Första och kanske sista höstfisket efter gädda.

Så föll äntligen alla bitar på plats och man kunde genomföra ett fiske som man hade planerat. Nämligen den årliga höstturen till någon av de Dalslänska gäddsjöarna. Har väl blivit någon form av tradition att åtminstone försöka hinna med ett gäddmetepass under hösten i någon sjö. I år satt det dock väldigt långt inne men traditioner är svåra att bryta och igår var det äntligen dags igen. Nu var väder och vind med oss och inget vitt ludd eller isbelagda hamnar stoppade oss denna gång. Min käre fiskekollega Gunter har ju åter fått tillbaka fiskesuget och han har ju alltid båten redo. Så taggade till tusen gick vi upp okristligt tidigt och styrde kosan mot Dalslands mörka skogar. Det var ett tag sedan jag och Gunter båtfiskade ihop men som ett gammalt maskeneri kom vi sakterliga igång. Vi behövde bara oljas lite först så satt rutinerna där. Jag riggade spöna och Gunter fixade båten under andaktig tystnad som alltid och snart var vi ute på böljan den blå redo att sätta ut grejorna när de första solstrålarna kämpade sig över horisonten. Det skulle också bli de enda solstrålar vi fick se denna dag då väderprognosen för en gång skull trot eller ej hade 100% rätt! Lite regn under natten, halvklart på morgonen och mulet men uppehåll resten av dagen för att ösregna på kvällen. Och se med facit i hand kunde man konstatera att denna gång stämde det. Dags att köpa en hel hög med trisslotter för de som jobbar på väderlekstjänst för så mycket tur kommer de aldrig få igen!
I dag var det rodd med paravaner som gällde för oss och fiske pelagiskt i denna djupa sjö. Enligt fiskekortet får man högst använda 2 spön per person i detta vatten och finns det regler skall de följas. Så strax fiskade 4 paravanspön bakom båten. 2 riggade med lite bling bling i form av lysslang och spinnarskedar för att kanske reta gäddorna lite extra och 2 helt rena tackel. Mört hade vi i massor och även en id. Så iden fick åka ut ihop med 3 mörtar modell större. I denna sjö fiskar vi mestadels över 15-25 m djup med betena inställda på 3-10 meter bakom paravanen med bly mellan 20-40 gr ca 1-1,5 m framför betet. Sedan skickar vi ut paravanerna mellan 5-20 m från båten och ror sakta över de hetaste områdena vi tror på mest. Antingen där man hittar lite besesfisk eller helt enkelt upptäcker lite struktur på botten som håller fisk. Hittar vi mycket betesfisk försöker vi oftast att fiska över eller i utkanten av dessa stim eftersom presenterar man sitt bete mitt i ett fiskstim riskerar ditt bete bara att bli ett i mängden. Man vill ju att just ditt bete skall sticka ut lite och framstå som det mest lättfångade för gäddan.
Snart inföll sig lugnet och man sjunker in i sina tankar och både det ena och andra dryftas under att fisket går sin gilla gång. Denna sjö har blivit utsatt för relativt hårt fisketryck under senare år då ryktet om dess kapacitet nått väldigt många. Så det är ju inte lika bra som det en gång varit utan gäddorna har blivit betydligt försiktigare men vetskapen att en grann madame kan kliva på när som helst kan ju räcka för att hålla humöret uppe.
Det blev ingen grynings attack idag utan timmarna gick utan att något hände. Men när jag tog över årorna så behövdes det inte många årtag innan det small. En liten som lossnade för mig men några sekunder senare nöp Gunter en på 101 cm men det var en mager stackare. Men ändock en grann fisk. Det hårda fisketrycket på denna sjö och numera avsaknande av nytillskott av regnbåge i vattnet har medfört att många av gäddorna magrat av rejält men enligt regnbågsodlarn fångas det fortfarande feta individer och det var ju en sådan vi hoppades på.
Gunter med dagens första landade en 101 cmare.
Gunter tog första passet vid årorna men det krävdes ett byte av roddare för att det skulle hugga idag, Jag har fått höra ett och annat när jag rott och det inte nappat så idag fick Gunter lite tillbaka!

Men huggperioden kom snart av sig och då hjälpte det inte ens att jag rodde men vi nötte på och hade ett par försiktiga hugg till av troligtvis smågäddor med tanke på att dömma av betten som lämnades kvar i mörten.
Vi bytte till ett grundare område av sjön för att låta detta ställe vila en stund och här blev det ett par mindre gäddor till samt att vi hittade en risvase som vi inte visste fanns så det blev lite omsättning på tackel även idag.

Dagarna är inte speciellt långa nu i november och skymningen närmade sig i rekordfart så vi beslutade att ge stället där det nappade tidigare under dagen en sista chans innan hemgång. Och det dröjde inte länge innan en bättre fisk klev på och nu var det min tur att ta hugget då vi alltid jobbar som ett team och tar varannat napp. Det blir mycket roligare så för ibland är det ju så att endast en upptackling ger fisk.
Efter en ganska rolig fight med en tappert kämpade höstgädda kunde jag lyfta in ännu en mager historia i längd 105 cm. Vi vägde inte våra fiskar idag då de helt uppenbart inte var i närheten av några större vikter men denna fisk kanske var runt en 7 kg, smal men vackert tecknad så det fick bli avslutningen på en helt ok dag. Med mycket trevligt tjöt goda vänner emellan.
Ingen 15 kgs idag heller men jakten går vidare, när vet jag dock inte det får framtiden utvisa. Som den pimpelnörd jag är hoppas jag ju på isar snart och då blir det väl borre till 100% som vanligt.
En 105a fick avsluta dagen. I toppkondition kanske den i bästa fall hade pressat en våg över 10 kgs strecket men denna individ var allt annat än fet så bättre lycka med fetman nästa gång.
De små var däremot fetare så som det oftas är. Peter Grahns berömda ord om de långa slanka gäddornas förbannelse håller i sig!

När vi kom iland idag fick vi höra lite tråkigheter ifrån regnbågsodlaren. Sen han tog över odlingen hade han hittat 20-30 döda gäddor som kommit flytande i vattnet. Hur de dött kan man bara spekulera i men det är väl en kombination av hårt fisketryck och gamla gäddor som varit uppe lite väl många gånger och fått utstå både det ena och andra från oss fiskare eller naturens gång helt enkelt. Vad det var för storlek på de döda gäddorna förtäljde dock inte historien. Inte mycket att göra åt nu bara tråkigt att höra.

Det var allt för denna gång simma lugnt kamrater så ses vi vid vattnen!