Svårfiskat på årets sista Västra Meteserie.

I går söndag 16/10 hade vi avslutning på årets Västra meteserie. I och med att 6e och sista deltävlingen genomfördes i ett för dagen molntäckt Trollhättan. Bara feeder var tillåtet på denna deltävling så vi i FK TOPP passade på att också genomföra vårt KM i feeder i samband med denna tävling. Skådeplatsen för detta spektakel var Göta älv vid Kanaltorget i Trollhättan. Här sitter man helt underbart på en fin brygga som tillika är Trollhättans strandpromenad så det gäller att se upp så man inte kastar av någon gammal kvinnas hatt i bakkastet. För som alltid kommer det fram massor av intresserade som undrar vad vi håller på med och man får som vanligt en miljon frågor den ena tokigare än den andra. Men även väldigt många genuint intresserade med seriöst ställda frågor vilket är roligt.
Vi blev bara 10 stycken som skulle göra upp idag varav 8 från FK TOPP. Som oftast på avslutningen kommer bara de som har chans på totalen vilket är lite synd då den bästa träningen inom tävlingsmetet får man just på tävling när de bästa är med. Först då får man svar på om sina teorier håller. För när man sitter själv och metar kan man i princip göra hur som helst och ändå få bra med fisk fast det säger egentligen ingenting. Om man skall hårddra det så är det väl bara själva handhavandet med prylarna man kan träna när man sitter själv och metar. Så kom och var med, det är skitroligt på ren Svenska!
Med 10 startande blev vi 2 sektioner med 5 på varje. Jag drog idag peg 6, d.v.s B1 alltså mitt i smeten. Men jag hade en fin strömkant att fiska emot på andra sidan, vilket dock alla som satt på B sektionen hade. De som satt på A satt i lugnvattnet. Då den lilla ström som var försvann under "Japanska bron" mitt emot mig.
Jag anade på förhand att fisket skulle bli väldigt segt idag då det är väldigt lite tappning i älven och det fortfarande inte varit frostnätter och att vattnet dessutom var som cacao efter senaste tidens hårda nord ostan vindar. Vanligtvis är denna sträcka en övervintringsplats för mört då de går in i lugnvattnet när kylan kommer och de inte orkar stå i strömmen längre. Men med svag tappning och milt väder har de ingen anledning att simma hit.
Men lite fisk skall det väl alltid finnas att fiska på (med betoning på lite) skulle det visa sig.
Tacklade upp 4 feederspön, 3 för fiske i båtrännan 32 m ut och ett för fiske uppe på platån där det är något grundare 20 m ut. Hade idag blandat till 2,5 kg rent mäsk (2kg mört supreme + 0,5 kg black feeder) vilket i efterhand nog hade varit tillräckligt till hela startfältet. Jag grundade med 10 st nisa feeder large bur 28 gr på långa och 6 st på korta med en del död maggot och casters i även några majskorn, man ville ju ha stor mört!
Började fisket på korta vilket gav nada! Ingen fick något. Efter 15 minuter gick jag ut på långa då Johan fick en liten och Gunter på kanten hade fått några mot strömkanten på andra sidan direkt. Fick en efter 20 minuter en 3 hgs mört och vips var man i täten. Det skulle visa sig att det skulle bli precis så trögt som jag befarade. Inga jättestim med mört hade intagit området utan enstaka småstim var det man fick försöka locka in. Jag försökte vara aktiv utan att mata på för mycket och med jämna mellanrum även om det var långt emellan kom det en liten rusch med mört. Nja rusch och rusch, max 2 i stöten snarare men de var av fin storlek. När det hade varit dött i lång period fick jag lite respons på att rycka ut feedern halvvägs så mäsk dalade ner för att snabbt göra ett nytt utlägg vilket resulterade ett flertal gånger i napp. Jag lyckades hålla undan till seger idag med mina 2160 gr ingen höjdarvikt direkt men mer än alla andra och det räcker ju. Stig spurtade bra och kom nästan i kapp men både KM segern och dagens högsta vikt gick till undertecknad. På A sektionen var det segare än segast och där ledde länge Jansson med en gers men till slut fick den gode Charles Fasth igång lite mört på sin korta plats och tog en solklar sektionsseger med 1220 gr. I och med det säkrade Challe totalsegern i årets Västra meteserie. Ett stort grattis!
Även denna gång hade Rainer sonen Jack med sig, snart proffs i bankrunning.
Challe laddar innan start.
Andra laddar med styrkande kaffetår. Jag brukar spara mitt kaffe till under tävlingen. När det blir riktigt segt är det gott att hälla upp en kopp. För det vet väl alla att det nappar som bäst när man tar kaffe! (Dagens tips).
Även Gunter som igår gjorde comeback på tävlingsarenan fann några mörtar.
Även om det oftast (som för oss flesta igår) var lika stiltje som på denna stillbild. Om ni tittar noga ser ni också något fantastiskt! DET BLÅSER INTE!!!
Jag får posera med en av de fina mörtarna som hjälpte mig till seger i dag under ivrigt överseende från Jack. Som fick sig en lektion innan start att man bara får blåsa i pipan till flytvästen om man ramlar i, så nappen passade bättre att trösta sig med denna något gråkalla dag.
Vår comming man Johan Mattsson visade att han blir farlig på feederkvalet då han gång på gång hänger med täten när det vankas feeder.
Stig fiskade till sig 2a platsen och var tillfreds med det. - Jag slog i varje fall kanten....och en 2 hgs till så hade det blivit seger. Jämt blev det i varje fall idag.
Vi har ju även en lottad 2-manna lagtävling varje gång och denna gång slumpade det sig så att jag hamnade i lag med Challe och vi skötte ju våra kort rätt idag så det blev seger även där!
Men för första gången i Västra meteseriens historia hamnade jag utanför pallen i sammandraget. Vi gratulerar årets segrare Charles Fasth flankerad av 2an Jan Persson och 3an Jonas Jansson som blev för svåra för mig i år.
Vi återkommer som vanligt med Västra meteserien nästa år i någon form.
Tack alla som ställde upp i år. Hela 38 stycken har varit med åtminstone någon gång i serien i år vilket är nytt rekord. Men vi hoppas som alltid att ännu fler skall hitta till vår sport som kanske kanske snart är OLYMPISK gren igen. En ansökan att få vara med på OS 2020 har gjorts från Internationella förbundet.
 
Resultat Västra meteserien 6, Göta älv Trollhättan 20161016
Peg, metare, vikt, placering
A1 Jan Persson 20 gr 5
A2 Charles Fasth 1220 gr 1
A3 Niclas Karlsson 260 gr 3
A4 Jonas Jansson 520 gr 2
A5 Sten Rickardsson 200 gr 4
 
B1 Jonas Stridh 2160 gr 1
B2 Rainer Mass 1640 gr 4
B3 Johan Mattsson 1820 gr 3
B4 Stig Borlinger 2000 gr 2
B5 Gunter Furthmüller 1380 gr 5
 
Den lottade lagtävlingen vanns av Charles och Jonas S på 3380 gr
 
Väl mött nästa år. För hela resultat och slutresultat besök FK TOPPs hemsida.
Nu laddar jag för feederkvalet i Granödammen nästa helg så får vi se om det blir något landslagsuppdrag nästa år, sista chansen nu....
 
Simma lugnt så ses vi vid vattnet fiskenördar!