Ena dagen så andra dagen si.

Nu är vi mitt uppe i en riktig mellansäsong i våran region. Det finns fortfarande hyggliga isar att gå på för oss pimpelnördar men även gott om öppet vatten på Älven och Vänern och några av de större sjöarna för spösvingarna och trollingfiskarna. Och många går i väntans tider inför havsöringspremiären 1/4. Men det finns mycket fiske att göra innan dess. Mitt sug efter att få hysta lite plast och gummi tog överhanden i lördags. Så jag fick greppa ett något längre spö än jag använt senaste tiden. Begav mig ner till ett av älvens landställen efter att jag slagit igen butiken i lördags för att se om jag kunde lura någon gädda till hugg.
Ett stort smolk i glädjebägaren mötte mig när jag kom ner till mitt favvoställe och det var att finna platsen totalt nedskräpad. För 3e gången i rad fick jag fylla en bärkasse med skräp innan jag kunde påbörja mitt fiske. Dessutom även plocka upp en stor härva med lina vilket kan tyvärr innebära att det är andra sportfiskare som varit där och lämnat saker som inte hör hemma i naturen efter sig. Det är illa nog vem det än må vara men nästan ännu värre om det är sportfiskare. Vi borde föregå med gott exempel och lämna absolut inga linor efter dig tänk på fåglar och andra djur som kan trassla in sig. Det finns soptunnor 200 m längre bort där skall skräpet ligga och ingen annanstans! Jag har oerhört svårt att begripa hur det kan vara så jobbig att bära med sig sitt skräp hem. Man har ju uppenbart orkat bära dit det när det dessutom garanterat vägde mer, så SKÄRPNING!
Efter att ha agerat städare kunde jag påbörja mitt fiske, då upptäckte jag dessutom en vobbler hängandes i ett träd s.k ofrivillig nedskräpning, tydligen någon som behöver träna på presitionskastning.
Efter att ha dängt en stund utan att känna ett pet trots fiske efter alla konstens regler bytte jag område och gick några hundra meter uppströms till ett annat litet bakvatten som inte är så frekvent besökt.
Här apterade jag min trotjänare Freddy cat walk 17 cm i färgen grön/ gult i linändan och den gjorde mig inte besviken i 3e kastet på detta ställe lyckades jag lura en liten snipa på 2 kg. Inget att orda om egentligen men det gjorde min dag och alla bekymmer var som bortblåsta. Tänk vad en enda fisk oavsett storlek kan göra för humöret. Bättre medecin än fiske finns inte man får frisk luft och dessutom chansen till lite adrenalinkickar i form av lite napp då och då. Fiskade av några ställen till men utan resultat bortsett från att betet krockade med en braxen vid ett tillfälle. Kände mig tillfreds med dagens pass och begav mig hemåt med vetskapen att nästa gång kanske älvmonstret sitter där får det lurar riktigt grov gädda i älven på detta ställe. Men de blir bara svårare och svårare i och med att fisketrycket har ökat markant de senaste åren vilket är på både gott och ont.
Roligt att så många hittar till sportfiskets underbara värld men att hitta egna smörställen blir ju svårar och som alla vet gäddor som får vara i fred trivs bäst och växer mest!
Mycket tråkigt att gång på gång behöva finna fiskeplatserna i detta skick! Snälla ta med er skräpet hem eller till soptunnor där det hör hemma så finns det alla fall en liten chans att skräpet kommer till nytta istället för tvärt om.
En ny risvase hade bildats under vintern också till glädje för livet under ytan.
Vobbler i träd en inte allt för ovanlig kombination på detta ställe. Tänk er för när ni kastar så slipper ni bli av med era dyra beten på detta sätt och fåglar slipper skada sig på krokar och dyligt.
Årets första spinngädda var ett faktum. En snipa, men vad gör det den räddade dagen och så slapp man bli ff idag.
Så här ser de ut. Soptunnorna där skräpet skall ligga när ni ätit och druckit klart och även lintrassel hör hemma här. Men som vanligt var tunnorna i stort sett tomma fast runt om fanns det ju en del, underligt det där!
 
Ena dagen si andra dagen så. Fanns inte mycket som tydde på att det skulle isfiskas under söndagen men så blev fallet. Det finns som sagt var fortfarande bra is i vårt område men jag kan inte rekommendera ovana isfiskare att ge sig ut. Speciellt nu med tanke på att vi fått ca 20 cm nysnö vilket gör isarna väldigt förrädiska så ge er gärna ut om ni vet vad ni håller på med men se upp vart ni sätter fötterna.
Men jag och Sten begav oss upp på dal igår i snövädret för att se om vi kunde lura några bättre borrar på en av Dalsland många hundra storabborresjöar.
Vi sammanstrålade med ett gäng andra fiskare från trakten som också besökte samma sjö idag i det allt mer ymniga snöfallet så vi blev 9 st ute på isen idag. Snön hade förvandlat underlaget till minst sagt tunggått. 15-20 cm slask och det kändes stundtals som det var mer vatten uppe på isen än under den. Men det är bara att gilla lägetoch fiska på med rätt kläder och i övrigt rätt utrustning så håller man sig torr och varm vilket är det viktigaste under rådande förhållanden. Nappade det då? Jo visst gjorde det det redan i några av de första hålen fick både jag och Sten en serie matare och några över 500 gr som retunerades. Under skratt och trevliga samtal med de övriga på isen fortskred fisket och vi perforerade en av sjöns grynnor eller rättare sagt sjöns enda grynna. Vilket ledda till några matare till men de stora klunsarna uteblev. De andra begav sig strax till några av deras specialställen och hur det gick förtäljer inte historien då de strax försvann i snövädret och blev till luddiga skuggbilder i fjärran. Jag och Sten bestämde oss för att fiska av denna del av sjön lite mer grundligt då det endast var 3e gången vi besökte sjön så vi fick en bättre uppfattning om den. Vi plockade lite fisk här och var på våra vertikalpirkar som just idag utklassade balanspirkarna. Glöm inte klassikern stor vertikalpirk i silver och en liten länk med enkelkrok och öga. Det kan rädda vilken pimpeltur som helst.
Roligaste och mest dråpliga situationen som uppstod idag var väl när Sten gick fram till vad han trodde var ett gammalt pimpelhål och kastade i pirken och en 6hgs (dagens största) slök pirken direkt. Men när han skulle dra upp den upptäckte han att det inte var ett gammalt hål utan som de säger i Värmland ett slukhål där vatten runnit ner och svarat ett hål stort upptill och litet nertill som en tratt så det fanns ingen chans att få upp den borren. Men med lite gemensamma krafter fick vi borrat ett hål vid sidan om och leda den rätt så slutade även det äventyret lyckligt och för borren också som efter ett snabbt foto fick friheten åter.
Vi fortsatte att slaska på så gott det gick under resten av dagen och hade det riktigt trevlig i snövädret som vägrade ge med sig man vad gör väl det när man har trevligt sällskap och fisken nappar. Men allt har ju ett slut så även denna pimpeltur och till slut fick vi inse faktum att vi hinner inte prova alla ställen vi skulle vilja idag heller utan det var bara att bege sig hemmåt. Men jag var fullt tillfreds med mina dryga 8,5 kg i dag nytt rekord för mig på denna sjö men kilosarna uteblev i dag också men nästa gång så.
Efter att ha fått jobba lite för att komma från parkeringen då det som sagt var hade snöat lite närmare bestämt 23 cm så kom vi till slut upp tryggt på vägen och vi kunde bege oss hemåt och planera nya fiskafängen.
Kommande helg blir det med största sannolikhet avslutning på Västra pimpelserien på Ragnerudssjön söndagen den 13/3.
Utgång till grynnan i slasket.
Första hålet för dagen och man var igång igen.
Strax därefter började det dansa där nere och den ena efter andra fick syna ovansidan isen.
För att strax därefter få simma ner igen och vi välkomnar de tillbaka om några år. Det finns ingen anledning att ta med sig abborre över 500 gr hem de är inga matfiskar i min värld utan gör sig bäst kvar i vattnet. Därför hoppas jag och tror att förslaget om att införa maxmått på pimpeltävlingar kommer att beviljas av årets kongress.
Riktigt vackert tecknade fiskar simmade i denna kräfttäta sjö. Det är ofta sjöar med mycket kräfter i vi letar efter för att hitta de stora abborrarna. En som var ute på isen idag har i varje fall fått på 1,7 kg i denna sjö så man vet ju att någonstans därnere simmar det lunsar vilket gör det extra spännande att besöka dylika vatten.
Klassikern, pirk, enkelkrok öga fortfarande för mig nr 1 i jakten på borren.
Arga som bi när de kom upp idag!
Sten i full koncentratin i snöyran.
Tittut! Nästa gång får du kolla upp hålets storlek bättre innan du släpper i pirken i "svarvhål" Sten!
Men upp kom den och denna 6hgs blev faktiskt resans största vilket gladde Sten då "vann" han ju en kategori i dag i varje fall!
 
Det var allt för denna gång.
 
Sköt om Er fiskevänner så ses vi ute på eller brevid vattnen!