Mormyska DM 2016

Nä Ni läste inte fel i rubriken. Vi hade mormyska DM idag för 2016 trots att almenackan redan säger 2017. Hitta is på våra breddgrader blir ju bara svårare och svårare för varje år som går känns det som. Men äntligen idag kunde vi genomföra vårt sen tidigare vid ett flertal tillfällen uppskjutna mormyska DM 2016 för kval till årets SM.
Som genom ett under hittade vi tävlingsbar is vid en liten pöl i Skepplandatrakten. Men precis lagom för 2 pass med mormyska. Rutorna vi använde oss av var enligt Marino t.o.m större än vad som används på VM.
Så vi 12 som kom till start hade ändå rätt så gott om svängrum. Men som alltid gäller det ju att gå rätt och vete tusane om det inte är ännu viktigare vid mormyska då området är begränsat och får man ingen fisk där man börjar kommer man snappt ur balans och blir osäker vad man sysslar med och stressar upp sig i onödan och fattar fel beslut. Det var väl lite vad som hände mig idag. I form av arrangör kom jag efter de andra vid utgången och tvingades välja område sist. De ställen jag hade tänkt börja vid var redan upptagna så jag fick direkt hoppa till plan C. Mäska ett hål på ca 2,5 m djup där det hade visat sig stå lite bättre mört sist vi var här. Och sedan gå runt och försöka få lite abborre innan det blir helt sönderborrat.
I dag hade vi en ny regel vid mormyska att all abborre över 300 gr skulle omedelbart retuneras för att värna om de stora. (Ett krav från markägaren annars hade vi inte fått fiska här). En snabb vägning och uppskrivning i protokollet bara. De var ju så liten yta så vi bestämde att jag skulle springa bort och göra en snabbvägning om detta skulle inträffa.
Och se innan jag ens fått bete på mina grejor ropade Krille på vägning. Först trodde jag han drev med mig men icke. En borre på 620 gr hade slagit käftarna om Krilles mormyska så fort den dansade i botten. Skaplig start för Krille då vi mest förväntade oss lite halvsegt små mört fiske.
Detta blev dock enda vägningen jag behövde göra under hela dagen för sen var det mini mörten som dominerade. När jag väl fick börja fiska fick jag omgående en 150 gr abborre men sedan var det stendött tills jag gick bort och knödde i miniklungan som bildats i solen. 
Hårdsatsande mormyskafiskaren och tillika Svenske förbundskaptenen i mormyska Marino satt och "köttade" minimörtar i ett hörne. Jag lyckades till slut lirka upp lite småmört och miniborrar till här och var i samma område. Men 2 timmar springer snart i väg och bara en bonusfisk alá Krilles startabborre skulle kunna rädda 1a passet för mig resultatmässigt. För de större mörtarna ville inte alls idag och fisken hade krypigt lite närmare land runt 1,5 m skulle visa sig vara bästa fiskedjupet idag. Men sista halvtimmen var mer eller mindre stendöd för de flesta.
Totalt gnetade jag ihop 430 gr på 24 fisk 1a passet vilket ändock otroligt nog räckte till en 4e plats. Våran junior Pontus Derehag som växt till sig och visst blivit senior gick och vann första passet med 1310 gr i påsen. Mestadels bara småmört runt ett 60-tal! Strongt gjort. Krille knep 2a platsen med 1260 gr fast även utan sin bonus abborre hade det blivit en 2a plats för Marino kom 3a på 620 gr. Marino hade även han runt 60 fisk så det var småmörtens dag. De lite större mörtarna var som totalt bortblåsta idag. Men alla trodde de skulle komma igång på pass 2 i andra änden av sjön. Men ack var vi bedrog oss. Var pass 1 lite småtrögt så var pass 2 heltrögt.
Jag tänkte vara med från starten denna gång och sprang iväg för att kunna knipa vad jag trodde skulle vara bästa området. Det sket sig rätt brutalt kan man säga. Kan väl snabbt sammanfatta 2a passet som ett enda stort mörker. Vad jag än hittade på ville inte fisken bita på mina beten och när jag väl fick några pill var de så små att det inte ens hjälpte med tunntrådig storlek 20 krok på myskan och en halv uppträdd pinkie för att fästa fisken. Så ridå direkt och 5 firrar i påsen med en vikt av 120 gr och en 8e plats.
En som däremot var snabblärd var veteranen Jan Svensson som var med för första gången på en mormyska tävling. (Det är aldrig försent att börja med något nytt.) Efter haft lite för stor myska 1a passet köpte han ett gäng minisar till 2a passet och se högsta vikten 770 gr med minst 40 minimörtar i påsen. Så hur svårt kan det vara!!!!
Pontus och Krille höll även stilen 2a passet och visade var skåpet skulle stå. Vid invägningen blev det olidligt spännande. Vem vann egentligen. Krille vann pass 2 men Pontus var 2a så det fick samma plats siffra. Totalvikten var även den exakt samma men Pontus hade den enskilt högsta vikten vilket gav honom segern.
Ett stort grattis till Pontus Derehag FK TOPP som satte alla andra ärrade rävar på plats!
Trots lite segt fiske var alla rörande överens att vi hade haft en kanondag på isen. Strålande solsken, vindstilla ca -5 gr och trevlig uppsluppen stämning präglade hela dagen. En mycket lyckad tillställning om jag får säga det själv förutom att det gick käpprätt åt skogen för mig men som jag sagt förr man kan ju inte få allt. Men jag kommer igen. Men jag hoppas våra storabborresjöar lägger sig snart så man kan ut och försöka på de grove igen. Kanske redan nästa helg men det ser dystert ut men vädergubbarna haft fel förr...
 
Tidig start idag i månens sken.
 
Krille med drömstart 620 gr innan jag ens hann börja fiska!
 
Landslagskapten försöker lura upp ännu en 5 grammare!
 
Starten har gått och solen värmde snart upp frusna deltagare.
 
Pontus fick tips från coachen. Gå till trädet så vinner du! Jag kom ju lite efter i starten så jag gav bort min plan A till Pontus men det kvittade nog. Man måste ju kunna fiska också och idag räckte jag helt enkelt inte till.
 
Samling inför prisutdelning.
 
Och fyra glada pristagare. Från vänster segrande i Veteranklassen Jan Svensson Wicanders SFK. 2an i senior Kristian Ekman ASFF, 1a i senior och tillika dagens totalsegrare Pontus Derehag FK TOPP och segrare i Damklassen Birgitta Björk.
 
Ja då återstår bara en veckas jobb tills man har chansen att blöta rev igen så simma lugnt tills vi ses nästa gång på eller brevid något vatten!
 
För Er som vill se komplett resultatlista hänvisar jag till FK TOPPs hemsida där den kommer finnas inom kort.
 
Slut för idag tack för idag o godnatt!