Landslagskval deltävling 1 och 2 i Lidan 2016.

Helgen som gick var vi åter samlade längs Lidans strand. Denna gång för den inledande helgen av årets landslagskval för kvalificering till nästa års VM och EM. 29 metare aspirerar på landslagsplats i år. Några tunga namn saknades väl i anmälningslistan men de flesta av Sveriges toppmetare var på plats.
Lidan har ju senaste tiden visa sig vara en svår nöt att knäcka i varje fall dag 1. Förra veckans Sensas open blev en seg tillställning dag 1 med flera nollor. Så det var nog många som brydde sina huvuden hur den så normalt fiskrika Lidan skulle attackeras denna helg.
Hade fisken kommit in på sträckan och man kunde göra som vanligt, d.v.s all in på braxen eller var det lika segt som förra helgen och varje småfisk blir viktig.
I början av veckan verkade det lovande med lite regn som satte fart på vattnet men det var tillfälligt för på onsdagen regnade det kraftigt och färgade vattnet brunare än normalt. Dessutom vände vinden till nord, nord ost och tryckte upp vatten från Vänern vilket stoppade upp strömmen i stort sett totalt.
Så när vi stod där redo för lottning av platser på lördag morgon var det i stort sett strömstilla och det är enligt min mening inget vidare i Lidan. Min bästa gissning angående det relativt dåliga fiske i årets Lidan heter just avsaknande av ström. Men det är lika för alla så då får man tänka om och utgå från denna situation. Lätta tackel 1-3 gr på t.p och kanske även löja och småfisk inne vid kanten att satsa på.
29 till start innebär 3 sektioner fördelat på 10 på A, 10 på B och 9 på C med A sektionen längst uppströms mot cykelbron.
Jag lottade till mig A2 första dagen. Inte helt fel att komma ganska nära kanten men nu var det peggat så att även A10 blev kantplats sedan uppehåll på minst 100 meter sedan B1. Det blev även en lucka på C på ca 40 meter mellan C2 och C3. Så denna gång fanns det 6 kantplatser vilket kan vara rätt avgörande att hamna på, åtminstone dag 1. Några platser anses väldigt svåra att fiska på och togs bort. Jag hade inte gjort så men nu arrangerade inte jag så det var bara att acceptera detta beslut från arrangörerna. Bara att gilla läget och köra på.
Andreas Sandberg och Tom Östlund blev mina närmaste grannar dag 1 med Andreas på A1 men här fanns det en kantmetare så ren kantplats fick inte Andreas.
Tacklade upp 4 toppar till 12,5 meters t.p 1-4 gr med linor 0,12-0,08 och krokstorlekar 14-20 som start. Satte även upp en 4a metare för fiske inne vid kanten då det är nate och vass på dessa platser bör hålla lite småfisk om inget annat skulle visa sig vara hemma. Satte även upp löjspön ifall. Ett slider för fiske mot andra sidan fick det också bli men det kan jag säga redan nu att det förblev orört idag.
Vågade inte riktigt hålla igen i grundmäskningen och det gjorde nog ingen egentligen. Så vi hade tydligen inte lärt oss något från förra veckan. Möjligtvis var det ännu mera jord i mäskblandningarna för att göra det matfattigare och de flesta inklusive mig själv valde att toppa upp platsen med några färre "matigare" mäskbollar med koppen. Där det huvudsakligen förekom jokers i men även en del klippt mask och casters och frysta pinkies eller liknande. Det kan ju bli mängder med braxen och då vill man inte sitta där med bara lite mat ute på platsen medans braxenstimmet parkerar hos grannen där det ligger mer gott i gott gott.
Startade med 4a metaren och se det nappade direkt. Fick en kanonstart även om fiskarna i huvudsak mört och abborre var väldigt små. Men mina grannar fick inget på t.p och slider så jag körde på. Men snart började både Tom och Andreas satsa på inne vid kanten fiske. Andreas fick utdelning i form av ett gäng bättre mörtar men Tom kämpade på utan resultat. Efter 1 timme dog 4a meters platsen och t.p platserna började ge lite med betoning på lite. Jag fiskade lite löja i korta pass emellanåt jag testade av t.p platsen. Fick väl 7-25 löjor vid varje tillfälle men de försvann lika snabbt som de kom. Andreas lyckades dra några feta pankor till slut på t.p och även Tom kpom igång. Åt klubbkompisen Jonas Jansson på kanten A10 fanns dock inget att göra åt. Han utnyttjade sin fina kantplats till fullo och tog sektionssegern med dryga 5 kg i keepnetet.
Andras blev 2a på A1 och Lars Lind som satt i mitten gjorde kanske sektionens främsta insats då han knep 3e platsen där i från med bara mindre björknor och enstaka småbraxen. Jag var strax bakom och fick nöja mig med 4e platsen endast 80 gr före Tom som kom igång med sitt 13 meters efter ett par timmar.
På B sektionen vann Tommy Lindblom och på C sektionen tog Mårten Johansson en säker seger från sin nedströms kantplats. Även han kan konsten att utnyttja kantplatser till fullo.
Hem och slicka såren och ladda om för en ny dag.
De flesta funderade nog kring vad som skulle hända dag 2. Kunde Lidan återigen förvandlas till det fiskrika vatten det brukar vara och det väller in fisk på de uppmäskade platserna dag 2 eller skulle den svaga strömmen bidra till att dofterna sprids dåligt och det inte blir någon andradags effekt ja den som levde fick se.
Det blev en plats i vassen dag 1.
Tom förbereder sig inför start i sitt organiserade kaos av prylar.
Andreas var nog trots allt tillfreds med att sin fångst räckte till en 2a plats dag 1.
Jag satsade på småfisk då ingen braxen kom in på peggen idag vilket räckte till en 4e plats ganska nöjd med det ändå.
Marcus lika glad som vanligt trots en plats 6 dag 1.
Jansson undrar om det finns tillräckligt i struten.
Och visst fanns det det en seger med ca 300 gr före Andreas belönades han med.
 
På söndagen var vi på plats igen. Jag sov över hos Inge i Salstad och där hade regnet vräkt ner under natten och gjorde så ända tills vi kom fram till Lidköping så vi befarade det värsta att vattnet grumlat till sig ännu mer men icke det såg lika ut som igår och stgrömmen var om möjligt ännu svagare men det skulle visa sig att det åtminstone rörde sig lite grann vilket var positivt. Och något mer regn såg vi inte skymten av så det var ju gott att slippa. Vinden hade också vridit till mer ostlig vilket innebar att vi fick den i ryggen och satt i lä idag vilket gjorde det betydligt mer lättfiskat.
Jag lottade till mig återigen en plats på A, A5 med idel storfräsare runt mig mina närmaste grannar blev idag Mårten Johansson och Mikael Tono. Tacklade upp samma startuppställning som igår men tog bort 4 grammaren till förmån för 1,5 gr då 4 gramm kändes alldeles för tungt i denna svaga ström.
Ingen vågade hålla igen med mäskningen i dag heller utan det gicks all in på braxen dag 2. Jag ökade också något och tryckte i lite mer mat dag 2.
Och se idag nappade det direkt för de flesta. Braxen och björknor fick syna ovansidan av världen i några sekunder. Nu skulle det bli slakt ala´ vanliga hederliga Lidan men icke det kom snart av sig och man fick sitta där och ta till alla upptänkliga knep för att få fisken att nappa. Utom för Tom som dominerade fullständigt från min peg från igår. Där hade det parkerat en del braxen men Tom lyckades också att både hålla kvar fisken och dra in nya i sådan mängd att vi andra blev totalt akterseglade. Jag försökte så gott det gick men fick nöja mig med att sista timmen plocka småbjörknor på blodis och 20e krok för att få något men drog i dag ihop 8880 gr.
Fick även en och annan braxen med jämna mellanrum genom att variera mig väldigt mycket genom att prova runt på platsen byta beten ofta och ändra djupet. Fann i dag att jag fick de flesta nappen på 5-10 cm överdjup och strax ovanför mäskplatsen av någon anledning. Fick pimpla och röra mycket på grejorna för att nappen skulle komma inga stora rörelser men lite var bättre än att hålla helt still. Men allt detta slit ledda till ännu en 4e plats vilket jag ändå var ganska nöjd med i detta getingbo tappade dock 3e platsen med 35 gr men jag hade ju marginalerna med mig på lördagen så det jämnar väl ut sig.
Just nu ligger jag 7a vilket innebär EM plats men mycket kan hända än. Nästa landslagskval går i Töreboda, Göta Kanal 27-28 augusti. Hela resultatet finns på metetorgets facebook.
Nu närmast för min del stundar Feeder VM i Serbien åker den 10e Juni. Ni kan följa detta äventyr på facebook bland annat.
Ankorna är som alltid på plats nu med nytillskott.
Mikael före tävlingen dag 2 med full av hopp att åtminstone komma över 500 gram idag.
Det gjorde han men minen var något dystrare ändå efteråt.
Tom däremot kunde förnöjt konstatera att idag rådde ingen på honom. 
Som vanligt nogrann invägning som följdes av intreserade tävlande och åskådare.
 
Det var allt för denna gång.
Skall nog hinna med lite sutare pass innan feeder VM mer om det en annan dag.