Mera pimpel i Värmland.

Då var man hemma igen efter ännu en skön pimpelhelg i Värmland. Massor av hälsosam motion och frisk luft har man fått. Även en del abborre. Värmen fortsätter ju och härja här hemma men man behöver inte åka allt för långt norrut för att hamna i en annan klimatzon. 
Grumscupen stod på programmet men inte på Grumsfjorden som planerat utan på sjöarna Säveln och Långsjön. Båda återigen helt nya bekantskaper för mig. Erkänt ganska svårfiskade sjöar men med en hel del bättre storlek på abborrarna om man träffar rätt. Denna gång blev vi bara 2 från Trollhättan nämligen jag och Sten Rickardsson. Vi hade hyrt in oss hos Stefan Simon så vi slapp åka fram och tillbaka denna gång vilket alltid underlättar och så är det ju trevligt att få tjöta lite på kvällen också. Men först skulle ju lördagens tävling på Säveln klaras av. Som vanligt pumpade man sina Värmlandsvänner på så mycket info om sjön som möjligt. Innan man skapade sig en inre plan för hur man skulle attackera idag. Även denna gång haglade tipsen in om det ena tänkta vinnarstället efter det andra. Men till slut föll andå valet på min första egna tanke att gå upp till öarna ett par kilometer från starten. Fisk redan i andra hålet men av micro storlek så jag borrade mig utåt och fick ett par hektosar men sedan var det stendött så när som på en 10-grammare. Bara att borra och borra. Det skulle visa sig om man inte slog dem i huvudet idag ville de inte. Efter ca 45 minuter utan ett hugg slets plötsligt nästan spöt ur näven av en halvkilos direkt i nästa nersläpp togs fisken av en nästan lika stor på vägen ner. Sedan lika dött som i graven igen. Precis som Abresparr skrev igår blev det ca 40 minuters intervaller för mig mellan fisken åtminstone fram till sista timmen. Sökte mig fram över stora ytor från grunt till djupt och tillbaka igen men inget hjälpte. För att återigen som en blixt från klar himmel plötsligt hugga till direkt i ett hål igen. En på ca 7-8 hg som slet sig men 30 sekunder senare nappade en 7 hgs till (om det inte var samma). 2st 30 grammare ville vara med och leka i detta hålet också men sedan lika tomt i 40 minuter igen. Tills det återstod en timme då jag tydligen kom på rätt kant vid en grynna. 12 småabborrar i samma hål när påpassligt Abresparr passerade med scotern för att ta ett par bilder. Lyckades även få några skapliga till i detta område så jag landade på lite över 3,3 kg idag på 34 abborrar vilket skulle räcka till ännu en Sven Nylander placering. 
I dag var det Damernas dag. Saga Gustavsson var värst bland idag idel duktiga jäntor med 4,7 kg endast slagen av dagens totalsegrare Peter Pistol på lite över 5 kg. 4 flickor över 4 kg i dag så visst kan tjejer fiska!
Lördagens resultat hittar Ni på http://www.sfktrekroken.se/wp-content/uploads/2015/08/2017-01-28-%C3%96ppna-Grumscupen-dag-1-p%C3%A5-S%C3%A4veln.pdf
 
Efter tävlingen bar det iväg mot Stefans hem i Grums där vi skulle övernatta. Som vanligt visade Stefan vilken godhjärtad människa han är och tog emot oss med stora famnen. Vi hade det jättetrevligt och den ena fiskehistorien efter den andra avhandlades samtidigt som vi såg Stefans favvolag i både hockey och fotboll vinna. 
Niklas Grundström dök också upp då stämningen var som högst och förgyllde tillvaron med en rapport från Långsjön som skulle bli morgondagens tävlingsarena.. Han hade fått ca 5,5 kg matabborre idag men rätt trögt och långt ifrån våran startplats så gå dit var inget alternativ för mig då konditionen inte riktigt är där den borde vara. Vi tog kväll ganska tidigt för att orka med morgondagen somnade som alltid hos Simon som en stock. Och drömde om den ena jätte abborren efter den andra som skulle kasta sig över grejorna under morgondagen. Vart dock bara just en dröm skulle det visa sig.
 
Utgång under lördagen på Säveln.
 
Dagens insats räckte till ännu en 4e plats men är med där uppe men inte riktigt ända fram.
 
Fantastisk fin is, återigen. Ännu tjockare än sist 25-35 cm av bästa möjliga kvalité. De kunde ta och dela med sig lite Värmlänningarna kan man tycka.
 
Återigen lyckades jag lirka upp lite bättre men för få igen.
 
Saga Gustavsson SFK Trekroken fick dock både fler och större i Stefan Simons gamla hål. Varför borra själv när någon annan kan göra det åt dig. Nä skämt och sido ibland lönar det sig att gå i gamla hål efter de fått vila ett tag. I dag var en sådan dag.
Men ingen rådde på Peter Pistol Degerfors AFK i dag.
 
I dag söndag var det så dags för drabbning på Långsjön. Efter en stadig frukost hos Stefan drog vi i väg till sjön som verkligen gör själ för namnet, över 7 km lång. Enligt förhandstipsen låg de bästa områdena för de större just i den änden minst 5 km från startplatsen. Många pratade dock om att det räcker gott och väl att gå någon enstaka kilometer upp längs östra sidan. Det sistnämda stället skulle också visa sig leverera idag för de som just lyckades med konst stycket att hitta den bättre fisken idag. För det skulle visa sig vara lättare sagt än gjort. Ett analkande kraftigt lågtryck med snö i luften som också bröt ut under sista timmen bidrog väl inte heller till att abborrarnas napplust var vidare värst hög idag. Jag gick efter eget huvud och hittade även idag en trevlig liten ö att börja vid ca 3,5 km från starten. Letade på med storgrejorna till att börja med för att eventuellt lyckas knipa några norsabborrar. Hittade fina kanter och även ett friläggande grund att söka av. Men efter dryga en timmes ivrigt letande efter de större på allt mellan 6-12 meters djup och bara 7st 10-grammare som resultat gav jag upp de stora och sökte längs vasskanterna på 1-3 m djup efter småabborre. Men de var heller inte på något vidare humör. I bästa fall fick man 3 st i ett hål men bomhållen dominerade dagen. När snön började falla stötte jag ihop med Sten som hade haft ännu sämre utdelning än mig idag. Vi beslöt att ge andra sidan en chans de sista 45 minuterna som återstod av tävlingen. Vi kryssade oss mot starten längs en fin bergkant men även här var det endaast småttingar som ville. Kändes dock som om det fanns lite mer fisk här så kanske skulle man startat här men det är lätt att vara efterklok. När slutskottet small kunde jag bara konstatera fakta att jag inte hittat den så för dagen välbehövliga bättre storleken på fisken. Utan fick nöja mig med mina 48 småttingar som inte ens pressade vågen över kilos strecket. De tyngre påsarna idag som som mest nådde upp till dryga 4 kg dominerades av abborrar på 200-800 gr. Men jag har tydligen förbrukat mitt flyt med de stora så de undkom mig idag. Så för första gången iår blev man utan pris men det är bara att ta nya tag. Vi har seriösa planer att återigen besöka Värmland nästa helg. Vad skall man annars göra???? Ja visst finns säkert 100 andra fisken man kan göra men var sak har sin tid. Och för mig innebär vintern just abborrepimpel. Hade ju helst ägnat tiden åt storabborrepimpel men isen ligger inte på de sjöar jag vill till så det är bara att sadla om och hoppa upp på tävlingshästen istället.
Så Värmland se upp nästa helg för då kommer vi igen!
Så var vi på väg ut igen. Några fick mer motion än andra idag då det var några som valde att gå upp till andra änden 7 km bort. Vem sa att fiske var avkoppling och avslappnande. Nä de bästa pimplarna har ork som vilken elit idrottsman som helst. Men det fina med fiske är att man kan ta det i sin egen takt och oftast kan det löna sig att inte gå över ån för vatten. Så alla kan vara med ung som gammal tjej eller kille. Det gäller oftast bara att gå rätt (vilket kan vara svårt nog). Sedan underlättar det ju så klart om man är en duktig fiskare också men det blir man bara genom att fiska mycket så ut med Er. Vi vill gärna se fler på våra isar framförallt från den yngre generationer så kasta datorer, surfplattor, mobiler mm och slit er från skärmarna och upplev lite verklighet i naturen i stället.
 
Vy över Långsjön. Det hade egentligen räckt att gå till hopptornet, fråga Ronja Leijon!
 
Hur jag än försökte idag ville inga bättre bita över mina grejor idag och småabborren fanns inte i den mängd i denna sjö där jag var idag så då gick det som det gick.
 
Djuplodande diskussioner vid bilarna efter tävling. Den sociala samvaron före, under och efter tävlingen är minst lika rolig och intressant som själva fisket. Alltid lär man sig något nytt av varandra. Även om vi är konkurrenter under själva tävlingen är vi som en enda stor familj! Kom med i den familjen du med!
 
Som sagt vi drar nog norrut även nästa helg. Kyrkviken vid Arvika väntar. Där behöver man nog minst 500 småabborrar om man vill ha med täten att göra. Nu får man vila upp sig med jobb så man orkar med att dra så många firrar nästa helg!
 
Sköt om Er så hoppas jag vi ses på någon is i framtiden.
 
Simma lugnt fiskevänner och alla andra också. Tack och hej för idag.
 
Resultat från Värmlands tävlingar hittar Ni alltid på Trekrokens hemsida 
http://www.sfktrekroken.se/