Lite helt vanligt abborrefiske.

Efter en tid med nästan bara feederfiske kom så läge för en helg med chans till lite trevligt abborrefiske. Vi kan kalla det för semesterfiske, fiske när det är som enklast. Lite prylar och bara som avkoppling och återhämtning under lugna stillsamma former. (Eller inte?).
Hur som helst egen semester är det ju inte tal om som egen företagare i sportfiskebranschen. Nu är det ju högtid så de egna fisketurerna begränsas till kvällar och söndagar men det gör en bara mer taggad när man väl kommer ut och man ser till så man verkligen kommer ut också.
I lördags eftermiddag tog jag så båten ut på älven med jiggspöt i hand och en låda (nja var kanske snarare 5 lådor) jiggar och begav mig ut för lite enkelt avkopplingsfiske.
Men man vill ju ge sig chansen att få bra fiske så det började letas febrilt i vanlig ordning efter var abborren skulle kunna tänkas befinnas en dag som denna. Var åtskiljliga år sedan jag tog med tid att sommarfiska efter abborre på älven men allt var precis som förr inget nytt här inte. Abborren stod precis där den brukade förr vid denna årstid och med dylik vattenföring.
Denna dag som så många andra senaste tiden var strömmen svag för att inte säga näst intill obefintlig. Då samlar sig abborren framåt kvällen mellan grynnorna som finns i älven. De står i rännorna som bildas emellan grynnorna och lurpassar på allt ätbart som kan tänkas komma förbi och de gör då och då jakträder över grynnorna då det samlas miljontals med mörtyngel vid dessa platser så här års.
Så även denna dag vid den magiska timmen mellan 20.00-21.00 var jakten igång och när man väl hittade rätt jigg för dagen som just idag innebar en savagear cannibal jigg svart vit 7cm med 7 gr skalle var succén ett faktum.
Som vanligt inga jättar i norra älven men helt Ok storlek för detta område fick väl en 10-12 stycken över 500 gr med 740 gr på topp som sagt långt ifrån några jättar men helt sjukt roligt fiske. Jag bara stod och smålog i båten när det kast efter kast klev på en skaplig kämpaglad sommarabborre.
Efter en galen rolig halvtimme försvann det idealiska jaktljuset och napplusten avtog efter några mindre eftersläntare bar det i väg hemåt. I morgon väntar abborremete på helt annan ort. Mer om det efter några bilder från lördagens fiskafänge.

Började eftermiddagen med en halvkilos sen fortsatte det i samma stil.

Gäddor kan naturligtvis inte hålla sig borta. Var lite lat idag till en början och knöt inte på fc 0,40 mm som jag brukar vid abborrefiske i gäddrika vatten det kostade 2 jiggar men någon gång kanske man lär sig.

Framför och bakom bropelarna vid Stallbackabron är annars också ett hett ställe så här års men klart bäst vid riktigt hård ström några fanns där dock idag med.
När den magiska timmen började gällde det att hänga med så det fick bli att sumpa en stund så man inte missade den hetaste tiden. När abborren väl sätter igång gäller det att vara effektiv och med på noterna lika fort som de startar att hugga kan de lägga av.
Kvällens största 740 gr får man vara nöjd med i denna del av älven.

Blodiga fingrar får man räkna med när gäddorna blandar i sig i leken och man har bråttom i med grejorna så man kan få det man är ute efter igen.

Och nu i söndags var det dags för nästa abborretur men nu stod abborremete med mört på agendan istället. Jag och Daniel hade fått äran att återigen få följa med Marcus till "hans" specialsjö. För första gången på länge stod regnet som spön i backen under söndagen men lagom tills vi gav oss iväg så upphörde regnet och molnen skingrade sig. Återigen satsade vi på kvällsfiske men den ihärdiga blåsten som härjar nu dag efter dag vägrade dock ge med sig. Blåst stör ju betydligt mer än regn men det var bara att gilla läget.
Betesfisken fixades av undertecknad fortare än en gris hinner blinka. Nu hade vi dock i vanlig ordning inte fått med oss varken syrepump eller någon sump vi kunde hänga utanför relingen så det fick bli hederlig hink med täta vattenbyten och eventuellt en betesfisk mete omgång till.

Vi stävade ut till den eftertraktade risvasen som alltid levererar. Nu är ju alltid ett väldigt relativt begrepp i fiskesammanhang och denna dag kom undantaget. Risvasen levererade INTE. Osedvanligt tomt på fiskekon runt risvasen. Vi gjorde naturligtvis tappra försök efter konstens alla regler men det ville sig inte. Efter någon timmes fruktlösa försök dök det dock upp lite fisk och Marcus fick 2 snabba napp efter varann men båda klev av nästan omgående. Åtminstone den ena verkade vara av lite bättre kaliber men fortfarande fisklösa kämpade vi vidare.
Nya positioner intogs och nya mörtar apterades men inget hände i den envisa syd västan vinden som fortsatte plåga oss. Till slut tjötade Daniel upp en minigädda och måttet var rågat. Vi lämnade risvasen åt sitt öde för denna stund.
Jag som bara varit på sjön 2 gånger tidigare frågade Markus var Ni tar vägen när Ni inte får vid risvasen. Vet inte har aldrig hänt tidigare svarade han.
Men sist fann vi gott om betesfisk vid en bergvägg och det brukar alltid vara säkra ställen där rovfisken har något att jaga emot så sagt och gjort vi styrde dit. Nu hade den stygga vinden tagit ut sin rätt och elmotorn sjöng på sista versen så det var bara för mig att starta mina 2 motorer, armarna och börja ro.

Vips befann vi oss på andra sidan och skärmen blev full av betesfisk moln. Hur svårt kan det va tänkte jag och nästan genast ploppade Markus flöte igen och nu satt fisken. Såg ut som en riktigt grann abborre och det var det. (Eller åtminstone har varit). 45 cm mätte den in på men ynkliga 840 gr. Magra har de alltid varit i denna sjö sägs det men denna var anskrämlig. Daniel och Marcus fick några borrar till och samtliga var av den magra sorten. Visserligen är det sommar men något stämmer inte riktigt.
Massor av småmört i sjön men väldigt magra abborrar och de är få till antalet verkar det som också.

Mitt tackel förblev orört. Daniel fick till och med abborre på drop shot vilket inte funkar i denna sjö enligt Marcus men så är Daniel drop shot kingen också. Betena började sina i hinken och för att kunna fiska hela dagen ut blev en påfyllning tvungen. I land med mig och 15 minuter senare hade vi beten så det räckte och blev över för resten av kvällen. Fast vilken tid det tog vi hade ju kunnat grilla korv under tiden tyckte Marcus. Men det säger nog kanske mest om vilken blixtsnapp korvgrillare Marcus är i så fall.

Vi var här för att meta abborre och inte grilla korv så ut igen för nya prövningar innan dagen var till ända. Lite dagsljus fanns kvar. Nu såg jag till att sätta bete på min krok innan jag servade de övriga 2 i båten vilket jag gjort hela kvällen. Innan jag ens fick tag på ett bete till Daniel sa Marcus: Var är dit flöte? Det ligger väl där har ju inte nappat på mina grejor på hela kvällen. Men det var borta och i nästa sekund krökte spöt runt och mothugg var överflödigt med det blev ju ett instinktivt och snart kunde vi kostatera att en gädda tagit den lilla mörten.
Och en lustiger dans började. Gäddan for hit och dit men till slut fick jag kontroll på det hela och den började göra som jag ville. Upp kom det en gädda på 110 cm och 9220 gr perfekt krokad i mungipan.
Ja det blev ingen flötmetad abborre för mig denna kväll utan jag fick nöja mig med denna gäddbonus men det gjorde ju inte ont så det blev ändå en lyckad tur till slut. Enda smolket i glädjebägaren är väl att på abborrefronten verkar denna sjö sett sina glansdagar och de missade man men några chanser till får den. Det har trots allt fångats 2 kgs bitar här förr.

Marcus med kvällens bästa 45 cm borde vägt mer men man kan inte få allt.
Här drillas det gädda, jaså är den på den sidan nu tycks Marcus tänka.
Resultatet 9220 gr fördelat på 110 cm. Bonusar som kan dyka upp vid abborremete.

Vi använder oss av enklast möjliga grejor vid abborremete. Ett glidande flöte som tar 10-15 gr ordentligt nedblyat såklart en tafs bestående av ca 0,40 mm fc och enkelkrok tex owner 50355 i storlek 2/0 och en mört fäst bara i överläppen. Spön på 9-10 fot med haspelrullar laddade med ca 0,16 mm flätlina. Sedan gäller det "bara" att hitta rätt plats och rätt djup för dagen. Starta vid risvasar, friliggande grynnor eller djupbranter där vinden ligger på och börja fiska ca 1 meter ovanför botten, skitfiske på Er.

Sköt om Er så ses vi när vi råkas!