Årets första sutaremete och Sensas Open 2016

Under veckan som gick fanns det äntligen lite tid över till kvällsfiske. Sutare stod på önskelistan. Vi har en liten trevlig sjö strax utanför stan som håller ett bra bestånd av hyggliga sutare och som passar perfekt för några timmars kvällsmete efter sutare. Jag och kompisen Daniel bestämde oss för att åka och reka en plats under måndagen för att sedan fiska tisdag och torsdag kväll. Vi bestämde oss för "flytön". En gammal plats vi inte nyttjat på 3 år men lastpallarna låg kvar behövde bara justeras lite. Till och med min gamla kont som jag gömt i vassen fanns kvar. Vi röjde lite grann och förmäskade med lite överblivet tävlingsmäsk bara för att väcka platsen igen. På tisdagskvällen var vi på plats igen denna gång med spöna i högsta hugg.
Jag fiskar sutare under principen, ju enklare desto bättre. Krångla inte till det. Vanligt matchmete tackel med ett lätt känsligt flöte gärna ett du kan aptera lysstav på. Har hittat ett guldkorn i Fladens sortiment ( Fladen night/ day float set) 4 flöten med 8 lysstavar 59 kr. Perfekta för ändamålet när man bara skall fiska en spölängd ut vilket vi gör här. Loda in flötet så du fiskar med 15-20 cm överdjup. Jag använder 0,20 mm huvudlina och 0,18 mm tafs och spade end krok storlek 6-8. Vi fiskar mest med helt vanlig majs funkar utmärkt. Lite feta maskar är heller inte fel att ha med sig. Ni specimenfiskare kanske tycker det verkar lite klent för stor sutare men faktum är att det räcker mer än väl. Det är fullt med snag på platsen men en ganska tunn nylonlina skär av näckrosblad och dyligt lika lätt som en flätlina som en del envisas med att använda vilket jag tycker är förkastligt vid matchmete. Här tar vi fisken stenhårt vi ger dem inte chansen att gå in i skiten då måste man ha lite förlåtande spö och lina som töjer en del annars hade något gått åt helvete. Och grejerna håller inga problem.
Enkelt är ofta det bästa och när man bara har tid några timmar på kvällen vill man göra det enkelt. Ett spö några flöten och krokar och en blyask. Några burkar majs och lite pellets som mäsk och majs/ mask som bete räcker gott för några timmars spännande sutaremete.
Som väntat blev det inget jättedrag på fisket första kvällen. Sjön är ju välbesökt och det är nära leken så sutarna är extra vaksamma. Men sarvarna och mörtarna underhöll ju oss en stund och kompisen landade en riktigt fin sarv 38 cm och 960 gr helt ok. Vi hade bestämt fiska till 22.30 då Daniel skulle upp tidigt och jobba. En minut i halv nappade första sutaren för mig. Vägde in den lite snabbt till 2140 gr. Tjatade till mig en kvart till och hann landa en till på runt 2 kg innan vi bröt för i kväll.
På torsdag var vi på plats igen. Denna gång behövde vi inte vänta länge. Jag hade inte ens fått i mina grejor innan kvällens första sutare krokades. Krokades och krokades förresten, Daniel trodde det var en liten mörtdjävel som han sa så det blev inget riktigt mothugg av det hela så denna sutare lossnade nästan på en gång. Daniel fick lära sig den hårda vägen att man alltid skall sätta in ett rejält mothugg i alla lägen så fort man misstänker napp. Men snart kom det in nya sutare och jag lyckades landa några stycken men fortfarande bara på dryga 2 kg. Till slut fick Daniel ännu ett sutarenapp och denna gång satt mothugget som det skulle och han kunde landa säsongens största för oss 2480 gr. Ingen jätte men en fin fisk. Kvällen flöt på med någon sutare till för mig men de riktigt stora uteblev denna gång. I sjön simmar det relativt många över 3 kg och kanske någon över 4. Sjörekordet ligger på strax under 4 kg så hoppet lever.
Vi kommer fiska på här när andan faller på och fina kvällar utlovas för sutarefiske skall ju också vara ett njutningsfiske. Finns nästan inget bättre än att sitta en stilla ljummen sommarkväll och titta på ett flöte när sutare bubblorna närmar sig........
Daniel i vassen redo för sutarna.
Men det blev en sarv i stället på nästan kilot. Satan vilka snygga fiskar sarven är. I mitt tycke en av Sveriges absolut vackraste fiskar!
De blev jag som fick bidra med sutarna kväll 1.
Nästa kväll kom det igång betydligt tidigare. Vi behövde inte invänta mörkrets inbrott. Trevligt då man allt är lite rädd för alla nattvarelser som kommer fram såsom träsktroll och liknande då det börjar skymma på.
Som vanligt får bananer åka med på fisketuren ger även lycka vid sutaremete.
Snart nappar det...
Även Daniel fick känna på sutarens styrka. Naturligtvis tog han den största. Daniel är ju den riktiga specimenfiskarn av oss.
Jag får nöja mog med att få mest. Men att få känna på en sutares urstyrka är lika trevligt varje gång oavsett storlek.
 
Sensas Open avverkades också i helgen. Här följer en liten kort sammanfattning av det:
I år var den utformad som en lagtävling för 4 manna lag där högsta total vikt på alla över 2 dagar gällde.
Som vanligt gick Sensas open i Lidan.
Men dag ett blev nog väldigt många överraskade vad Lidan hade att bjuda på. De flesta inklusive mig själv hade bunkrat upp för att fiska för 10-20 kg fisk under de 4 timmarna vi håller på. Men Lidan visade sig från sin absolut kärvaste sida och bjöd på ett gnetfiske av sällan skådat slag. Kan ju nämna att 3 personer i starfältet blev helt utan fisk och att väldigt många fick under 1 kg. Jag var en av dessa. Vet inte när det hände senast. Braxen var som bortblåst och björknan likaså. De arter som annars det brukar vimla av. Endast ett fåtal småbjörknor några slumpbraxen och en del vimsiga mörtar fångades dag 1. Teorierna var många varför det blev som det blev dag 1. Braxen var och lekte, kallt regn hade sänkt temperaturen. Vi dunkade på för hårt i starten och fisken blev snabbt mätt, ja teorierna och bortförklaringarna för dåligt fiske haglade längs strandkanten. Men som vanligt lyckas ändå några göra mer rätt än andra och trots allt få skapligt även denna dag. Även om det kändes som alla lag hade chansen att vinna dag 2 då total vikt räknades.
 
Lite som väntat blev det en massiv andra dags effekt och fisk mestadels braxen i storlek 150-1000 gram hade kommit in under natten. ( Var de nu var under lördagen?) Vad jag och övriga i vårat lag pysslade med vet jag dock inte för att meta bra var det inte i varje fall. Vi blev fullständigt förnedrade av alla andra lag dag 2 och lade beslag på den inte fullt så hedrande sista platsen.
Kan bara svara för mig själv och det skall väl erkännas att jag inte var speciellt taggad för denna tävling hade det inte varit lag tävling och man vill ställa upp för laget då det är sjukt roligt att fiska lag hade jag avstått denna tävling. Har inte haft tid att förbereda mig och la ingen större energi på att skaffa beten mm till mig själv. Bara till de andra som beställt av mig och så tog jag bottenskrapet till mig själv. 
När man inte är 100% förberedd så brukar det straffa sig så även denna gång man kan inte bara ställa ut grejorna i detta sällskap så är det bara.
Men fisket blev i varje fall betydligt bättre dag 2. Lätta tackel på 1,5-max 4 gr dominerade. I combo med relativt tunna linor och små krokar, (0,12-0,08 mm och 14-20 krok) Betet som dominerade var 2-4 blodisar (fjädermygglarver) på kroken och det hade inte vårat lag i arsenalen. Dag 2 funkade även småmask för en del men blodis dominerade även dag 2. Med facit i hand skulle man hållt igen rejält dag ett med endast några få mäskbollar. Kanske bara med jord och lite mat för att sedan dag 2 gått på hårdare, alltid lätt att vara efterklok.
Men vi gratulerar Constellation till som alltid en stabil insats som ledde till en ganska klar seger.
Ett stort grattis till en väl genomförd tävling Constellation!
Men redan nästa helg ses vi vid Lidan igen då skall i varje fall jag var betydligt bättre förberedd. Om det hjälper återstå att se men jag skall åtminstone ge mig förutsättningar för en lyckad utgång.
Mäskblandning pågår.
Upptackling pågår!
Det blev nog för mycket av det goda dag 1. Efter man dunkat ut dessa bollar toppade man ju också upp platsen med 6 stycken mindre bollar späckade med mat med hjälp av koppen. Det tålde inte de djävlarna i dag!
Inte var dag man får se Mikael Tono med ett feederspö i hand. ( En unik bild!) Kanske säger en del om första dagens fiske då en av våra främsta metare lyckas landa 1 fisk a´ 20 gr dag 1!!!!!
Men dag 2 var det annat ljud i skällan både Anders Tersby och Mikael hade det betydligt roligare dag 2.
Men roligast hade nog grabbarna i Constellation. Här illustrerat av Tom Östlund med ännu en braxen säkert i håven.
Stillstudie på Andreas Sandberg. Splash fick denna gång nöja sig med 2a platsen.
För de urtrevliga och muntra gossarna från Constellation rådde ingen på denna helg. Men nu får Ni allt ge Marcus en fin vit Constellation tröja också det tycker jag han kan vara värd!
 
 
Resultat Sensas Open 2016.
1. Constellation 
2. Splash
3. Balans 2
För komplett resultat lista gå in på https://www.facebook.com/groups/metetorget/
 
Nästa helg laddar vi alltså för första delen av årets landslagskval. Får se vad Lidan har att erbjuda då.
 
Sköt om Er fiskevänner så ses vi vid vattnet!