Blåsig avslutning på årets landslagskval.

I helgen som gick hade vi tävlingsmetare de 2 sista deltävlingarna i årets landslagskvalserie inför VM/EM nästa år. Avslutningen skedde iår liksom förra året i Norra Hamnen, Norrköping. Vädermässigt skulle det bli en tuff helg med hårda byiga nordostanvindar och under söndagen även rikligt med regn och lite hagel för säkerhets skull. Men vädret är inget att göra åt utan det är bara att gilla läget och köra på för fortfarande finns det inget dåligt väder bara dåliga kläder. Men lite måste man ju gnälla och klaga på eländesvädret annars vore vi väl inte äkta svenskar. Vi var bara 20 tappra kämpar kvar som gjorde upp om landslagsplatserna så vi blev indelade på 2 10-manna sektioner.
Jag drog A5 under lördagen helst ville man väl kanske ha lite närmare kanten första dagen men som alltid måste man ju göra sitt bästa på den platsen man får. Har inte blött krok allt för många gånger i detta vatten men man har väl ändå hyfsad koll på vad som gäller fast arter och metoder som dominerar skiljer sig rätt rejält från gång till gång även om braxen är det som alltid brukar dyka upp i "segersäckarna" antingen på kortspö 6-7 m eller 11-13 m t.p vid vissa tillfällen på slider 20-30 m ut. Sistnämda metoden valdes bort av de flesta denna helg i den hårda byiga vinden som rådde. Det skulle bli nog besvärligt att kontrollera tacklet på t.p/ långspö.
Jag liksom de flesta andra valde att satsa på en kort plats ca 6 m ut och en längre runt 11-12 m ut. Man sitter på en kaj och det blir djupt direkt ca 5-5,5 m djupt. Här räknar man allt som oftast med höga vikter och utgår från det i sitt upplägg med mäsk och beten. En hård grundmäskning med ganska rikligt med beten brukar gå i och sedan toppar man upp med ännu mer mäsk och beten under fiskets gång beroende på hur det utvecklar sig.
Jag grundade med en blandning bestående av 5 delar mäsk och 2 delar terre de riviere i detta åkte det i en mix av diverse beten där merparten bestod av klippt mask och castrers. Hade valt bort jokers och blodisar denna helg vilket kanske så här i efterhand var ett misstag. Men tidigare har det gått alldeles utmärkt utan.
Fick i varje fall en usel start med bara 3 fiskar första timmen medans de på peg 1-4 drog braxen stjärt i stjärt men Håkan på A6 hade det ännu tyngre, han fick vänta nästan 1,5 timmar på första nappet. Hur jag än försökte kom inte mina platser igång utan hela tävlingen igenom dök det upp en fisk då och då rena slumpen kändes det som. Lite uppgiven blev man också då jag behövde en topp 3 placering för att avancera i sammandraget och det kändes ju längre tävlingen led att det skulle bli en övermäktig uppgift idag.
Så helt klart är det lite peggy här i Norrköping men var är det inte det. Något som jag dock reagerat på här som en markant skillnad mot många andra ställen är att om någon får in ett stort braxenstim så flyttar de inte på sig i första taget hur man än försöker locka till sig stimmet från grannen. Utan man får lita på att grundmäskningen var den rätta och mest lockande så braxen parkerar hos dig. Denna gång misslyckades jag med detta. Den ende som fick igång braxen efter att haft usel start var Kent Adell på A7. Efter halva tävlingen fick han in ett massivt braxenstim på 6 m t.p och kunde avancera til en slutlig 3e plats mot Daniel Blom som satt på kant och omöjlige Anssi på platsen intill mig fanns inget att göra idag. Segervikt idag dryga 20 kg. Själv skrapade jag ihop lite över 4 kg och det gav en 7e plats, sämsta reultatet i år, inte vad jag hade hoppats på. Hade en skön känsla när vi åkte hit och hade tänkt mig något helt annat men verkligheten hann ifatt mig. Ni som vill ha exakta resultat får gå in på metetorgets facebook. Men en dag kvar och än fanns chansen till en framskjuten placering så tillbaka till Comfort Hotel och ladda inför morgondagen. Förresten kanonboende till väldigt bra pris med bra frukost och nära till sträckan (4 minuter med bil). Kan rekommenderas.
EM 3an Kent Adell med sin fångst från lördagen som räckte till en 3e plats allså lika "svårt" eller "lätt" som EM att ta en 3e plats här hemma...
Håkan Svedlund i upptacklingsfas.
Dukat för grundmäskning minutrarna innan start.
Anssi bänder in ännu en panka mot håven som ihop med övriga fiskar gav en 2a plats idag. Tack för uppvisningen Anssi, fast jag kvitterade ju vår match i matchen dag 2.
Invägning pågår.

Under kvällen valde jag och Inge att gå ut och äta. Vi tog första bästa ställe. Här i Norrköping har vi ju stött på det mesta i matställe väg. Förra året hamnade vi ju på en go stamkrog med Karioke och avdankade A-lagare och hela köret och i år hade vi turen att hamna mitt i ett 30 års kalas på ännu en av Norrköpings trevliga uteställen. Vi höll oss dock i bakgrunden vi ville ju inte störa firandet allt för mycket men vi blev till slut allt mer och mer involverade i firandet och det slutade med att vi (och alla andra som ville) ställde upp i ett frågeqvis om födelsedagsbarnet. Nu var det rena kunskapsfrågor så nog borde jag och Inge skrapat ihop mer än 1 rätt!!!! av de 15 frågorna. Men det var hög svårighetsgrad och inte kanske våra favvoämnen då födelsebarnet var en tjej med mode, snyftfilmer och katter som största intressen vilket frågorna var baserade på. Vinnarna hade endast 7 rätt och då var de ändå hennes närmaste kompisar. Nu var det dock en lysande manöver att bli sist då 1an och 2an och de som kom sist fick pris. Dessutom samma pris. Var sin miniflaska med jäger!
Vi fick ju naturligtvis gratta så mycket på födelsedagen och tacka för att vi fick halka med på ett hörn innan vi begav oss för att sova ett par timmar inför morgondagen.
Inte var dag man vinner något på att vara sämst! Tack Norrköping för ännu en trevlig kväll. Undra vad nästa gång man äter ute i Norrköping bjuder på för överraskning?

Tillbaka till metet, nästa dag bjöd som sagt var på ännu värre väder tydligen för hårt för Göteborgare då Mikael och Henrik tackat för sig och åkt hem så vi blev bara 18 på sista deltävlingen. Egentligen ett bedrövligt lågt deltagarantal för ett landslagskval. Vad som behövs göras för att vi skall bli fler har jag tyvärr inte lösningen på men en sak är säker vi måste bli bättre på att synas och höras att vi över huvud taget finns till och där får vi nog själva bidraga med det vi kan.
I dag drog jag A10 där just Mikael satt igår och blev näst sist, platserna runt om A9 och B1 gav ännu sämre i går. Så enda trösten med att dragit detta område idag var väl att hoppas på att det låg mycket smaskens kvar från gårdagens mäskning och att det dragit in fisk under natten. Dunkade på ännu hårdare idag då det sällan eller aldrig blir sämre fiske dag 2 här utan snarare tvärt om en grym andradagseffekt.
Fick en betydligt bättre start idag med en fin björkna och 4 braxen på de 5 första utläggen men sen var det roliga slut. Visst det nappade betydligt bättre idag i detta område men lååångt ifrån för att kunna hävda sig mot övriga platser. Utan det blev som oftast här + 30 kg som gällde dag 2 för att kunna hävda sig i toppen. Men jag kämpade på hela dagen utan att riktigt få snurr på det hela. Helt oförklarligt dog min plats fullständigt efter 2 timmar och jag fick kämpa på oerhört med alla knep och knåp för att få tillbaka fisken. För att få något överhuvud taget på slutet fick jag fiska mört på on the drop men det räckte inte långt mot de som hade braxen parkerad på sin plats. På både A och B sektionen krävdes det vikter över 30 kg för en topp 3 placering. Jag fiskade till mig ännu en 7e plats då alla fick en gratis plats av Daniel Blom som tappade i sitt keepnet precis innan invägning. Det sjönk snabbt och var snart utom räckhåll trots rask räddningsinsats med lång båtshake och diverse andra draggningsredskap så förblev det borta och Daniel fick 0 gr i protokollet tyvärr. Nu gjorde det inte så mycket då Daniel dominerat serien och redan var klar segrare mest synd om blev det nog för fisken. Vi får hoppas keepnetet hamnade så att de kunde simma ut.
Christer Envall gör tummen upp efter avslutat dagsverke som gav honom en 1a plats och dagens högsta vikt runt 37 kg. Han kan sitt hemmavatten den gode Engvall.
Jansson på gott humör trots regn och rusk. (I varje fall innan tävlingen.)
Marcus svingar in ännu en fisk samtidigt som han kollar läget bortåt.
Det är väl inte finaste utsikten från denna tävlingssträcka men kanon att sitta på och gott om fisk. Visst något ojämt men segerställena skiftar ju ganska mycket från gång till gång så det är inte givet vilket område som skall leverera. Man kanske inte kan vinna men nog kan man komma hyfsat från nästan vilken plats som helst om man sköter sina kort rätt vilket jag inte lyckades med denna helg bara hem och försöka analysera vad man gjorde för fel och se om man kan återkomma och få testa sina nya terorier med förhoppningsvis ett annat resultat för egen del.
Tommy däremot knäckte koden och drog en strid ström av fisk.
Fast inte lika mycket som omöjlige Adell som idag visade var skåpet skulle stå på B sektionen. Här med en id. Många arter brukar det bli här, jag fick bland annat en smörbult. men det är väl mer oroväckande än roligt. Ännu en art som inte skall vara här egentligen.
Blom satt säkert på tronen. Så säkert att det inte gjorde något att keepnetet åkte i vattnet och försvann som jag nämde ovan.
Envall köttar braxen.
Svedlund likaså.

Efter avslutad invägning och ihoppackning i vätan återstod bara hemresan. Vilket försenades och försvårades något då vindrutetorkarna valde att sluta att fungera på bilen. Men efter lite om och men fick vi hjälp av en medresenär vid en rastplats att få fatt i rätt hylsnyckel så vi kunde dra åt den trilskande muttern som var orsaken till problemet och vi kom till slut lyckligt hem.
Bara att slicka såren och torka upp för nästa helg är vi påt igen. Då med avslutning på västra meteserien vid Göta älv i Trollhättan endast feeder står på programmet. Samt att vi i FK TOPP genomför vårt KM i feeder i samband med denna tävling minst lika prestigfyllt som ett landslagskval....

Simma lugnt fiskevänner så ses vi vid vattnen.