det bli 6 liter per person och inte 4 liter som idag räckte ingenstans man lär så länge man lever.

Inget jättefiske för någon får man mellan 3-5 större fiskar kommer det troligtvis räcka mycket långt flera lag satt redan och övade löjfiske och drog ihop uppemot 3 kg löja. En metod som kan komma bli avgörande på flera sträckor tror vi. Lite löjligt med löjfiske på feeder men tävling är tävling och blir det aktuellt kommer vi inte tveka om att försöka anpassa oss.

Efter välbehövligt kallt vatten var vi redo att styra kosan mot boendet igen. Träffade på lite andra lag och de flesta hade bara fått 3-4 stora fiskar per lag. Vi fick betydligt mer men tror vi satt i ett bra område idag.

Tillbaka i huset drog de andra och badade jag fick ta hand om betena och naturligtvis hade det blivit en magottrymning i kylväskan men det löste sig det med.

Våra kaptener Denny och Lasse hade landat och var på väg i sin hyrbil till oss efter diverse letningar och vägvisning via telefon fann de oss andra och nu var laget komplett på riktigt.

Denny och Lasse sattes genast i arbete med ditten och datten och var snart ett med gänget. Ny taktik för morgondagen togs fram och tillräckligt med dricka och energidryck inhandlades för att klara ännu en het tillställning i morgon. Mäsk blandades och nya tafsar knöts under glada tillrop ända långt in på kvällskvisten innan det var dags för att försöka sova igen i vårt bastu till hus.

Personalen på restaurangen hade minst sagt fullt upp denna vecka, anar nog att de tagit semester nu....

I morgon tar vi nya tag.
Resten av träningsveckan och själva tävlingsdagarna får Ni vänta ett litet tag till på....