Karpfestivalen Skara Sommarland 2016!

I helgen var det åter dags att genomföra en karptävling i Bert Carlssons gamla skapelse Skara Sommarland. Det var tider det när vi en gång i tiden drog i gång Skara Karp Festival då 1990 med Tinca (Morgan Ek) och Bert Carlsson som arrangörer. Jag var med på ett litet hörn redan då och snackade politik med Bert innan start då hans stora projekt på den tiden var partiet Ny Demokrati om nu någon minns det. Då de första åren var vi mellan 92-97 deltagare om nu någon tyckte det var trångt nu kan Ni ju föreställa Er hur det var då. 
Andra tider nu med oss i FK TOPP som arrangörer och denna gång mestadels Stig Borlinger som ordnat med tillståndet att få vara på området och stugor mm mm. Stor eloge till Stig att du orkade angagera dig utan dig detta år hade det faktiskt inte blivit av. Vi hoppas du orkar fortsatta med god hjälp från övriga i klubben och att nya ägaren Rickard fortsätter upplåta området till oss. Jag tycker vi skött oss exemplariskt så jag hoppas vi är välkomna åter för tävlingen uppskattas enormt bland vi som deltager.
Men karpfiske är karpfiske i tävlingssammanhang efter karp måste man ha lite tur i lottningen av plats. Efter att de stängt sommarland återgår karpen väldigt fort till sitt naturliga beteende och uppsöker naturliga ståndplatser. Nu är det dock så mycket karp i dammarna att det princip går att få hyggligt med fisk på många ställen men näst intill omöjligt att vinna om man får fel "peg". Men en titt i resultatlistan skvallrar lite om hur svårt det kan vara om man inte "sitter rätt". Men det är lite av tjusningen med det hela för man vet ofta inte vilka platser som är "rätt" för dagen. De som gav bra förra året kan helt plötsligt visa sig vara nästan tomma på fisk nästa år. Så även i år. En gammal vinnarplats gav knappt fisk i år.
I år var vi ju också betydligt fler deltagare än förra året. Vi hade satt ett tak på 30 seniorer + juniorer och efter lite återbud och tillskott fram och tillbaka slutade till slut antal deltagare på just 30 vuxna och 2 juniorer. Nu är nog detta ett absolut maximum för att det skall bli någotsånär fiskbara platser för alla. Vi får ta en funderare till nästa år hur många som kan vara med. (Om vi nu får fortsatt förtroende att arrangera, vilket vi hoppas).
Åter till årets tävling: Vi hade även i år otroligt tur med vädret det kom några droppar regn och blåste lite under lördagen men det var inget att bry sig om. Jag kommer minnas det som en solig och fin helg på alla sätt och vis.
Med tanke på deltagarantalet kom vattenskiddammen till heders igen. En oval damm med en linbana runt för vattenskidåkning vilket kan orsaka lite problem om man vill matchmeta mot ön i mitten och det vill man ju. Även i år fångade linbanan upp ett antal flöten hoppas det inte ligger i fatet för oss då vi skall be om att få vara där nästa år. Men tills de öppnar igen till våren har nog flötena ramlat ned....
10 peggar i vattenskiddammen och resten i övriga dammar enligt följande karta:
Så här var platserna fördelade i år i dammarna.
För egen del drog jag nr 9. Alltså i vattenskiddammen en Ok plats där man har lite vattenväxter att fiska kring vilket alltid är en fördel. Men det var frånlandsvind och alla trodde nog på förhand att fisken skulle stå i andra änden i dammen i varje fall de större som det var för att antal år sedan då förhållandena liknade dagens. Men vi kunde inte ha mer fel. Det hade blåst kraftigt och även regnat en hel del de senaste dagarna och temperaturen hade också fallt rejält. Lite skillnad mot förra året då det fortfarande var högsommarvärme 25-30 gr mot årets 14-17 grader på dagen. Fisken verkade ovillig att röra på sig så hade man ingen karp framför sig verkade det kvitta hur man än försökte locka till sig dem. Jag hade laddat upp som vanligt med diverse olika beten/mäsk men satsade framförallt på pellets, majs och maggot. Som mäsk lite finmalt karpmäsk men mestadels pellets och majs även som mäsk. Riggade 6 toppar till t.p ett kort innanför växtligheten och ett längre utanför växtligheten och ett rakt ut (där blev det inte ett napp). Även en plats intill kanten till vänster där fanns ingen växtlighet och den peggen gav 1 karp. Testade även under upptacklingen att kasta ut till ön vilket inte var något problem men har var det fullt av diverse skit på botten som det kändes som varje eventuell karp genast skulle gå fast i så jag valde en plats i mitten som var något renare men i anslutning till lite bottenvegitation. Den platsen gav också bara 1 karp. Vid signal för mäskning startade jag som planerat och koppade ut endast en liten boll med mäsk och några koppar blandat pellets/majs samt en handfull casters på varje plats. Startade fisket vid den yttre växtlighetplatsen. Det förväntade obelebara nappet uteblev på mitt majskorn. Inget hände loosfeddade kontinueligt en nypa maggotts. Inget hände. Såg ingen få något, vad är detta tänkte jag. Har alligatorn som det varnas för på skyltar runt dammen ätigt upp all karp eller vad är det frågan om. Men så ser jag både Wessman och Litzell sitta med fisk på och plötsligt sträckte det även till i min elastic och första karpen på väg in. En 3hgs men fisk i varje fall. I utlägget efteråt ristade till direkt och en betydligt bättre gick på men innan man hann reagera satt den ohjälpligt fast i naten, RIDÅ DIREKT!
Jobbade på på alla platser och testade runt. Koppade/ loosfeedade lite partiklar med jämna mellanrum men det kom liksom aldrig riktigt igång. Testade av den inre platsen då och då men det var dött tills det återstod 2 timmar av de fem timmarnas tävlingstid. Då plötsligt gav den några fiskar tills det klev på ännu en fining men den hittade naturligtvis vassen med en gång och knäckte 0,16 mm tafsen som om det vore en 0,08 mm tafs. Inget flyt med de stora men det var bara att bita ihop och köra på. Sista 1,5 timmen blev det dock bättre fart och jag kunde plocka lite småkarp med jämna mellanrum och en och annan bättre. Men jag kom aldrig ifatt Wessman och framförallt Litzell som hade haft skapligt drag de första timmarna och de fortsatte plocka fisk i tillräcklig mängd resten av tävlingen för att hålla mig på behörigt avstånd. Så det blev en 3e plats bland oss 10 i vattenskiddammen men totalen över 2 dagar går på vikt så med en guldpeg i morgon hade man fortfarande chansen.
Fast det är bara roligt at få känna på lite karp och få förundras vilka minitorpeder dessa fiskar trots allt är, hur kul som helst!
En liten gullig karp som jag missade väga in. Den hade gömt sig så i keepnetet att den inte kom med vid invägningen och jag funderade allt lite vad det var som sprattlade då jag skulle plocka i hop mitt keepnet. Men vägt är vägt och jag får skylla mig själv som inte kollade bättre. Men denna lilla varelse blev nog glad att bli återfunnen i tid för han satte av i full karriär när den äntligen fick friheten åter.
Hossa och Sten i upptaclingsfas.
Riggat för start med mat både till människa och karp. Undrar om jag var den ende som var optimistisk nog att lägga i 2 keepnet innan start. Det fick jag ju äta upp men de få jag fick hade i varje fall gott om plats...
Wessman tacklar upp en av flera deltagare som aldrig tidigare fått karp men rutinerad tävlingsfiskare som han är och 5 timmar senare kunde han väga in dryga 17 kg karp för en 2a plats i vattenskiddammen idag. En annan som har hittat tillbaka till tävlingsmetet efter 23 års uppehåll och gått med i våran klubb och heller aldrig metat karp vad jag vet Niclas Karlsson tog dock dagens högsta vikt från peg 21 med lite över 30 kg. Imponerande av en som inte fiskat vare sig med t.p eller karp tidigare. Var det min muntliga snabbkurs några dagar innan som gav resultat???
I vattenskiddammen regerade dock Henrik Litzell dag 1 med denna kasse karp för en säker sektionsvinst från peg 1.
Och här är jag med den delen av min fångst som vägdes in och så här i efterhand kanske de inte var så pyttesmå karparna som jag tyckte då jag fick in dem synd att jag klantade mig med 5-6 betydligt större men vad göra när de sätter full fart in i en gröt av nate och vass???
 
Även i år hade Sommarland upplåtigt sina stugor åt oss för en väldigt rimlig peng. Så även i år blev det trevligt umgång på kvällen med grillning och gött tjöt oss fisketokar emellan.
Det hade även klarnat och blivit stjärnklart så det blev en gnistrande natt och alla drömde om stora karpar som skulle fångas nästa dag.
Resultat "stora dammarna" dag 1 peg 11-31.
Gött tugg under kvällen. Nya planer för morgondagen funderades fram . Den ena tokigare än den andra men en plan är alltid en plan hur togkg den än må vara.
Resultat vattenskiddammen dag 1.
Inte helt jämt som framgår av listan, stackars Krille som bara ville vara med och få känna på lite karp men här hängs inte läpp ny dag nya tag! Du fick i varje fall känna på några under söndagen!
Upp i ottan för nya tag med karparna men först frukost och urstädning av stugor. Sten laddade med överbliven pizza till frukost vilket inte kanske var den bästa uppladningen med tanke på resultatet men det var nog peggens fel men alla kan ju inte ha tur i lottning. Fast värre var nog att Sten glömde ölen i kylen en viktig detalj för vissa tävlingsfiskare att alltid ha en öl (eller 2) att svalka sig med under fiskets gång. Jag nöjer mig som bekant med saft....
Vi som hade suttit i vattenskiddammen igår fick lotta först bland peggarna i de övriga dammarna då vi hade bestämt att man skulle vara garanterad en plats åtminstone en dag i de stora dammarna.
Vädergudarna var med oss i dag och hade blåst bort alla otrevliga moln och ersatt dessa med en stor gul lysande sak på himlen som jag tror kallas sol tydligen en vanlig syn på en del andra håll i världen. Dessutom blev det den ovanliga kombon för våra breddgrader sol + vindstilla = sant.
Så förutsättningarna för en underbar dag vid stranden var perfekta för jag lyckades dra peg 14 vid "badstranden". Men i år var den placerad ute på ön. Så idag var det jag och Kent Adell som fick leka Robison Kruse och Fredag strandade ute på den öde ön. Vem som var vem vet jag dock inte och vi behövde heller inte tillkalla piratskeppet för räddning då det faktiskt finns bro till ön. Karp fanns det dock inte så det räckte precis. Igår var det väl inte något större drag här heller då min plats endast givit 920 gr första dagen och den andra ö peggen dryga 5 kg. Så det var väl inte med någon större förhoppning om succe jag och kent äntrade dessa platser men man vet aldrig man måste ju försöka göra sitt bästa även om inte ens det skulle räcka särskilt långt idag.
Satsade betydligt mer på matchmete idag då jag hade en brygga på motsatt sida att fiska emot. Nu verkade det dock som om detta var dumpningsplatsen för buskar och träd och Sommarlands julgran för herredjävlar vad kvistar grenar och allmän bråte som låg på botten vid bryggan. Lyckades rensa bort en mindre regnskog innan start med lodsänket och trodde jag gjort platsen fiskbar. (Trodde ja jag). Naturligtvis riggade jag upp t.p för fiske rakt ut och i kanterna av ön men dessa platser gav föga. Karpen verkar ha flytt detta område i år endast några ströfiskar på peggen rakt ut i början blev det. Ju mer rapporterna började strömma in om lysande fiske i en av tarmarna och bra drag på ytterligare ettantal platser fordtod man snart vart det barkade. Man skulle inte ha med slutstriden att göra i år heller. Men efter en vilopause med lite kik på de övriga samlade jag mod och styrka till en sista kraftansträngning och se till slut lyckades jag få igång bryggplatsen. Det funkade faktiskt att skjuta mäskbollar med jämna mellanrum och sista timmen blev riktigt kul då jag fick ett flertal stridbara fina karpar men jag hade inte riktigt lyckats med att få bort alla träd från peggen som karparna gärna vilje simma runt så även idag gick det ett antal förlorade i skiten inget att göra något åt så är livet bara att bita ihop och ta nya tag. Även Kent fick ivarje fall några roliga minuter då han landade en 3 kgs som nästan aldrig ville ge sig.
Så här i efterhand skulle man väl lagt ännu mer tid på rullspöplatsen och bombat på lite hårdare med mäsk eller så var det bara så att fisken vaknade lite mer till liv mot slutet på min plats. ett av fisket mysterium man bara kan spekulera i. Men kul var det även om det likt förra året inte resultatmässigt gick min väg.
En som dock lyckades bättre idag och dessutom satt på en plats som för dagen levererade bra snitt var Mårten Johansson. En av de mest rutinerade fiskarna i startfältet och han visade var skåpet skulle stå idag och sopade banan med oss andra. Hans 42 kg karp idag ihop med de 18 kg han drog under lördagen ledde till en solklar totalseger. Bara att lyfta på kepsen och gratulera till en utmärkt insats. Hoppas flytet håller i sig över VM i Bulgarien och du kan lära oss övriga hur man tar de stora. Tror vi skulle behöva en snabbkurs av dig Mårten men vi har ju många 100 mil på oss att lära av Mästaren!
En av de vackra karpar jag lyckades överlista sista timmen då jag fick merparten av mina 11,5 kg idag.
Dammarna låg som en spegel. Såhär skulle man ha det varje gång man metade. Svårt att klaga på vädret en dag som denna.
Känt bänder i en feting som aldrig verkade ge upp.
Men till slut gick den i håven och Kent kunde posera med en av helgens största som vi dock missade väga korrekt så priset till största fisk gick till Jan Svensson med en kämpaglad karp på 3160 gr. Och ett par fina karpböcker från Rickard Bengtsson i pris. ( Tack för sponsringen med böckerna Rickard.) Och en liten tröst för Jan då en karp lyckades med konststycket att slita ur de 9 första delarna av hans t.p och simma iväg med hela skiten men om jag förstod och hörde rätt så lyckades Niclas hitta spöt och bada upp det efter tävlingen.
Stillstudie på totalvinnaren, Mårten Johansson FK Balans.
Total 3an Henrik Litzell BSMK i färd med att håva in ännu en karp
Helgens juniorvinnare Fredrik Härnes in action med en av sina karpar för dagen. Jag tror både han och Adam Litzell som var den andre junioren redan längtar tillbaka nästa år för djädrar vad karp ungarna drog upp. Otroligt bra fiskat och roligt att det gick så bra för Er, jättekul. Vi ses nog nästa år, eller?
En lite mer "äldre farbror" i avkrokningsfas. Rutinerade Per- Erik Gyllbrant gjorde vad han kunde från samma plats båda dagarna och se även han var optimistisk nog att lägga i 2 keepnet från start.
Resultat vattenskiddammen dag 2. Här tog Mats Simonsson FK Balans en övertygande seger från samma peg som Litzell förvaltade till seger under lördagen. Så idag var det stor dominans av Skånepågarna.
Junioren Fredrik med sin fångst på 25850 gr en av de tyngre kassarna under söndagen starkt jobbat grabben!
Mårten i full färd med att återutsätta en del av hans 42 kgs fångst under söndagen.
En av våra mer långväga gäster från Norge med gott dagsverke. Roligt att hela 7 Norrbaggar slöt upp till denna tillställning. (Måste ha varit större delen av tävlingsmetarna i Norge). Hoppas Ni hade det trevligt och att vi ses igen.
Helgens glada totalvinnare. Med våra nyinstiftande vandringspris i famnen. 
Resultat stora dammen dag 2.
 
Ja det finns nog en hel del till att berätta om denna helg men jag nöjer mig så här och konstaterar att det blev en väldigt lyckad tillställning igen och till Er som inte lyckades få så mycket säger jag bara bättre lycka nästa gång för vi hoppas verkligen att vi får återkomma år efter år och kan fortsätta med detta arrangemang som vad jag uppfattar uppskattas väldigt bland deltagarna oavsett fiskelycka.
 
Som avslutning en titt på slutresultatet: Baserat på totalvikt över 2 dagar.
Juniorer
1. Fredrik Härnes 38300 gr
2. Adam Litzell 29960 gr
 
Seniorer
1. Mårten Johansson 60340 gr
2. Patrik Wessman 50140 gr
3. Henrik Litzell 43180 gr
4. Stig Borlinger 33720 gr
5. Niclas Karlsson 33580 gr
6. Mats Simonsson 31560 gr
7. Dag- Even Någårdseter 31440 gr
8. Niklas Strengelsrud 23840 gr
9. Tommy Strengelsrud 23420 gr
10. Per-Erik Gyllbrandt 23160 gr
11. Robert Jönsson 23080 gr
12. Jonas Stridh 22920 gr
13. Tommy Lindblom 22640 gr
14. Stefan Holst 22420 gr
15. Charles Fasth 18580 gr
16. Johan Mattsson 17920 gr
17.Tonje Hauger 17360 gr
18. Sören Börmark 16020 gr
19. Kay Andre Amundsen 14480 gr
20. Kent Adell 13300 gr
21. Magnus Andersson 12960 gr
22. Jan Svensson 11700 gr
23. Mattias Lundberg 11620 gr
24. Finn Erik Lerdalen 10800 gr
25. Kristian Ekman 7620 gr
26. Kristian Rohr 7000 gr
27. Patrik Lindeberg 5920 gr
28. Sten Rickardsson 3800 gr
29. Gunter Furthmüller 2340 gr
30. Mattias Litzell 760 gr
 
Det var det hela för denna gång. Nästa gång vi ses här på bloggen har jag nog en förhoppningsvis rolig berättelse att komma med från VM i Plodiv, Bulgarien. Blir nog ett äventyr det med hur det än slutar.
Simma lugnt vänner så ses vi vid vattnen!