Från is till båt.

Jaha, då var pimpelsäsongen hastigt men mindre lustigt över för oss Väst Svenskar. Det tänkta mormyska DMet som skulle gått av stapeln i går fick ställas in och skjutas på framtiden till nästa istid. Våra isletare gjorde ett sista tappert försök att säkerställa tävlingsbar is men det var bara att inse faktum vårsolen hade gjort sitt och mörat upp isen och gett den så mycket stryk så nu vek den ner sig för denna säsong.
Men när en säsong tar slut börjar ju en annan. För många har ju fisket i öppet vatten varit i gång länge men för oss pimpelnördar som hänger i till det bistra slutet gällande is börjar båtsäsongen nu.
Så bort med pressänningar och annat och fram med båten. Upptagning av båt med far är ju en historia iläggning en annan. Bojen skall ju sättas fast så som den alltid har gjorts. Så under sedvanliga svordomsramsor när det inte är som det skall vara gick sjösättningen sin gilla gång. Men efter att vi med gemensamma krafter justerat det 250 kg tunga bottenfästet som på något mystiskt sätt flyttat sig under vintern låg den till slut där på sin plats, båten!
Vi hann även med en provtur under lördagen dock utan spö så det blev fågelskådning istället.
Men under söndagen skulle det bli en heldagstur.
Sagt och gjort i går söndag var allt redo för den riktiga båtpremiären. Som traditionen bjuder för oss ägnades de första timmarnas fiske till att försöka lura någon insjööring tillsammans med far. En underbar stålande vårsol och totalt bleke mötte oss ute på älven. Inte de bästa förutsättningarna för öring, därtill kristallklart vatten för att göra detta svåra fiske lite svårare. Men bara att få vara ute en morgon som denna är ju en lisa för själen. Fast så säger man bara om man blir utan fisk. Innerst inne vill man allt göra allt för att få utdelning i form av ett påslag också.
Vi såg i varje fall öring vaka ett flertal gånger och nog såg de ut som om de jagade i ytan vid ett par tillfällen men närmare än ca 80 meter från båten visade de sig inte idag. Varje gång vi flyttade oss vakade öringarna längre ner i strömmen. Det verkade som om vi bara tryckte de längre och längre i från oss. De är skygga rackare. Vi prövade alla knep vi hade på lager i dag och till slut slog det till på min röd/ gula tubfluga. Men som det blir i bland då man inte kännt ett pill på ett par timmar trots att mothugget sitter i ryggmärgen missades hugget. Kände bara av de tunga huvudknyckningarna i ett par sekunder sedan var öringen borta igen. Men roligt att känna en igen som han sa han som aldrig lyckades landa någon fisk...
Jag och far nötte på en stund till i det allt mer stålande solskenet det var nästan så varmt så man trodde man var i tropikerna. Helt plötsligt rister det till igen i grejorna tror knappt att det är sant får jag en chans till men nu kändes det klart annorlunda och en huvudskakning senare har jag ingen tubfluga kvar. Högst troligt var en gädda framme och smakade på tuben. Resultat en fint avknipsad 0,42 mm fc kom upp.
Efter ett par timmars kastande värkte axlarna på far så han ville kasta in handduken för idag så jag körde hem honom och sedan upp igen för att tampas med gäddorna med utrustning anpassad för gäddor och inte öring.
Nappade gäddorna på tub i strömmen skulle det väl inte vara så svårt att få några på riktat gäddfiske.
Men jag bönade och bad om bara lite vind, det skulle öka chanserna drastiskt. Har ju fått rapporter om väldigt segt gäddfiske på detta område men jag tror bara att de flesta som försöker här fiskar fel. Det största misstaget folk gör på denna del av älven är att de fiskar för grunt, det funkar inte här. Glöm allt ni lärt Er om att man skall fiska gäddan grunt om ni skall till Norra Göta Älv. Minst 4 meter under båten ännu hellre i branterna på 5-11 meter där står de och trycker. Och för guds skull skall ni spinnfiska ankra båten så Ni vet var ni fiskar av och ännu viktigare fiska ultra långsamt. Utnyttja strömmen i älven och fiska med strömmen längs branterna inte ut och in. Det gäller att ha betet så länge som möjligt i huggzonen. Funkar inte spinn för Er testa vertikal med stora vertikaljiggar och drifta med strömmen längs branterna runt 7-11 m och håll bottenkontakt med lugna rörelser och var beredd huggen på denna metod blir våldsamma.
Jag tog lite fika i väntan på vind som jag hoppades skulle komma nu när jag hade bönat och bett på mina bara knän, men trots avsaknande av vind får man ju absolut inget om man inte har betet i vattnet så jag tog några kast och i andra nöp det i årets första båtgädda en 3 kgs fisk men storleken spelar ingen roll i detta läge. Det blev en firre i dag också. Och helt plötsligt besvarades mina böner och en pysande västanvind drev in på arenan. Krusningar på ytan en gäddfiskarfes våta dröm..Och snart avlöste huggen varandra. Det högg överlägset bäst på beten i grön gula nyanser med inslag av lite rött eller orange inga överraskningar där alltså även om jag lyckades få en på ett diskretare bete men inga regler utan undantag. Men kör ni med skarpa färger så här års i älven är ni inte fel ute. Varierade mig i dag mellan spinn och vertikal båda metoderna gav fisk inga jättar idag upp till kanske dryga 5 kg men vad gör det. Massor av frisk luft och alla typer av napp fick jag uppleva, små pethugg, våldsamma påslag och försiktiga slacknapp. 9 gäddor fick beskåda naturen ovan vattenytan i några sekunder innan de begav sig ner i djupet igen och i sedvanlig ordning missades även några hugg. Den dagen man blir 100% ig kan man nog lägga av med fisket.
Inga stora idag men andra älvexperter har ju lyckats bättre. Vad jag vet har det kommit upp 2 över 15 kg under de senaste veckorna om man räknar hela älven samt några + 10 or till.
Sedan går det ett rykte på stan om en över 18 kg men den tror jag på när jag ser trovärdiga bilder mm. Rykten sprids så lätt men det finns ju en viss chans att det stämmer så det kittlar ju lite att ta reda på sanningshalten i detta rykte.
I läggning av båt på våran ramp som en viss person vill stänga för "större" båtar då den enligt honom är underminerad och livsfarlig. Vilket struntprat lika underminerad som den är nu var den 5 minuter efter att den byggdes för ungefär 30 år sedan. Visst det har lossnat lite fragment av betong i bakkant. Men backar man inte längre än till vattenbrynet så som man skall göra är det ju hur lugnt som helst. Ser en del dränka sina kärror fullständigt vilket är vansinne. Nä backa ner så som på bilden och släpp i er båt så kommer denna ramp hålla i åtskiljliga år till och till dig som vill stoppa oss sportfiskare från att sjösätta här vill jag bara säga tagga ner det kan inte vara bra för blodtrycket att hetsa upp sig för bagateller som man löser med sunt förnuft. Och för allas vetskap detta är brandförsvarets ramp som vi får låna bara vi inte blockerar vägen dit så tänk bara att parker rätt.
Lennart på spaning efter vad vet jag inte riktigt.
Så var båten på plats redo för nya älväventyr.
Våra fågelvänner önskade oss skitfiske på premiärturen.
Nästan för fint väder...
Men gäddorna var villiga i varje fall och till slut kom det ju lite vind som hjälpte till på slutet av dagen blåste det t.o.m nästan lite väl mycket, men som man bäddar får man ligga jag bad ju om vind...
Gäddselfie...
Hej då ses snart igen denna gädda verkade ha varit uppe åtskiljiga gånger. Hade lite krokskador i munnen men verkade må alldeles utmärkt. Den får lägga på sig några kilo sedan är detta en tia inom några år.
Som sagt grön gula beten regerade.
Även vertikal jiggar i liknande färger gav utdelning. Aptera med en 40 gr skruvskalle och dubbla stl 2 krokar så är ni hemma för att testa vertikal efter gädda på älven.
Ännu en snipa på väg in men roligt när det nappar och är fint väder den kombon händer inte allt för ofta.
Men när jag trodde dagens fiskafänge var över och jag skulle lägga till båten gjorde jag en sista fångst detta spö med tillhörande trassel hade strandat mot repet till båten och låg och guppade i vattnet. Saknade dock rulle. Det skulle varit roligt att ha haft historien bakom detta nu kan vi bara gissa vad som hänt dedt kan tilläggas att spöt var av i toppen så någon har väl blivit förbannad och skickat hela rsket ut i älven...
 
Den anekdoten får avsluta dagens inlägg.
 
Sköt om Er fiskevänner så ses vi vid vattnen..