Rapport från VM, Träningsveckan, När vi gräver lera i Bulgarien del 2.

Då fortsätter jag rapporten från årets VM med träningsveckan som startade måndagen den 12/9 med att vi steg upp i ottan 06.00 och kokade kaffe. Första och enda dagen som Sten var först uppe ur sängen och bankade på Toms och Marcus rumsdörr med kaffemuggen i högsta hugg. Fyllda med var sin kopp kaffe drog Sten i väg med Kanalöarnas kapten för lottningen av träningsboxarna. Vi andra körde mot sträckan för utkvitterande av dagens beten som smidigt nog gavs ut vid ena änden av fiskesträckan.
Vi fick våra beten snabbt och enkelt och vi tog oss tid att käka frukosten som hotellet hade skickat med. Betyg på den frukosten blir en överkryssad geting, 2 torra mackor med rå kokkorv och 2 stenhårda ägg där gulan var mer grön än gul. När Sten kom tillbaka var det lagom tid för att åka in på sträckan. Vi hade box 16 idag = C-sektionen.
Efter att vi i stort sett hade tacklat upp allt kom ett lag som sa att vi satt på deras box och att vi skulle sitta i tomboxen brevid och inte dom. Snälla Svenskar som vi är blev det vi som flyttade. För här i Bulgarien räknar man tydligen baklänges. Fick man som vi box 16 skulle man tydligen sitta mellan 16-15 och inte som brukligt är i Sverige från lågt till högt nummer. Bara att ta seden dit man kommer men det blev väldigt ont om tid idag tack vare omflyttningen och vi fick hafsa ihop grejorna och vara med på grundmäskningen 10.00. Så vi åtminstone mäskade samtidigt som alla andra. I dag blev det bara att få känna på det lite. Vi försökte dock ha en plan och attackerade vattnet lite olika men utgick i första hand från Kalims tips om grundmäskning med mäsk + leem och sedan underhåll med jordbollar med klippt mask och casters. Vi fiskade matchmete med waggler eller slider 30-40 m ut och take a part. Det är lättlodat här för djupet är i stort sett 2,5 m överallt med +- några centimeter hit och dit.
Vi fick inte jättemycket fisk idag. Det nappade faktiskt bäst på take a part idag fast mest färna och det är en typisk måndagsfisk som Walter Tamas sa. Vi fick en del karpar på waggler och det kändes ju bra att få känna på dem redan dag 1. I dag hade vi vikter mellan 1-4,5 kg och vi var inte helt utskåpade av övriga nationer snarare tvärt om. Storfräsaren Walter själv hade bara 700 gr idag. Vi fick de flesta arter man kan få i vattnet redan första dagen, Karp, gräskarp, färna, löja,solabborre och ruda som var fisken man helst skulle få förutom karpen.
Efter det första 4 h passet stannade vi kvar och trimmade in utrustningen lite inför morgondagen några fiskade lite till men det gav väl egentligen inget. Så vi beslutade lägga fisketiden på de 4-h som var de samma som tävlingstiden och ägna eftermiddagen till att pyssla med grejorna istället.
Utsikt över tävlings arenan från ena kortsidan, där bussen befinner sig börjar E sektionen.

Väl tillbaka på hotellet blev dagens middag en historia för sig. Vi hade oturen att få Bulgariens svar på Manuel i Pang i bygget som servitör. Det var nog hans första och enda dag på detta ställe mer förvirrad och okunnig servitör får man leta efter. Fel beställningar, tog en beställning i taget, kom med öl när vi beställde mat (gjorde Tom glad i varje fall). När vi väl fick vår mat i olika omgångar under nästan 3 h tid fick vi fel mat, snacka om röra.
Vi fick i varje fall gott om tid att lägga upp strategin inför kommande träningsdagar.
Vi går all in betydligt hårdare attack är vad vi tror gäller för detta vatten, hårdare grund och tätare med underhåll, den inplanterade fiske reagerar helt klart på ljud så det svåra blir nu att få ut rätt mängd mat i rätt intervaller.

Tisdag 13/9. Efter en god natts sömn här i Bulgarien studasade vi upp igen för nästa träningsdag. I dag beslöt att ta oss tid och äta frukost på hotellet. Nu var det ordning och reda fin frukost och "Manuel" var utbytt mot en kvinnlig servitrice som var betydligt mer hemtam i sitt jobb.
Lyx frukost på hotellet, enda dagen vi tog oss tid till det, resten av veckan blev det 3-kants mackor och jordgubbs eller choklad mjölk för hela slanten.

I dag hade vi A sektion box 2 näst kant. Vi höll oss till vår plan och attackerade betydligt hårdare men vi testade med olika mängd beten och betessorter i mäsket och några av oss körde rent mäsk. Detta pass gav en hel del klara svar. Klart bäst att trycka i ganska mycket beten i form av klippt mask, död maggott, casters och lite jokers då fisket avtog eller blodis. En del testade även med rent mäsk vilket mest drog in planktonäteren silverkarp eller Tolstoj fisk som den kallades här nere. En fisk som silar plankton och inte nappar de simmar på tacklen och blir felkrokade och räknas ej i tävlingen vilket är tur annars kunde de ha gett upphov till ryckfiske då de är ganska stora och skulle ha avgjort hela tillställningen. Men det var ändå roligt att dra några planktonätare. Vi kom ju snabbt underfund med hur de kunde undvikas så de oroade inte nämvärt och de förekomm väldigt lite på rullspöplatsen så länge man höll sig borta från rent mäsk. Våra kära vänner från Kanalöarna fattade inte detta på hela veckan utan hade väldiga problem med dessa lost a lot som Engelsmännen kallar dem då man ändå tappar de flesta. Jag var en av dem som fick testa med rent mäsk idag + beten efter en fin start med några rudor, färnor och karpar invaderades platsen av silverkarp och jag landade 2 och tappade 7 av dessa tokfiskar.
I dag hade vi vikter mellan 1,8-8,4 kg, anledningen till att det skiljer så pas emellan oss är att vi kör ganska olika attacker så vi kan utesluta vissa sätt att tacla vattnet på.
Våran bankrunner Sten rapporterade att det fångades inte många firrar på sträckan i dag. de som trots allt fick lite fisk gick på ännu hårdare än vad vi gjorde så vi fortsätter bygga på vår all in taktik.
Tom med en nice tisdagsfångst av karp och ruda mestadels på slider/waggler ca 35 meter ut.
Stillstudie på Tom under måndagen.
Blandad take a part fångst från träningsdag 1.
Efter varje träningspass äntrade kanotisterna arenan fast några föredrog tydligen att ta en simtur.
En av de större planktonätarna som häktade fast på kroken och behagade följa med ända upp på land, skumma firrar. Undrar om de satt i dessa av någon anledning eller om de kommit in av misstag?
Andreas skiner i kapp med solen efter ett lyckat träningspass.
Eller kanske skiner han i kapp med solabborrarna som faktiskt vissa länder satsade på under tävlingen med viss framgång.
Något förbjud av något slag, vi kunde dock inte tolka skylten till 100%. Någon som vet vad det står?
Marcus köttar karp!

I dag valde vi att käka på sträckan för att spara in tid och passa på att kika lite på övriga nationer som efterfiskade. Dock inte mycket att se där då de knappt fick något. Så ihoppackning och iväg från sträckan 18.00 efter att Andreas köpt halva lagret med colmic slider/ waggler flöten. Vi stannade till och tog middag på en lokal Italiensk liknande restaurang, 100 gånger bättre än hotellet.
Väl tillbaka på hotellet var omhändertagande av beten prio ett innan man kunde slappna av för idag och knoppa in vid 23.30 tiden.
Det fanns i alla fall fin konst att vila trötta ögon på då man kom hem till hotellet från fisket.

Onsdag 14/9. Rutinerna börjar sätta sig. Upp 06.00, koka kaffe, lasta bilen, iväg till stäckan, hämta beten, tackla upp, fiska på efter den dagen innan uppgjorda taktiken. I dag box 29, E-sektionen. Första dagen intill en "stor nation" Italien en bra värdemätare. Då de aldrig förlorat en lagtävling här i Plovdiv. De gjorde inga konstigheter egentligen utan fiskade som vi ca 35 m ut och lite t.p som back up. De mäskade dock inte lika hårt i underhåll som vi men det kan ju också varit deras taktik för dagen, fisk fick de men inte överdrivet mer än oss. Våran högsta vikt i dag var högre än deras högsta men de var jämnare fast vi fortsätter dock att pröva lite ytterligheter fortfarande. Vi får huvudsakligen på match så t.p börjar mer och mer framstå som en back up metod och möjligtvis något som kan funka om man hamnar på kantplats.
Vi börjar mer och mer ringa in hur man skall attackera vattnet. Grunda med en combo av 2 delar mäsk och 4 delar jord och underhålla enbart med jordbollar med sparsamt med beten när fisken är inne och öka på mängden beten i form av mer jokers om de försvinner från platsen.
Vädret blir bara varmare och varmare idag ca +34 grader och sol sol sol samt i stort sett vindstilla. Man får verkligen inte missa att dricka vatten eller i Toms fall inte glömma startraketen i form av ölen. Vi plockade på ganska bra med fisk idag och var som sagt inte långt efter Italien med våra 1,8-6 kg idag.
I dag valde vi att bryta upp direkt efter pass 1 och åka och gräva jord istället. Därav underrubriken. När vi grävde jord i Bulgarien. Vi slet som djur med att gräva, sålla och fukta på egen jord. Då vi hittade en utmärkt terre de riviere i dungen bakom hotellet mot flodbanken. Minst lika fin och betydligt mörkare än sensas terre då man fuktade på den precis så som vi ville ha de. Så det blev till att inhandla hacka och spade, hinkar hade vi ju! Vi grävde på såpass duktigt att det hade allt räckt till några fina sandslott också men vi nöjde oss med att tillverkat terre de riviere för "stora pengar".
Jag med onsdagens fångst och veckans enda braxen kanske hela vattnets enda braxen hörde inte om en enda till fångad under veckan!
Sandberg i färd med att bända in "fel sort"!
Marcus höll sig dock bara till karpar och rudor, det kan bli något av den grabben....
Sandberg fick allt några riktiga firrar idag också!
Vår kapten Mikael Tono anlände idag också och sattes genast i arbete med jordsållning. Lika bra att sätta kaptenen på plats direkt så han inte somnar in och tror han är på semester eller så....

I dag bestämde vi att åter ge hotellet en chans vad gällde maten, inget fel på maten men servicen är under all kritik, väntetid återigen över 2 timmar på maten. Pastarätterna kom "redan" efter 1 h men kött rätterna skulle ta lite längre tid ( 15 minuter). I Bulgarien betydde 15 minuter tydligen 1 timme! Portionerna var också på tok för små för hungriga vikingar så inte helt mätta och belåtna tvingades vi kasta in handduken för idag och kasta oss i säng för några timmars sömn inför ännu en het dag i solen.

Torsdag 15/9 Åter uppe med tuppen och iväg till träningsbox 23- D-sektionen. I dag gick vi på med max beten med klippt mask ca 1 liter och 400 gr casters en halv liter död maggot en halv liter jokers och resten blodisar. På VM finns det en betesbegränsning som säger max 2,5 liter beten varav max 1 liter får vara jokers/ blodis och därav får högst 0,5 liter vara blodis. Mäskbegränsningen är 20 liter. Vi använde till grund ca 2 liter mäsk och 5 liter jord och till underhåll 12 liter jord. Vi har kommit fram till att det är i början och i slutet man har störst chans till att få karp och då kan man fiska lite grövre och d.v.s 0,14 mm tafs och 14 krok. Till rudorna däremot krävs det att man går ner till 0,12 mm och 16 krok ändå hellre 0,10mm 18-20 krok men då är chansen för stor att man sumpar karparna som kommer bli livsviktiga för oss att landa. Karparna tog bäst på 10 blodisar och det gillades även av karparna i början kunde man dock få lite fisk på 2-3 maggottar även en död maggott med 3-5 blodisar var ett bete värt att pröva. Vi fiskade mestadels på ett avstånd av ca 35 meter med extremt hårt nedblyade flöten men det mesta av blyt högt upp på linan med endast ett par n.8 på linan. Några av tjeckerna använde kikare för att kunna se flötet. I bland var det nästan omöjligt att upptäcka de försiktiga nappen. Fiskarna var väldigt försiktiga och kunde pilla på betet flera minuter ibland innan de tog ordentligt ett tålamodskrävande fiske i den nu 35 gradiga hettan och varmare skulle det bli. Våra vikter blir bara bättre och bättre så vi är helt klart inne på rätt spår och toppnationerna är inte hästlängder före oss vilket gör att det känns riktigt bra.
I dag låg vi på 2,6-6,5 kg.
Det har också varit i det närmaste vindstilla så döm om vår förvåning då det svepte in en stormby vid dagens ihoppackning men den försvann lika plötsligt som den kom och lämnade bara lite omkull blåsta hinkar efter sig.
Hem till hotellet för lite mer stärkande jordgrävning och laddning för invigningen som också skulle ske idag.
Som alltid bestod invigningen av sedvanlig lokal folkdans och efterföljande invigningstal av strama män i kostymer. Dock klarades det hela av på rekordtid och vi kunde återgå till det viktiga- fukta jord!
Betesuppdelning inför ännu ett träningspass.
Tom i full färd med att klippa upp dagens maskranson. Mums mums för firrarna!
Invigningstal på rekordtid!
Mårten i färd med attlanda en av dagens karpar.
För varje dag som gick kom vi allt närmare att knäcka gåtan kring detta vattnet, vi fick en allt skönare känsla ju längre träningsveckan led.
Mårten med torsdagens bästa vikt. Vi står oss bra mot de som fiskar i boxarna närmast oss vilket också kanske ger ett visst svar på att vi gör något rätt.
Team Sweden redo för invigning.
Samling på roddarenans läktare för invigningen.
Folkdansen startade omgående med sköna lirare i pepparkaksgubbar dräkter.
Strax trädde även jäntorna in i dansen som aldrig tog slut, jo till slut gjorde den ändå det och så gör även dagens rapport från VM. I morgon berättar jag vidare om fredagens avslutande träning och det riktigt roliga tävlingdagarna. Ha det så hörs vi i morgon igen.......