Helgens pimpel 4-5 februari 2017

I lördags var det åter dags för Värmland att få besök av oss. Denna gång hakade även några pimpelsugna från Wicanders på tåget upp till Värmland. Kyrkviken i Arvika väntade på oss där Jössefiskarna arrangerade en öppen pimpeltävling tillika DM cup 3 för Värmland. Totalt blev vi hela 111 deltagare idag vilket är en stor orsak till varför vi gärna åker de extra milen för att få tävla. Bra konkurrens och alltid lika trevlig stämning präglar dessa tävlingar.
Denna gång hälsades vi välkomna inte bara av glada Värmländska människor utan även av dito ankor då startplatsen låg mitt i Arvika vid en fågeldamm som hölls öppen. Lite snö hade fallit för några nätter sedan och diset låg som en matta över sjön då vi äntrade isen för dagens drabbning. En tävling 2 veckor tidigare hade vunnits på 9,2 kg småabborre så de flesta satsade på de små idag även om några valde att chansa på de större. I dag hade jag i vanlig ordning pumpat lokalinvånarna på så mycket info om sjön som vanligt. Då även Kyrkviken är helt ny för mig. Det närmaste jag varit denna plats var förra året då vi fiskade utanför Kyrkviken på Glafsfjorden men där var det mer eller mindre öppet vatten nu men Kyrkvikens is var fast och fin kärnis runt 20 cm.
Valde att göra en klassiker och gå åt höger utanför en vassudde. Här låg även en kyrka så hoppades på att den skulle kunna ge lite krafter från ovan. men som vanligt kammade jag noll i de första hålen. Borrade mig lite närmare vassudden och då började det hända saker. Man fick 5-10 snabba småttingar i varje hål men sedan var det stopp. Blev snart nerborrad av 4 trevliga Jössefiskare men så är det på tävling. Vi jobbade dock på bra ihop och försökte samla fisken och hålla igång den genom att växelvis borra oss fram längs vasskanten. Men ytan där fisken stod var väldigt begränsad och kom man lite utanför "rätt djup" hände inte mycket. Vi blev snabbt några till på detta område vilket inte gjorde fiske bättre direkt. Efter halva tiden började jag irra omkring och visste inte riktigt var man skulle ta vägen. Efter samtal med Jössefiskarna förstod man ju att detta ställe och det vi fått inte skulle räcka på långa vägar. Jag hade dessutom tappat mitt fiske totalt. En förflyttning kom allt närmare men innan jag drog vidare testade jag lite innanför de gamla hålen och då fick jag ett 30 tal till men sedan ville ingen mer idetta område. jössefiskarna drog tillbaka mot starten och försvann i fjärran. Men jag bestämde ihop med Sten som suttit i viken innanför att satsa allt på ett kort och köra sista timmen i en vik som såg oborrad ut ännu längre bort från starten.
Med facit i hand skulle jag gått dit mycket tidigare. Här fanns det helt ok med fisk fick ialla hål även om de tröttnade fort här med men 90 på sista timmen var ganska gångbart idag. Hade man haft det varje timme kunde det blivit betydligt högre upp i resultatlistan än vad det blev. Nu kunde jag summera 222 abborrar som ihop vägde 4161 gr vilket resulterade i en slutlig 11e plats i Herrseniorklassen och sista priset blev ändock mitt idag. Totalsegern gick till Norge, segervikten skrevs till knappa 7,5 kg. Jag kan bara konstatera att man blev i varje fall en erfarenhet rikare och att man knöt lite nya kontakter och fick ett par nya vänner på köpet så ingen dålig dag ändå till slut.
Men den roligaste anekdoten inträffade redan innan start idag då Stefan Simon kom fram till mig och undrade om jag hade ringt han i torsdags kväll. Han hade haft en dröm som kändes så sann så han var tvungen att höra sig för. Han hade nämligen drömt att jag ringt honom från Fiskeshopen och bokat sovplatser för 3 personer men det hade kommit in en till i shopen så jag skulle behöva 6 sovplatser!!! Ja drömmarna kan spela oss en del spratt ibland. Men denna gång blev det ingen övernattning då kompisen Tony Allden hade bjudit in oss till en liten pimpelsammankomst under söndagen mer om den längre ner i dagens inlägg.
 
Som vanligt på vägen till Värmlandstävlingar stannade vi till i Säffle för morgonfika. Idag fick vi gratis bullar från gårdagen då de inte hunnit baka nya de smakade fin fin de med. (Gratis är gott).
 
Välkomstkommitéen.
 
Ut på de vita vidderna. Inte lätt att gå rätt.
 
Hoppades kyrkans makt skulle hjälpa mig idag tji fick jag nu tror jag ännu mindre på gubben uppe bland molnen.
 
4a timmar går blixtsnabbt och går man bort sig som jag gjorde idag i nästan 1,5 h då jag bara fick en handfull firrar i säcken går det som det går men det är bara att ta nya tag. Årsbästa antalsmässigt i varje fall.
 
Samling inför prisutdelning. Vem tog hem det idag? Resultatlistor kan ni hitta på SFK Trekroken och Jössefiskarnas hemsidor om Ni är tabellbitare likt mig.
 
För egen del blev det alltså ingen Värmlandstävling idag på St Lesjön som grundplanen var utan en minikula som Tony Allden inbjöd till här på hemmaplan. Vi har faktiskt hittat is på ett flertal sjöar men man får ta det försiktigt då många av sjöarna i vårt område släppt från land och inte är alltför tjocka. Men vi har hittat några norr om Hedekas som håller runt 10 cm fin stenhård is. På St Lesjön blev det ett riktigt storabborrefiske idag men det är en helt annan historia som någon annan får berätta om.
Vi var många mil därifrån idag men även vi hade ett fint fiske efter lite bättre abborre. I varje fall somliga av oss.
Dagen började med samling vid Preem macken i Färgelanda för gemensamresa till "hemlig" sjö.
Tony drog i väg med oss några mil norr om Hedekas tills vi kom fram till en liten trevlig skogssjö där dagens välkomstkommité bestod i en väldigt snäll hund och dennes husse.
Jonas Jansson drog reglerna inför dagens special kula som vi döpte till Allden open. Vi skulle fiska i 2,5 h sedan skulle vi samlas på en ö för fikapause för att sedan köra 2,5 h till.
När vi väl äntrade isen började lappmöglet falla och alla såg snart ut som snögubbar. Men vi spred ut oss över sjön efter behag och sökandet efter detta vattendrags abborrar kunde börja  Efter några bomhål hade jag kontakt med flera bättre i ett hål men var oförmögen att kroka dessa och det blev lite av ett signum idag. Hade rätt många stötar och flera bättre på men på något sätt lyckades de slita sig denna gång. Snöfallet kom och gick men det höll sig ändå ganska lugnt och avtog allt mer ju längre dagen gick. Hittade lite fisk till slut och fick spräckt nollan i varje fall. De övriga jag stötte på ute på isen hade ännu sämre fiske och fick knappt något. Strax innan pause trodde jag, Sten och pontus att vi träffat rätt utanför en bäckmynning då det i vissa hål nappade så fort pirken kom ner och jag fick även en halvkilos men då var det lunchbrake dags så vi lunkade iväg till samlingsön.
Ivriga samtal tog vid medans den medhavda matsäcken försvann ner i våra magar. Diskussionerna gick varma om hur det hade gått och vem som fått vad. Som vanligt höll jag mig till sanningen och sa exakt vad vi hade fått men åtminstone en av oss mörkade rejält om sin fångst skulle det visa sig senare.
glada i hågen och mätta och belåtna vandrade jag, Sten och Pontus tillbaka till bäcken där vi trodde vi hade sjöns finaste fiske. väl tillbaka började det dessutom nappa ännu bättre och vi fick flera fina på 100-300 gr. Men man fick 1-3 snabba direkt sedan stört omöjligt att få några fler i hålen men borrade man ett nytt hål 2 meter vid sidan om nappade det 1-3 omgående. Otroligt aggressiva abborrar som nappade stenhårt och spände sig som fiolsträngar och spärrade ut alla fenor då de kom upp. Men helt plötsligt när området som gav fisk nästan hade mer hål än is fick jag 13 st på raken på ingen tid alls så ny trodde jag verkligen jag kopplat greppet om dagens tävling. Vi hann även med en utflykt in i ån som mynnade i en stor hölja men här var vattendjupet minst sagt ringa 30-50 cm och ingen fisk bodde här just idag. Djupet i sjön är i och för sig inte så värst men klart bäst var dock runt 2 meter idag så det fick bli att traska tillbaka. Men ju längre dagen led desto sämre blev abborrefisket i samma takt som gäddhuggen började dugga tätt. Inom 30 minuter hann jag landa 2 gäddor och mista 2 som slet sönder mina för dagen allt för klena abborrelänkar. Jag lever inte som jag lär utan körde med standard panglänkar idag vilket jag inte brukar göra vid nöjesfiske eller när det vankas stora utan jag har istället liten fjäderring och micro beteslås. Men inte idag dumt nog. Kan ha varit en bidragande orsak till att jag sumpade en del bättre abborrar idag. Och när gäddor på runt 5-6 kg behagade nappa slet de sönder panglänken i slutkampen som om de var gjorda av 0.08 mm lina. Men jag fick behålla mina pirkar i alla fall till skillnad mot vissa andra idag.
Även denna dag hade ett slut och när klockan kämtade 15.00 var det dags att bege sig in i land för invägning. Var ganska säker på att ta hem det idag då f.m rapporten skvallrat om extremt trögt fiske för de övriga, Men så var det det här med att mörka vad man fått. Det skulle visa sig att Robin Nyborg åtminstone har en räv bakom varje öra och drog valsernas vals vid matpausen. Han hade hittat riktigt fin fisk och hade ca 7 kg redan på förmiddagen och hans slutvikt blev imponerande 9,7 kg. Grymt fiskat Robin din farsa borde vara stolt! Fast han verkade mest avundsjuk och kallade det bara tur så brukar det inte låta när Håkan själv slumpar upp den ena kilosen efter den andra.
Det var bara att inse sig besegrad ännu en gång och lyfta på fiskesmäcken och gratulera dagens segrare i Allden open, Robin Nyborg.
Härligt avslappnat upplägg på denna minikula och alla var nöjda med dagen även trots sviktande resultat för vissa. Men gladast blev nog markägarens katter som kunde äta sig mätta på småfisk. Och alla som ville fick fina matfiskar med sig hem för finns det något bättre än nystekt färskfångad abborre? Tror inte det!
 
Resultat Allden open 20170205
1. Robin Nyborg 9700 gr
2. Jonas Stridh 3850 gr
3. Jonas Jansson 2250 gr
4. Sten Rickardsson 2240 gr
5. Pontus Derehag 1800 gr
6. Kristian Ekman 720 gr
7. Håkan Nyborg 550 gr
8. Tony Allden 490 gr
 
Nu kommer ju kylan säger vädernissarna om de har rätt i sina spådommar så kan vi nog snart börja köra våra öppna pimpelkulor och DM mm skall kunna bli av som planerat. Skall äntligen alla riter och böner börja ge utdelning för oss så hårt prövade isälskare från väst. Den som lever får se.
 
Vi fick även idag ett varmt välkomnande av lokalinvånarna.
 
Detta trodde jag skulle räcka till seger idag men fick ännu en gång bita i gräset och se mig besegrad men vi tar nya tag.
 
Dagen inleddes med ymnigt snöfall men som tur var både för is och fiskare gick det över. Hann nog inte bli mer än att det fryser ihop med isen så den kan få bli lite tjockare nästa vecka bara nu kylan kommer.
 
Som sagt arga rackare idag oavsett storlek.
 
Pontus och Sten i sökartagen efter de randiga rovriddarna.
 
Imse vimse spindel klättrar upp för trån ner faller snön spindel ramlar ner.....eller hur var det nu?
 
Dagen dominator Robin "mörkarn" Nyborg. Med sin segerfångst på 9,7 kg matare.
 
Ja så tog även denna helg slut och en ny arbetsvecka väntar men innan man vet ordet av är helgen där igen och nya isar väntar på att bli beträdda så sköt om Er därute så ses vi på en is nära dig!