Påskgädda och årets metepremiär.

Så var det dags att sammanfatta påskens härjningar. Det började på långfredagen med lite extra jobb, hämtning av mäsk i Aneby. En liten härlig tripp med Inge på 20 mil enkel resa. Men vad gör man inte för att kunderna skall bli nöjda så de har lite att slänga i vattnet under året.
Inget fiske i fredags alltså men i lördags var det dags att försöka lura några gäddor på älven. Det fick bli spinn i dag också då inga betesfiskar hade metats ännu.
Men så här lagom till påsken och lite ledigt med möjlighet att fiska ville ju inte vädergudarna vara med riktigt. Hårda byiga vindar präglade helgen även om morgontimmarna bjöd på stiltje men då allt för stiltje för min smak. Därtill fortsatt klart vatten och relativt soligt men har man inte betena i vattnet blir det ju som alla vet inget.
I lördags hann det dock blåsa upp rejält ens innan man hann ut så det var bara att kämpa på i vinden. Det blev fina långa kast i medvinden i varje fall. I dag började det dock i de missade mothuggens tecken. Första ankringen gav 3 klockrena hugg men ingen upp i båten. Andra ankringen en missad till och ett följ. Sedan blev det inte ens napp. Skall det vara en sådan dag tänkte jag att inget går som det skall. Klockan hann bli 5 minuter över tolv innan jag landade dagens första gädda. Sedan blev det lite rocken roll i varje fall. På 2 timmar landades ytterligare 5 gäddor men inga stora. Återigen visade det sig att det lönar sig att vara noggrann och fiska av ställena metodiskt och att ankra om en kastlängd bort så man täcker hela de heta sträckorna. Även om de stora uteblev återigen men det är ju inte bara att hämta 10+are. Även om vissa tror det då man ofta bara får läsa om de lyckade passen då den stora satt. Men så är ju inte verkligheten riktigt. Visst man kan ha det där lilla extra flytet och få en sugga på första kastet eller årets första tur men oftast blir ju verkligheten en annan.
Jag försöker spegla hela fiskelivets aspekter med alla dess upp och nedgångar, men man drömmer ju alltid inför varje tur att nu sitter den där, älvmonstret. Det har ju kommit upp en hel del fina i älven i år men det är den över 18 kg jag drömmer om. En son som försvann ur min syn för 30 år sedan, ett riktigt aprilskämt men sant då det hände 1a april 1982. 10 år gammal var jag och far och en kompis till far ute för att spinnfiska gädda norr om Stallbackabron i Trollhättan. I första kastet lät jag min mepps aglia minnow sjunka till botten innan jag spann i gång den. Jävla otur bottennapp direkt sa jag till farsan. Svär inte ungdjävel sa han då. Får jag känna på spöt. Nä det är fisk på. Här ta spöt och drilla pöjk! Och drilla det gjorde jag efter alla konstens regler. Efter en halvtimme såg vi gäddan första gången, den var enorm. Efter ytterligare 15 minuter satte farsan huggkroken perfekt i underkäken på fisken. Jag satte mig i fören och bara gapade då far och hans kompis med gemensamma krafter försökte baxa in gäddan över relingen. Då blev den skogstokig och de tappade greppet om den samtidigt som huggkroken rätades och linan gick av och den försvann i ett moln av blod. 2 veckor senare hittades en död gädda ca 800 meter nedströms detta ställe vägandes nästan 18 kg. Kan inte varit någon annan fisk än den jag hade haft på. En liknande firre drömmer man ju fortfarande att åter få kroka på.
Men lördagens fiske bjöd inte på några sådana monster men totalt 7 upp och 6 missade gjorde ändå denna blåsiga lördag till en trevlig tillställning.
Återigen var det grön gula beten som gav mest hugg.
I små gäddornas rike men drömmen om 18+ lever vidare. Personbästat är 14,7 kg så man kanske skall sikta och hoppas på en 15 kgs först men lika bra att sikta mot månen så kanske man når trädtopparna.
Klassikern svart röd, alien eel gav några också.
Till och med ett svart zonker bete fick bada lite annars är jag inget större fan av dessa. Ännu ett gummibete i mångden lika bra eller dåligt som alla andra. Rätt plats och rätt teknik är bra mycket viktigare än vilket sorts bete man sätter på tafsen.
Men favoritbeten har ju alla och mitt är freddy cat walk men hade jag fiskat mest med något annat hade det varit favoriten så är det ju det man tror på fiskar man bäst och mest med.
 
I söndags var det så äntligen dags för årets metepremiär. Dags att damma av konten och take a partet för årets första pass. Jag och Rainer och han nyss fyllda 3 åriga grabb Jack drog till Nossan vid Grästorp för ett metepass som förhoppningsvis skulle ge några bra gäddbeten också. "Två fluger på smällen alltså".
Jag tacklade i vanlig ording upp 3 toppar mellan 3-6 gr. Grundmäskade försiktigt med 50% mört supreme och 50% terre de riviere ( tung jord). Fiskade med 2-4 maggottar mestadels röda toppade i bland upp med en "lyspinkies" för att skoja till det lite så här i påsktider.
Nappa gjorde det omgående. Första timmen gav ett riktigt trevligt björkna och mörtmete. Fick också en liten färna, (perfekt gäddstorlek). Sedan avtog det drastiskt. Hade nog varit alldeles för försiktig med mäskningen pga det kalla vattnet men man hade nog kunnat toppa upp med en liten boll var 15e minut. Nu gjorde jag inte det och fisket kom aldrig riktigt mer igång trots att jag försökte gå på lite med mäskningen men det kändes som det var lite för sent. Man fick ett par ströare efter varje mäskboll och sedan dog det igen. Men det var en trevlig dag vid stranden i gott sällskap och lille Jack, (blivande storfiskare i FK Topp) skötte sig med den äran under dagen. Hjälpte till både att bära ned grejor och bära upp grejor och packa in i bilen samt att vara med och fiska hela de 4 timmarna vi höll på. Det kan bli något stort av den grabben.
Kunde i varje fall totalt summera 56 fisk och därav 21 helt ok gäddbeten i morgon blir det gäddmete.
Rainer med sonen Jack, 3 år i fredags och vår blivande stormetare.
Redo för årets första metepass.
Och visst nappade det, även om de flesta var små.
Men en hygglig start på metesäsongen blev det trots allt.
Sortering av gäddbete under överinseende från Jack.
Har pappa fått något???
 
I dag måndag var det således dags för ännu en metepremiär för året nämligen gäddmete. Hade man alltid haft tillgång till fina beten hade jag inte spinnfiskat en enda minut så mycket mer tror jag på metet. Men min statestik talar sitt tydliga språk. Man får mycket på spinn men snittet är bra mycket sämre i varje fall är det så för mig. Av mina 24 gäddor över 10 kg kommer blott 3 på spinn trots fler timmar med spinn än mete.
Fast i dag ihop med Carl gick det troll i fisket. Vi fick en underbar morgon med lätt krusning och strålande sol och därtill stigande temperaturer näst intill perfekta förhållanden. Men vinden hade plötsligt kantrat till ost och jag vet inte om det var det eller att efter en timmes fiske friskade vinden i så pass mycket att båten blev rätt så svår att kontrolera och man fick mest ägna kraft och tid åt att försöka hålla båten på plats istället för att hela tiden försöka precentera betena så bra som möjligt. Men innan vinden tilltog i styrka hann vi i varje fall landa en på 5,7 kg. Alltid något. Men sen blev det bara några missade napp trots att vi kämpade på i stort sett hela dagen i den allt mer tilltagande vinden. Men vi hade gott tjöt i båten och humöret på topp under hela dagen till det bistra slutet. Nya tag nästa helg då möjligen med ett havsöringspö i hand. Vi får se vad framtiden har att erbjuda.
Calle njuter i solen innan stormen var över oss.
Dagen enda gädda kom också innan stormen kom. Även om denna heller inte var någon jätte var det faktiskt årsbästa för mig. Som sagt var större snitt på mete...
 
Det var allt för mig denna påsk. Skitfiske på Er alla fiskevänner så ses vi vid vattnen och Glad påsk förresten!