Decemberfiske i Västra Sverige

I almenackan står det att det skall vara vinter men ännu lär det dröja innan vi får beträda is i våra trakter. Men sakta men säkert börjar vintern krypa allt närmare så kanske, kanske, ta i trä får vi också på våra breddgrader uppleva en riktig vinter denna säsong.
 
Men i väntan på det är det fiske i öppet vatten som fortfarande gäller. Under veckan som gick har ju den ena "vinterstormen" efter den andra avlöst varandra men väl när helgen nalkades skedde ett under.
 
Blåsten bedarrade och gjorde det möjligt att återigen kunna genomföra vad man hade planerat nämligen införskaffa lite nya beten och genomföra ett gäddmete under söndagen.
 
Men denna helg valde vattenfall att tappa rejält med vatten så mitt vanliga vinterställe för mört var det alldeles för hård ström på idag. I min enfald gjorde jag ändå ett tafatt försök men insåg att minst 90 gr hade behövts idag för att få betet att hamna där jag ville. Och det hade jag inte utrustning med för att klara idag så det fick bli en snabb flytt till ett annat bakvatten och här gick det att precentera mina magottar på rätt sätt och mörtarna ville vara med. 
 
Så på en dryg timme innan det obarmhärtiga mörkret var över mig hade jag skrapat ihop 15 fina betesmörtar att lägga till de övriga i sumpen och man kunde i lugn och ro ladda för nästa dags gäddmete i vetskapen att man hade beten så det skuille räcka och bli över.
 
Vindstilla och uppehåll kanske får ta tillbaka allt jag sagt att man drabbas av skitväder så fort man är ledig.
Fast denna höst har man ju haft osedvanligt flyt med vädret, varannan helg har ju varit riktigt trevliga vädermässigt.
 
Och mina vänner mörtarna var samarbetsvilliga när man bara hittade ett ställe det gick att fiska vettigt på.
 
Även denna söndag var det jag och Gunter som tänkte ge firrarna en match. Denna dag styrde vi kosan mot Vargön för att försöka lyckas peta upp någon av älvens alla storgäddor. (Senast för 3 veckor sedan kom det upp en på 14,9 kg och en 10,8 kg i Vargön). Men det finns betydligt större och de var de vi var ute efter....
 
Under natten hade moder jord bestämt sig för att lysa upp vår tillvaro lite till genom att dränka in landskapet i något vitt ludd som tydligen kallas snö. Och mer av den varan kom det under dagen men det var mer mysigt än obehagligt även om det vid vissa tillfällen under fisketuren knappt gick att se handen framför sig.
 
Även i dag stod luckorna öppna i Vargön och vattnet forsade ut med full kraft när de dessutom körde drygt 500 kubikmeter i sekunden genom turbinerna tryckte det på ganska bra. Så val av fiskeplatser blev ganska enkelt idag koncentrerade vi oss till de små bakvatten som bildas i älven vid denna typ av vattenföring.
 
Precis när vi kom fram till dagens första hot-spot tilltog snöfallet och vi förvandlades snart till två glada snögubbar. Men snart hade vi alla tackel ute. Vi började med bara flötmeten då en bedrövlig botten omöjliggör bottentackel fiske på denna del av älven. När vi väl nådde det riktigt heta bakvattnet kom också vad jag trodde var dagens första napp men vid mothugget satt jag benhårt fast i botten. Här består botten nämligen av massa gamla stockar och kättingar från förr i världen då man förvarade timmer på denna plats. En utmärkt plats för gäddan att stå och lurpassa i men tyvärr också en tackeluppsamlare av rang. Bara att dra loss och knyta nytt.
 
Till slut drog detta snöfall bort och ersattes med lite solsken och vi trodde båda att nu kommer gäddan igång men det enda som hände var ett försiktigt napp som jag trodde bara var ytterligare ett bottennapp men de tydliga bitmärkena i mörten avslöjade något annat. Strax efter detta dök ytterligare ett flöte och nu drämde jag i för kung och fosterland för nu skulle "bottennappet" upp. Men som förgjort detta var naturligtvis bara ännu ett riktigt bottennapp. Men denna gång hade jag tur och lyckades dra av wiren så det räckte med att koppla på ett nytt tackel. Vi kämpade på ett tag till på detta område med bara ett litet nyp i ännu en mört som resultat.
 
Så vi bestämde oss för att pröva ett annat bakvatten på motsatt sida älven. Dagarna är ju otroligt korta nu och klockan hade redan sprungit i väg till 13.00 så inte så mycket dagsljus kvar att spela på. Här är botten betydligt mer gästvänlig så nu åkte bottentacklet på. Det som jag ändå tror mest på så här års i älven. Oftast står gäddorna bara och trycker på botten och vill ogärna stiga för högt för att ta ett bete särskilt i så hård ström som det var idag.
 
Snön hade återigen börjat falla över oss och vi började nästan befara att vi skulle blanka idag. Men när jag klagade som mest på att det borde bli fisk här, både betesfisk och flera större individer syntes på lodet det skall bara nappa! Och då gjorde det det, klagosång det är min melodi det, hjälpte igen....
 
Till slut satt den där dagens första gädda ingen 15 kgs denna gång heller men väl runt 5 kg alltig något. Och nu kom det igång. Kombination rätt tackel, rätt plats och huggperiod gav snabbt 4 gäddor och några bommade napp. Vi höll dagen ut men någon mer ville inte denna dag men återigen hade vi knäckt koden för dagen men i vanlig ordning blev det ingen jätte för mig på förvinterfisket. 
 
När Gunter och jag fiskar ihop i samma båt och det är flerspöfiske som gäller vid trolling eller mete är det båten som fiskar vilket innebär att vi jobbar som ett team och tar varannat napp denna dag slumpade sig så att jag fick de något större och Gunter fick nöja sig med de mindre nästa gång blir det tvärt om huvudsaken man har roligt och kan glädjas över varandras fångster. Vem som får de största kvittar egentligen fast Gunter hade en föraning att om han hade landat den eftertraktade 15+aren kanske jag kastat han överbord men där kan han vara lugn jag hade varit nästan lika glad om så hade blivit fallet. Nästa gång kanske..........
 
Nu stundar förhoppningsvis kallare tider och vi snart kan beträda is i vårat område så den som lever får se vad framtiden kan bringa.....
 
Vill avsluta med en påminnelse om att vi på Fiskeshopen i Trollhättan har massor av fina erbjudande nu innan jul.
 
Bland annat erbjudande på Westins hård och hybridbeten och mycket mycket mer, Välkomna!
 
 
Samt självklart har vi laddat upp med det mesta du behöver för en lyckad dag på isen när den väl kommer.
 
Angående pimpel och mormyska tävlingar i vårt område håll utkik på vår klubbs hemsida FK TOPP för mer info. Troligtvis kommer vår första mormyska tävling som var planerad till den 17/12 att ställas in men håll ögon och öron öppna för info kommer kring detta.
 
Det var allt för denna gång sköt om Er så ses vi vid vattnen.