Byälven levererar, succé för far och son Enström.

 
I helgen som gick var det så dags för årets första internationella metetävling. Som traditionen bjuder startade vi i Byälven i Säffle med Stefan Simons årliga Colmic Spring meet open. Lite sena avhopp gjorde att vi blev bara 10 startande men då slapp vi också några av de lite mer besvärliga platserna.
Från våran klubb FK TOPP blev vi 3 denna gång, jag och bröderna Rickardsson. Väl på plats var jag och Inge först på plan men snart anslöt arrangören Stefan och vi kunde hjälpa honom att pegga ut platserna.
Ett mycket blåsigt Säffle mötte oss denna gång men solen sken lika fint som i Karlstad och temperaturen var åtminstone några grader över noll så det var med tillförsikt vi såg an dagens drabbning.
braxen är det som gäller denna årstid i Byälven det gäller att lyckas hålla kvar de stora stimmen på just din plats och lyckas med konsstycket att dessutom få ett bra snitt. Då kan 100 kgs vallen på 5 timmar som tävlingen pågår vara inom räckhåll. Detta har dock ingen lyckats med ännu men Kent Adell var nära förra året med 97 kg.
Vid lottningen drog jag till mig plats 6 i vanlig ordning kanske inte den jag allra helst ville ha. Längst upp på den nedre sektionen, ganska besvärlig botten där. Men nu blev det så bara att gilla läget. Marcus Enström till vänster och uppströms ett gäng nysvenskar som prövade lyckan med sina teleskopspön 0,45 mm linor och muttrar som sänken. ( De fick en till slut.)
På denna sträcka behöver man inte fundera på något annat än feeder så 4a feederspön riggades upp. Då vinden var minst sagt byig och hård, bortemot 18 m/s i byarna så försökte jag hitta bra botten så nära som möjligt då precisionen skulle bli lidande av allt för långa kast. Hittade en liten ren fläck 28 m ut och chansade att börja där. (Ett misstag skulle det visa sig). 
Hade bestämt i förväg att inte enbart mäska med feeder utan även skjuta ut ett 20 tal bollar med bellan. Vilket de flesta gjorde denna dag. Mitt mäsk var inget märkvärdigt rent braxenmäsk med lite leem i samt den viktigaste detaljen, beten. I dag en försvarlig mängd klippt mask, casters, död maggot och en burk majs. Mycket fisk = mycket mat.
10 minuter innan start får man påbörja mäskning, när jag var klar hängde jag på lite maskar och magott och väntade på startsignalen. Men på något sätt missade jag att höra Stefans ljuva stämma tog en blick på klockan och då var den 2 minuter över 11.00. Vände mig om och fick se Bo håva sin första och Marcus hade en på väg in. Ja nu ligger du efter starten har gått. Vinden hade för mig dränkt startsignalen men bättre sent än aldrig. 
Jag fick dock ingen omedelbar respons. Men på 5e utlägget kom dagens första braxen för mig som genast följdes av 2 till men sen var det stopp.
Min lilla rena fläck visade sig vara väldigt liten och kom man bara någon halvmeter utanför den satt men ohjälpligt fast i botten. Så jag satte några tackel och fick knyta om några riggar. Började söka bättre botten men varken innanför eller lite utanför var det bättre så jag körde vidare på min lilla fläck. Blev även lite småstörd av min granne till höger som var där för nöjesfiske och hade 2 spön ute trots att reglerna säger ett spö. Jag fastnade naturligtvis i hans lina då han hade noll koll på var hans grejor hamnade men när jag nämde att du får ha koll på dina grejor sa han bara att det är inte mina grejor. Jaså sa jag då klipper jag av skiten och drar in det. Då fick han brottom att veva upp spöt som "inte var hans". Sedan kom fiske tillsyns personalen och sa till. Fisketillsyningsmännen gjorde ett utmärkt jobb i helgen så vi slapp de problem som var förra året då de ville ha all fisk efteråt.
Efter ytterligare antal förlorade tackel och tafsar i botten och några braxen till upp. Valde jag att försöka ännu längre ut trots den hårda vinden för att försöka undvika den värsta botten. Där det också satt massa gammal lina som fiskarna gick fast i med förlorad fisk som resultat. La på ytterligare 7 meter men nu hade det gått 2 timmar av tävlingen och man var ordentligt akterseglad av Marcus och hans far Bo. Men bara efter 3 utlägg med feedern började nya platsen leverera. Enda problemet nu var att få dem över grundet med skiten på utan att de gick fast. Det gick bra för det mesta men förlorade ca 10 till i gamla linor. De hade verkligen behövts idag. Men Marcus hade också en del liknande problem dock inte lika svåra. 
Dagen gick och vinden bara ökade i takt med fisket som rullade på den ena braxen efter den andra fick syna våra håvnät.
Men alla tävlingar har ett slut och 16.00 blåste Stefan av denna tillställning och den tunga invägningen kunde börja.
Den övre sektionen där det blev landskamp Norge-Värmland vanns av Finn Erik Lerdalen på ca 58 kg.
Min vikt idag som blev 56 kg räckte till en 3e plats. Bo Enström hade 59 kg och hans son Marcus som var tvungen att slå farsan annars hade han fått höra det tills han dör fick dagens högsta vikt hela 75 kg men Adells rekord från ifjol stod sig ytterligare en dag.
 
Bo Enström i full färd med att dra upp ett av sin keepnet under lördagen under överinseende av våra kära nysvenska vänner som denna gång inte fick chansen att roffa åt sig braxen utan all fisk återbördades till sitt rätta element.
Marcus Enström kastar!
 
Redo för 5 h i Byälven.
 
Marcus med ännu en av sina braxen för dagens totalseger med imponerande 75 kg.
 
Med en liten bättre start hade jag kanske kunnat matcha det nu fick jag nöja mig med 56 kg och en 3e plats idag. Totalt låg jag 4a efter dah 1 men mycket kan hända i morgon.
 
Vi fick vi som vanligt bo hos Stefan Simon som alltid tar emot oss med öppna famnen. Jag och bröderna Rickardsson fick tillsammans med Stefan en riktigt trevlig kväll i goda vänners lag. Mycket fiskehistorier från förr avhandlades under kvällen den ena värre än den andra. Samt att vi gick igenom dagens fiske och vad som kunde förbättras tills i morgon och den mer omöjliga ekvationen efter den andra trollades fram hur man själv skulle göra för att ro hem totalsegern. Vi var dock alla rörande överens om att det skulle krävas rekordvikter i morgon om någon av oss skulle ta hem totalsegern.
Efter en god natts sömn trots att Inge i vanlig ordning startade sågverket under natten väntade frukustbuffé ala Stefan Simon.
Simon myser efter att vi försett oss med hans frukostbuffé som var utmärkt i vanlig ordning.
 
Full fart mot sträckan för en ny dag vid Byälvens strand. Denna dag var vinden som bortblåst och hade ersatts med näst intill vindstilla och den strålande solen fanns kvar.
I dag bytte vi sträckor med varann och det var våran tur att sitta på den övre där det oftast lönar sig att fiska take a part. Så idag åkte det fram för första gången i år. Efter sedvanlig genomgång och lottning. Jag drog först igår så idag fick jag dra sist och plats 2 blev över till mig. Samma plats jag hade dag 1 förra året. Då var t.p överlägset men strömmen var betydligt hårdare förra året. I år var strömmen väldigt svag beroende på det låga vattenståndet men dock absolut inte helt strömstilla men den lite starkare strömmen gick längre ut. Så även här fick det bli feeder som back up. (Huvudmetoden idag igen skulle det visa sig).
Satte upp 3 toppar på t.p med 4-6 gr Och bara ett feederspö för här är botten betydligt trevligare. I går satte jag bort 22 kroktafsar och 4 feeders. Här sätter man bort en och annan tafs men oerhört sällan hela tacklet. Så av ren lathet nöjde jag mig utan reservspön idag.
Hopades att fisken trots allt skulle komma in på t.p. Mäskade därefter också med ett 15 tal rejäla mäskbollar på t.p platsen 11 m ut. Givetvis mäskade jag upp en feederplats också men enbart med 15-20 feederburar i start. Började med feedern då Bosse redan under lodningen krokade och fick släppa tillbaka en braxen. Nappade klockrent på blank krok!
Men i vanlig ordning fick jag en seg start missade några smånapp. Det var allt som hände på feedern medans både Inge på plats 5 och Bo på plats 4 började kötta med feederspöna. Deras feedrar han knappt landa på botten innan nästa braxen satt där. 
Jag gick in på t.p. Sten på plats 1 fick en där inne och tappade några. i 2a utlägget krokade jag min första på t.p. Nu drar det igång värsta slakten tänkte jag. Men faktum är att detta blev enda braxen för mig på t.p platsen. Gjorde ett antal ljusteringar och flera försök till men fisken vägrade komma in på 11 m platsen, bara löjan ville vara där. Så det fick bli till att greppa feederspöt igen och nu efter 45 minuter hade den platsen vaknat och resten av tävlingen blev ett slit med att få in så mycket som  möjligt och hitta ett fint flyt i fisket utan större missöden. Periodvis gick det också mycket bra men helt plötsligt började man även missa mycket napp och vid ett flertal tillfällen satt tacklet fast i botten med förlorad tafs som följ så 10 tafsar gick åt idag men det kan man leva med.
Ett tag trodde vi att Inge skulle bli dagens man och även knäcka 100 kgs vallen för djädrans vad fisk han fick men tydligen avtog det för Inge för han nådde "bara" upp till dryga 82 kg och fick se sig slagen med hela 80 gram av Bo!!!!
Dessutom är ju Marcus en sagolik braxenfiskare och när hans far mäktade med 82 kg var ju Marcus tvungen att lägga i en högre växel. Han slutade på makalösa 95 kg idag. Men Kent Adells fantastiska rekord från förra året klarade sig alltså men det var inte långt borta att det rök idag. Jag kämpade ihop lite över 70 kg för en 4e plats.
Tänk att få 70 kg och bara bli 4a.......
Totalt fanns det inget att göra åt familjen Enström där Marcus tog 1a platsen före far sin men jag lyckades knipa bronset i år. Nästa år är vi tillbaka igen för att försöka en ny attack mot de magiska 100 kgs strecket!!!
 
Lite annan väderlek mötte oss idag.
 
Sten fick 45 kg idag men det räckte bara till en sista plats på sektionen. Sist på 45 kg sanslöst!!!
 
Inge däremot fick hela 82 kg men det räckte bara till en 3e plats.
 
Fisken tillbaka så fort som möjligt efter invägning.
 
Ett ganska välfyllt keepnet.
 
En nöjd Bo Enström i väntan på invägning.
 
En ännu nöjdare Marcus med en del av dagens 95 kgs segerfångst.
 
Slutresultatet i Byälven 2017.
 
Marcus 1a, Bo 2a och Jag 3a.
 
Som vanligt vart det en mycket trevlig helg i Byälven och jag hoppas vi ses nästa år då gör vi ett nytt försök att slå Adells rekord kanske han själv är sugen på att förbättra det.
 
Sköt om Er så ses vi vid vattnen.
 
 
 
 
 
 
#1 - - Anonym:

Skriv med mer luft mellom avsnittene. Litt tungt å lese.

Svar: Skall bli bättre där ibland skriver man bara på, roligt att Ni läser.
fiskeshopen.blogg.se

#2 - - Niclas:

Trevlig läsning, bra att fisken sätts tillbaka. Synd att du inte hann klippa linorna förresten. Det var ju ingen som ägde spöna!!

Svar: Tackar! Har inget emot att de fiskar bara de kunde hålla sig till reglerna....roligt att Ni gillar det jag skriver.
fiskeshopen.blogg.se