Rapport från VM, mera lergrävning i Bulgarien del 3.

Vi fortsätter berättelsen från VM där vi slutade igår. Det är fortfarande torsdag den 15/9 och vi har klarat av invigningen på rekordtid och hastade tillbaka till hotellet för de sista förberedelserna inför sista träningsdag då vi hoppades de sista pusselbitarna skulle falla på plats. Väl åter tillbaka på hotellet gick vi genast och fortsatte gräva upp mer lera som de värsta mullvadar. Ett digert arbete men fint blev det. En riktig super terre de riviere fick vi till. Så sensas färdiga variant fick ligga orörd kvar i sina påsar då vi nu kört in oss på den inhemska varianten.
Vi beslöt att göra en sista test imorgon med lite kontra mycket beten i mäsket. Vi beslutade att jag och Tom skulle testa lite beten till en början och de andra skulle maxa om det ena gav bättre än de andra skulle vi alla ändra till det som funkade bäst efter halva tiden för att se om man fick respons. I dag var vi effektiva och kom i säng redan 22.30.

Fredag 16/9. Kaffet upphällt och klart i var sin mugg + termos redan klockan 06.00. Dags för sista träningsdagen. Kanske får vi svar på våra sista frågor idag. Vi tänkte också satsa lite klenare idag för att se om vi kunde få mer rudor ner i krokstorlek och tafsgrovlek, 16-18 krok och 0,12 eller om vi blev riktigt modiga 0,10 mm.
Överraskande nog såg det ut att bli solsken idag (OBS ironi). Och värmen stiger inte bara temperaturen imonbords ju närmare tävlingsdagarna man kommer utan den verkliga värmen fortsätter uppåt i dag pressades termometern för första gången över 35 grader en stund på dagen. Inte ett moln och inte en vindpust under hela passet. I dag gick det åt 3 stycken 1,5 litare med vatten och man var ändå helt färdig efter passet. Värmen tär rejält på en men det är bara att bita ihop och dricka lite till.
Men vi fick svar på våra frågor idag. Jag och Tom fick uselt fiske då vi drog ner på betesmängden. De övriga fick skapligt och Mårten hade en kanonstart med flera karpar och rudor första halvtimmen. En sådan start önskar vi oss alla i morgon. Efter 2 h tog vi en pause och analyserade händelserna och vi beslutade att jag och Tom skulle öka betesmängden och dunka på hårdare. Vi hann knappt sätta oss igen innan det gav respons inom 15-20 minuter fick både jag och Tom ett flertal rudor och någon karp efter mer mat i mäsket. Mer uppenbart vad som gäller kunde det inte bli. Och vi fick också betydligt mer Ruda idag på våra klenare riggar. Tom gick ner så långt som till 0.09 mm och fick en serie rudor på det men han miste också en stor karp. Så vi beslutade att hålla oss till 0,12 mm och bara gå klenare om det blev nödläge. Taktiken började falla på plats. All in på rullspö runt 35 meter ut med 12-16 gr waggler alternativ slider, det som man var bekvämast med. Bulken högt upp endast ett par små napphagel. 20-40 cm överdjup. Grunda med ca 25 bollar med mask, casters, död maggott lite jokers/blodisar med mäsk-jordblandningen. Sedan underhålla med endast jord + beten klippt mask, casters och jokers i första hand. Öka jokersmängden om platsen dör ut och mot slutet toppa upp med lite blodisar som karpen verkade gå igång på. Take a part skall upp och grundas på men bara eventuellt testas av någon enstaka gång för eventuell bonusfiosk.
Vi dröjde oss kvar lite på sträckan idag och gjorde de sista finjusteringarna på plats. Jag höll mig dock i skuggan då solen gjort sitt bästa idag för att knäcka en. Våra vikter idag var mellan 3-9,1 kg där Mårten var värst. En av de absolut högsta vikterna idag och sammantaget verkade vi ligga rätt på det inga andra nationer stack ut något nämvärt. En fin känsla spred sig inom laget, kanske kunde vi slå till i år.....
Sista förberedelserna inför morgondagens drabbning skedde på sträckan, noggranna inställningar med rullspöna bland annat.
Mårten med vår bästa bag på hela veckan 9,1 kg karp och ruda kommer räcka väldigt långt om det upprepas i morgon.
Sandberg med nästan lika mycket.
Marcus likaså, jag och Tom något sämre men så fiskade vi ju "fel" de första timmarna också när vi gick på bättre svarade det bra så vi var fullt tillfreds med dagens träningspass. Nu djävlar tar vi dem!

Tillbaka på hotellet så tro det eller ej grävde vi lite jord. Vilket vansinne egentligen åka 300 mil enkel resa för att gräva jord men vad gör man inte för att lyckas.
Efter grävning av jord återstod att fukta densamma och göra mäsket klart inför morgondagen. Det flöt på riktigt bra och vi var snart färdiga. Mikael och Sten som varit på sektionslottningen återkomm också och förkunnade att Marcus fått E, Jonas på D, Tom på C, Mårten på B och Andreas på A. Med detta i vetskap packade vi in i bilarna i rätt ordning för smidig urpackning i morgon. Ett sista taktiksnack och i säng strax efter 23.00.

Lördag 17/9. Upp långt före tuppen 05.00. Taggade till tusen, dags för allvar och slutgiltiga beviset för att se om våra teorier kring vattnet håller. Ner till bussarna för i lastning av spöna inga andra i sikte så jag hann fixa lite med de kvarvarande reservbetena innan de andra dök upp och vi kunde fara ut mot arenan. Mikael åkte till lottdragningen av platserna vi övriga började fördela våra beten mitt under densamma fick vi snart reda på våra nummer och vi kunde köra ut till våra platser. Alla kom fram i god tid innan upptacklingen tog sin början. Jag fick Steve Hemmingray England och Marco von Holten Tyskland som grannar bra värdemätare då de inte är några dussin metare precis.
Såg ut att bli ännu en strålande solig dag. Vad förvånad man blev, not!
Sekundrarna innan upptacklingen tog sin början. Vilket flöt på fint. Fullt fokus på rullspöna enligt plan. Grundmäskning 10 minuter innan start vilket gick kanonbra minst lika bra precision som Engelsmannen fast han grundade mer än dubbelt så mycket. 10.00 förkunnade en kraftfull signal start då tutmannen stod precis bakom mig. Lite halvt om halvt hörselskadad gick 2 vita maggot på som var vårt startbete. 20 sekunder senare had jag krokat dagens första fisk som visade sig vara en 200 gr ruda. Precis vad man behövde fisk i första utlägget, Engelsmannen likaså. Andra utlägget en löja innan tacklet nått botten. Löjorna skulle bli mitt fall idag, det visade sig att början på D sektionen där jag satt (D5) var löjligt löjrik på rullspöplatsen riktigt synd då det annars kunde ha blivit betydligt bättre placering än det blev i och med att löjorna störde fisket väldigt mycket. Steve fick naturligtvis en fin karp efter 20 minuter också jag en liten ruda till och för er som undrar, Ja det blev varmare idag med över + 35 grader idag och blankvatten hela dagen. det var riktigt trögt fiske, Steve fick inget mer efter karpen på 1 h och 45 minuter. Jag fick en och annan mindre fisk t.o.m en mört som jag inte sett på hela veckan. Efter ett par timmar kom de inre platserna igång på sektionen och vi närmare kanten halkade efter. Men glädjande rapporter kom från våra bankrunners, Sten och Mikael att de övriga gick lysande så våran taktik höll och med lite finjusteringar under fiskets gång efter fint spionerande på de som gick bäst från Mikael kunde vi göra en riktigt strålande första dag. Även jag fick respons på slutet med ännu hårdare jordbollar som gav rejäla klonkljud och ett par rudor och en liten karp fick syna håvnätet sista 20 minuterna. Nu räckte det dock bara till en 12e plats på D sektionen men vad gör det när man har så grymma lagkompisar, Tom 2a, Andreas 3a, Mårten 4a och Marcus 4a. Vilket gör att vi landar på 25 poäng efter dag 1 och en 5e plats med klar medaljkänning 6 poäng från brons!!!
Nu får vi dock inte bli styva i korken utan försöka analysera vad vi gjorde bra och vad vi gjorde mindre bra och försöka steppa upp till morgondagen.
När vi hade packat ihop och skulle bege oss hemåt för att ladda inför sista dagens fiske i Plovdiv hände en liten rolig episode. Vi glömde att plocka upp Marcus på E sektionen. Andreas och Mårten var så uppspelta efter dagens framgångsrika fiske så vi helt enkelt missade Marcus. Vi hann nästan helt ut från arenan innan vi kom på att vi var en man kort. Marcus såg minst sagt något förvånad ut då vi kom från fel håll och plockade upp honom. Nu visade det sig dock att det inte hade gjort så mycket om vi lämnat Marcus där över natten då Mikael åter drog E sektionen till Marcus på söndag. Fast det kanske hade blivit en lång natt där ensam i mörkret på sträckan så det var nog bra vi vände ändå. Vi övriga bytte lite sträckor med varandra, Tom fick A, Andreas B, Jag C och Mårten D.
Samma procedur som igår väl tillbaka på hotellet, gräva jord, fukta jord, blanda mäsk, packa om bilarna i rätt ordning, middag och sedan i säng. Redo för sista dagen och drömmen om medalj lever i högsta grad, spännande!

En man med häst och vagn mötte mig då jag var på väg att gräva jord för sista gången på denna resa, honom skulle vi ha anlitat tidigare under veckan så hade vi sluppit bära ut jorden från dungen.

Söndag 18/9 Sista tävlingsdagen. Nu gäller det. Vi kör ända in i kaklet med våran taktik som hittills visat sig hålla men vi steppade upp ytterligare lite idag genom att maxa mängden blodis för att eventuellt kunna dra in några väl behövliga bonuskarpar. Man måste våga chansa lite för att vinna. Alla kommer steppa upp idag med största säkerhet så det gäller vara på tårna och vara uppmerksam hur fisket utvecklar sig under dagen.
Tävlingsarenan i tidig morgonskrud.
Full aktivitet med uppdelning av beten inför sista kraftansträngningen.

Upptacklingen idag flöt på än bättre än i går i ett för dagen väder som bestod av sol, sol och så lite sol till om nu någon tvekade på det. Behöver jag nämna att det blev nytt värmerekord idag igen...
Taggad till tusen drog vi igång. Grundmäskningen satt som en smäck och man förväntade sig en lysande start men icke, helt stendött. Men ingen fick något så ingen fara på taket, ja förutom Luxenburgaren som satt och drog solabborre bakom keepnetet med ett 1,5 meters spö, 95 stycken små solar petade han upp första timmen som om vi inte hade sol tillräckligt!
Efter 45 minuter och ett antal jordbollar senare indikerade flötet dagens första riktiga napp, en ruda som strax följdes av ytterligare 2, vips var man i toppen på sektionen. Sedan när man trodde allt var frid och fröjd drabbades man av den klassiska Svenska katastrofminuten, kastade av tacklet, linan small inne vid rullen så det flötet flög iväg och i samma minut gick slangbellan av. Kan knäcka den bäste men bara att glömma och ta nästa spö och ny bella och köra vidare. Men det tog en stund innan man återfick lugnet och kom in i fisket igen, skönt då att nästa fisk var en kilos karp. helt klart tätkänning idag men hade behövt minst en till karp, hade 2 tafsbrott på karp idag (även ett igår) men det var jag inte ensam om så det är inget att gräma sig över men man funderar ju alltid om det där om bara hade funnits. Rapporterna längs stranden idag var något dystrare vi låg lite efter idag men ingen katastrof men medaljen kändes avlägsen. Nu var det dock inte så illa som vi först trodde utan vi gjorde ännu en helt klart godkänd laginsats. Jag höll mig i täten hela tävlingen och vägde in en vikt som räckte till en 6e plats och de övriga blev också alla topp 10 med Marcus som 5a, Mårten 6a, Andreas 7a och tyvärr Tom 9a som hade en viss chans på individuell medalj efter sin 2a igår men solabborrarna invarderade Toms plats redan efter 1,5 h fiske då Tom låg 1-2a på sektionen och omöjliggjorde fortsatt efektivt fiske efter de stora, möjligtvis var det vår ökning av blodisar som fick igång solabborren då även vi övriga fick vissa problem med solabborrarna. Min plats fick till exempel aldrig chansen sista 10 minuterna då en solabborre satt på så fort tacklet landade. Men som sagt man måste våga chansa lite för att vinna.
Marcus håvar in ännu en firre på E sektionen.
Ännu en på väg in för vår bäste man individuellt, Marcus blev 31 vilket verkligen inte är fy skam och vi övriga gjorde ju inte direkt bort oss så vi höll och klarade en 5e plats med smak på mer. En fantastisk prestation av oss i år. Möjligen kanske den främsta laginsatsen i ett nations VM någonsin. Sverige har kommit 5a någon gång tidigare men nu är det betydligt fler nationer med och alla är bra mycket bättre nu än förr och alla har tillgång till all utrustning och kan dessutom hantera den på bästa sätt. De finns nästan inga blåbärsnationer kvar även om vi i år för första gången hade Cypern och Grekland med i dessa sammanhang.
Vy över E sektionen och en San Marino snubbe med böjt spö.

Efter man rafsat ihop sina grejor och pustat ut laddade vi för prisutdelningen och sedan banketten som lämpligt nog båda hölls vid kanotarenan med gångavstånd emellan. Om nu vår 5e plats på fisket var en överraskning för många nationer så kom det väl inte som någon större överraskning att vi aspirerade på pallplats på banketten och mycket riktigt efter att istort sett alla gett upp och dragit sin kos fanns Svenskarna kvar bland de tre sista att lämna banketten. Tillsammans med fylle polackerna och värdnationen.

Prispallen i lag Ungern 1a, Tjeckien 2a och England besvikna 3or.
Pokalerna som vi var så nära fast ändå så långt ifrån men nu börjar vi få kläm på det här och detta året kanske var vändningen för Sverige på stora mästerskap efter några mindre bra år. Med Kent Adells 3e plats på EM och nu våran 5e plats på VM.
Individuella pallen 1a Jernej A, Slovenien, 2a Josef K Tjeckien, 3a Rastislav D Slovakien.
Var det 5 öl ni skulle ha??? Nja nu hängde du nog inte riktigt med förkunnar Tom, 5 öl per person var det till att börja med!
Kapten Tono fick komma och styra upp det hela så det blev rätt. Gick vi all in på fisket går vi all in på banketten också!
Vi vill härmed även rikta ett stort tack till Kalim i det Bulgariska laget som bistod oss med info om vattnet trots att han själv deltog och ingick i det Bulgariska landslaget som vi dessutom var ofina nog att slå. Men han ville hellre bistå en mindre nation än uppblåsta Engelsmän, Italienare eller Fransmän som ändå inte vill ha någon hjälp av lilla Bulgarien som han själv uttryckte det. Alltid bra med utbyte ett fint samarbete har inletts och nya kontakter knyts som kan bli livsviktiga för kommande landslag.
34 nationer deltog vid årets VM och lilla Sverige på en hedrande 5e plats inte illa pinkat av oss!
Avslutar med en bild på Andreas nya metebil. Han blir nog så illa tvungen att banta utrustningen framöver.

Tack och hej för denna gång.
Soliga hälsningar från Bulgarien!

Hemresan hem gick utmärkt och vi hade ett leende på läpparna hela vägen hem och ja till slut kom regnet!

Nästa år då blir det medalj!!!!

#1 - - Patrik Larsson :

Utomordentlig rapport från vm. Dina inlägg blir bättre för varje gång. Kul att läsa hur det går till nuförtiden i tävlingsmetet för en som vad med förr. // Patrik Larsson

Svar: Tackar Patrik, roligt höra från dig. Du får väl damma av prylarna och göra come back.