DM Pimpel Norra Älvsborg 2017

Så var det äntligen dags för årets upplaga av pimpel DM. Som vanligt denna vinter var det en nervös väntan under veckan för att se hur vädret skulle utveckla sig. Men denna gång hade vi vädrets makter med oss och Sibirisk vinterkyla svepte ner över västra Sverige i slutet av veckan. D.v.s nästan minus 10 grader på nätterna och bara några plusgrader på dagarna. men tillräckligt för att rädda isen på tilltänkta DM sjön.
Med god hjälp av våra vänner från Dalsland hade vi nosat rätt på en sjö med både bra is och tillräckligt stor för att hysa vårt DM. Stort tack till ALLA inblandade som hjälpte oss på ett eller annat sätt så vi kunde genomföra vårt pimpel DM.
Nu behöver ju inte sjön vara av jätteformat då vi blev endast 26 till start. En mycket låg siffra fast bättre än de senaste åren då vi varit under 20 på våra DM. Men var är alla juniorer. Jag försökte så gott jag kunde locka med en del men inga juniorer dök upp. Hade ju tänkt idag som arrangör att bistå alla juniorer med goda råd och visa lite olika pimpeknep men jag får väl ta i ännu mer till nästa år för att få fart på juniorerna i vårt distrikt igen. Har fått lite nytändning inom detta område och jag ger mig inte. Åtminstone någon junior skall jag väl lyckas slita från skärmar och överhettade syrefattiga lokaler av diverse slag för att istället få uppleva lite verklighet ute i naturen.
Vi andra som deltog idag på årets DM sjö Långvattnet, Högsäter fick en härlig dag på isen i ett perfekt vår vinter väder med lite sol och några plusgrader och så gott som vindstilla. Isen var dessutom alldeles utmärkt. Bra jobbat isletare! Jag tror sjön var så gott som helt ny för alla förutom ett fåtal som blött krok här i ungdomens dag men då i öppet vatten. Så i dag stog alla mer än vanligt på noll från start.
Sjön såg riktigt inbjudande ut på kartan med flera fina öar, sund och vikar att smyga sig undan i. efter studerande av kartan kunde man konstatera att över 20 tänkta vinnarställen kunde hittas. Nu gällde "bara" att hitta rätt för dagen. Vi kör ju även lag DM samtidigt vi blev 5 HS lag till start och ett vardera i HV och ÄHV. 
När utgången började spred folk ut sig över hela sjön. Vi behövde ju inte trängas precis. Några valde startviken, en del runt öarna på mitten men de flesta av förhandsfavoriterna drog norrut till den bortre änden. Jag valde att börja vid en mindre ö strax innan sista sundet på sjön. Såg riktigt hett ut här. Som arrangör förkunnade jag så högt jag kunde att fiske kunde påbörjas och 26 förväntansfulla pimplare kunde börja svarva is i jakt på abborren och vad vi fick jaga. Det tänkta heta stället visade sig vara kallare än ovan nämda Sibiriska kyla. trots att vi som börjat här snabbt hittade fina branter från 6m upp till 1 m och trevliga vasskanter att söka av fann vi ingen fisk. Motion i form av borrande och gång på is fick man dock gott om. På de första 45 min såg jag bara en abborre fångas inom detta område och då inte av mig. Sökte mig tvärs över sjön. Hade redan prövat både små grejor och stora grejor och tafspirk men inget hjälpte. bestämde mig för att köra till slut med det jag tror på mest 45 mm pirk med 12ans trekrok i orange färg och vips i första hålet med detta på det nya området 4 snabba och nollan var spräckt.
Dagen började dock med samling och genomgång vid en mack i Färgelanda för gemensam resa till sjön så att alla skulle hitta. Stort tack till Tony Alldén för vägvisning mm.
 
Väl uppe vid sjön var det trångt om saligheten men finns det hjärterum så finns det stjärterum. Allt går om man vill.
Samling på isen minutrarna innan utgång.
 
Tillbaka till fisket igen, nollan var spräckt men sen lika dött igen. Sökte mig bort mot Niclas som satt i iett sund där han fått en del men jag gick bet. Så fick man helt plötsligt 3 i ett hål igen men oerhört långt emmellan. En del fick några fina bonusborrar och utan dessa idag forstod jag snart man skulle stå sig slätt. Men så helt plötsligt kände jag några hårda stötar mot pirken höjde sakta en halvmeter så satt det en skaplig för mig med, upp kom en på 800 gr och man var helt plötsligt med i matchen igen men den var ack så ensam. Sökte så gott det gick efter alla konstens regler och drygt en timme senare kom plötsligt nästa hugg på ett helt annat område i sjön. Nu en på 550 gr men sen var allt flyt förbrukat för mig idag. Gnetade upp en liten pirre till här och var men när jag stötte på en tävlande med knappa timmen kvar som hade fått en drömstart med flera stora insåg man vartåt det barkade idag. Måste hitta några bumlingar till för att ha skuggan av en chans för att dra ihop en ansedlig mängd smått var inte att tänka på denna sjö idag. Men trots hårt kämpande ända in till det analkande bistra slutet hittade jag endast 2 småttingar till och kunde väga in 1820 gr på 12 abborrar idag och en 8e plats som följd av detta. Men i kraft av arrangör tilldelades jag en av de 3 friplatserna till SM som arrangörsklubben har rätt till. Tänke ju göra mig förtjänt av den som bistånd till alla juniorer men då inga kom trots inbjudningar mm så vad skall man göra. Så nu fick man bista med anmälan, invägning och resultatsammanräkning istället. glad att man duger till något i alla fall.
2 tappert kämpande pimplare från dagen. En timme in på tävlingstiden fick Gunter bortre man i bild sina första borrar bland annat en bit på runt 700 gr.
En dryg halvtimme senare på en helt annan del av sjön fann jag en ärrad gammal kämpe på ca 800 gr. Men hade behövt åtminstone en tilll i denna kalibern om jag ville haft medalj idag.
trodde för ett ögonblick lite senare att jag hade den på men det visade sig snart vara en gädda. Många fick sådana idag och även en hel del mört fångades och återutsattes för fortfarande är det bara abborre som gäller på DM pimpeltävlingar.
Pontus Derehag med en pjäs på strax över kilot som hjälpte honom en god bit på väg mot silvret idag. grattis till 2a platsen.
Men ingen kunde rubba Daniel Ohrgren från tronen idag. Med flera klunsar till abborrar kunde han ta en överlägsen seger på hela 5kg. Mycket bra fiskat i en för dagen mycket svårfiskad Långvattnet. Ett stort grattis till totalsegern!
I lagtävlingen drog ASFFs munta gossar det längsta strået. Även om Daniel nästan ensam såg till att även lag guldet hade hamnat i Wicanders men då måste man ju få lite mer hjälp av sina lagkompisar än Daniel fick idag.
Hela segrar skaran i alla klasser. Jan Svensson, Börje Johansson, Annelie Abrahamsson, Hans Esbjörnsson, Daniel Ohrgren och Birgitta Björk.
 
Resultat DM Norra Älvsborg 20170226 Långvattnet
HS
1. Daniel Ohrgren Wic 5000 gr
2. Pontus Derehag FK TOPP 2240 gr
3. Håkan Nyborg ASFF 2220 gr
4. Robin Nyborg ASFF 1880 gr
5. Kristian Ekman ASFF 1860 gr
6. Gunter Furthmüller FK TOPP 1860 gr
7. Sten Rickardsson FK TOPP 1820 gr
8. Jonas Stridh FK TOPP 1820 gr
9. Johan Timmerfors STV 1420 gr
10. Niclas Karlsson FK TOPP 750 gr
11. Johan Mähl Wic 640 gr
12. Peter Eriksson sportfiskarna 540 gr
13. Lucas Fast FK TOPP 480 gr
14. Magnus Larsson Wic 240 gr
15. Hasse Johansson Wic 60 gr
HV
1. Jan Svensson Wic 700 gr
1. Börje Johansson STV 700 gr
3. Per Abrahamsson STV 260 gr
4. Ingemar Andersson Wic 100 gr
5. Kjell Olsson Wic 80 gr
ÄHV
1. Hans Esbjörnsson 540 gr
2. Charlie Malmgren ASFF 520 gr
3. Rolf Redsäter STV 500 gr
4. Göran Sjöstrand STV 300 gr
DS
1. Annelie Abrahamsson STV 400 gr
ÄDV
1. Birgitta Björk Wic 320 gr
 
Lag HS
1. ASFF 1 Kristian, Håkan, Robin 5960 gr
2. Wicanders SFK Hasse, Johan, Daniel 5700 gr
3. FK TOPP Elit Pontus, Lucas, Gunter 4580 gr
4. FK TOPP Reserverna Sten, Jonas, Niclas 4390 gr
5. STV 1 Per, Annelie, Johan 2080 gr
Lag HV
1. Wicanders SFK Ingemar, Birgitta, Jan 1120 gr
Lag ÄHV
1. STV Rolf, Hans, Göran 1340 gr
 
Tack till alla inblandade för ett väl genomfört DM och grattis till alla vinnare!
 
Nu hoppas jag på att åtminstone få komma ut på is även nästa helg på hemmaplan men sedan får man nog återigen styra kosan betydligt mer norrut om man vill svarva is på jakt efter de randiga rovriddarna och det vill man ju åtminstone jag. Sedan stundar ju ett SM fram i första helgen i april men det lär ju bli en helt annan historia det.
 
Sköt om er därute så ses vi på en is nära dig!