Dagens Dubbel på Ragnerudssjön!

Hör och häpna, denna vecka fiskade jag bara en gång. Mycket att göra i affären då nya varor trillar in med jämna mellanrum nu på våren så alla traktens sportfiskare kan få nya grejor till sina samlingar. Fiskesuget ökar väl i takt med att värmen ökar för de flesta. Jag och vi övriga pimpelnördar och riktigt insnöade sportfiskare har ju ett ständigt fiskesug. Det var detta jag byggde upp genom att inte fiska innan avgörandet på Västra pimpelserien i går söndag. Jag vilade mig i form med andra ord. Så i går var det alltså dags för pimpelserieavslut och därtill även STV (Sportfiskarna Trollhättan Vänersborg) pimpel KM på Ragnerudssjön vid Högsäter i Dalsland. Tacka gudarna för att Dalsland finns nära för oss i Västra Sverige där är det fortfarande full vinter med lagom tjocka isar och flera decimeter snö på land. Jag blev dock lite positivt överraskad då det tydligen hade varit såpass kallt att slasket i stort sett hade frusigt i hop och man kunde gå uppepå skorpan, åtminstone för oss lättviktare. De på + 100 kg hade det lite kämpigare då skorpan brast på sina ställen och det finns väl inget jobbigare än när överskorpan brister och man sjunker ner i 15 cm slask men det klarade en lättviktare som mig ifrån.
Vi möttes idag av ett mulet Dalsland och så förblev det hela dagen men det var i kombination med svaga vindar och ca +1 grad så mycket behagligt att pimpla i.
I dag på avslutningen blev vi 13 tappra till start i serien de som inte ansåg sig ha någon chans på toppen valde att stanna hemma. Synd för det är ju roligt att pimpla och så för oss som är med även i STV blev det ju en chans till en Dagens Dubbel. Så det blev 13 till start på STV KM också och vi var 5 st som hade chans på DD.
Efter att jag haft en kort genomgång och önskat alla skitfiske bar det ut på isen. I vanlig ordning spred alla ut sig över vidderna för att försöka klura ut var dagens vinnarställe skulle kunna vara. Ragnerud är i mitt tycke en mycket bra tävlingssjö. Oftast relativt svårfiskad men ganska gott om fisk i fin storlek och så finns det hur många "vinnarställen" som helst och det blir väldigt sällan samma område som ger de bästa vikterna. Jag och Pontus dröjde oss kvar då vi i vanlig ordning tog lite lång tid på oss att plocka ihop efter anmälan och försäljning av redskap och beten och dyligt. Men det är inga större sträckor att gå på denna sjö så vi hade inte brottom och så kan det ju vara bra att se var de andra tar vägen och låta dem göra förstavalen för att sedan ta ett ställe inte så många eller ens någon går till. I dag valde vi ett av sjöns säkrare kort att starta på trots att några gick hit men de hade inte riktigt sätt sig "rätt". Så varför inte börja här och se om det är några hemma.
Startsignalen ljöd (Gunter och jag ropade så högt vi kunde) FISKE!!! och så var vi igång.
Och magin på denna sjön höll i sig ännu en tur jag fick nämligen abborre i första hålet, 4 stycken närmare bestämt. Det är nämligen så att under dryga 30 års pimplande på denna sjö har jag ännu inte blivit utan fisk i första hålet för dagen helt otroligt men sant! Fick även fisk i de 2 därpå följande hålen men ingen annan fick något och även jag började få bomhål vilket snart fick mig att ana att de inte riktigt var i stöten idag.
Det var ju bara seger som räknades idag för att ha en chans på totalen då jag låg 5a inför dagens batalj. Man går ju i och för sig alltid för seger så det var ju inget nytt men det gällde ju 2 tävlingar i en så det blev till att försöka kämpa lite extra idag. Och kämpa fick man göra man fick jobba stenhårt för varje liten abborrepinne då de verkligen inte ville riktigt idag. Man fick en om ens någon i hålen direkt sedan var det stopp. Barometern visade i morse på ett enormt högt tryck aldrig sett det så högt tror jag så jag var förberedd på att abborrarna skulle vara nertryckta i skorna och stå och tjura på botten. Men det går ta mig tusan alltid att hitta nappvillig fisk någonstans på en sjö mer eller mindre i varje fall. Så jag körde på i vanlig ordning. Det börjar ju dra ihop sig för lektid för abborren så de bör ju ha börjat samla sig lite grundare på gräsbevuxna bottnar vilket man i första hand leter efter vid denna årstid för att försöka lokalisera stim som samlar sig inför lek. Jag sökte på och sista timmen kom jag till ett av dessa områden som dessutom visade sig innehålla lite fisk. Men ack så försiktiga. Då åkte mitt hatobjekt nummer ett fram nämligen tafsspöt och se något otroligt hände det nappade omgående på tafs. Helt plötgsligt fick jag inte 1-2 i hålen utan 4-8 st vilket ju var till stor glädje även en 3 hgs hakad på också. Så helt plötsligt kändes det som man var med i matchen på allvar igen. I varje nytt hål släppte jag ner standardpirken först för att se om det var någon hemma fick jag en eller kände napp snappt ner med tafspirken så fick man några stycken man inte fått annars. Körde på så till det bistra slutet då åter Gunters och min stämma fick ljuda över sjön för att agera slutsignal.
Bara att börja traska in mot invägningen som jag själv skulle sköta idag ihop med STVs tävlingsledare Conny Lundgren. Nu hade isen mjuknat något så även jag trampade igenom på sina ställen tur då att jag hade fiskat mig mot starten så jag bara hade att par rejäla stenkast att gå.
Jag vägde själv in under överinseende av Conny in mina 88 abborrar till 3260 gr en vikt som skulle stå sig länge skulle det visa sig. När det även började droppa in folk som gått långt och min vikt fortfarande stod sig började jag tro på seger men man skall inte ropa hej för man är över bäcken. Tafsfiskeexperten och klubbkompisen Johan Mattsson smög fram sin påse och tystade övriga deltagare rejält. Vågen bläddrade fram hela 6240 gr och vi kunde bara lyfta på hatten för dagens obestridde segrare. Johan hade hittat en riktigt bra fläck där han med hjälp av sin tafspirk kunde dra denna imponerande segerfångst inte var gång ettan har dubbelt mot tvåan. Snacka om utklassning. Så dagens dubbel gick ohotat till Mattsson. Ett stort grattis och tack för uppvisningen!
Totalen i Västra Pimpelserien gick dock till dagens trea Chalie Malmgren som återigen fick visa att den gamla tesen att gammal är äldst allt håller ett tag till! Erfarenhet kommer man långt med i pimpel det gäller oftast inte att gå långt utan rätt! Ett stort grattis även till dig Charlie. Får väl ta åt mig äran lite lite grann då Charlie tyckte jag skulle nämna vem det är som gör hans krokar och knyter hans tafsar- ja det är ju jag, svarade jag då och Charlie beställde omgående nya tafskrokar inför nästa säsong så det är väl bara hem och knyta nya även om de andra tyckte att jag skulle sluta göra "så bra grejor" åt Charlie.
Vill Ni se kompletta resultat är det bara att böäddra neråt de kommer i slutet av dagens inlägg.
Nu håller vi tummarna för att det inte skall bli allt för varmt under veckan så vi kan genomföra mormyska DM nästa söndag. Så väl mött då om vädergudarna är med oss.
Redan innan start tog jag en bild på några av dagens favoriter, åtminstone en av dessa herrar infriade de högt ställda förväntningarna. Mannen till höger i bild, Johan Mattsson FK TOPP sopade banan med oss övriga idag.
Förväntningarna på topp innan start!
Som oftast då man själv arrangerar kom man sist ut på isen.
Gunter var lycklig innan start då han hade gjort ett lysande inköp på morgonen. En beteshållare!!! för benet!
Som vanligt blir det inte så mycket bilder under själva tävlingen då är man inne i sin "tävlingsbubbla" utan en hög med abborre får avsluta dagens inlägg. Mina 88 st som idag räckte till en hedersam andra plats. Men vem minns en tvåa....

Resultat Deltävling 4 Västra Pimpelserien 20160313 Ragnerudssjön.
1. Johan Mattsson FK TOPP 6240 gr ( Även klubbmästare STV)
2. Jonas Stridh FK TOPP 3260 gr
10. Peter Lind SKF Aktiv 1680 gr
11. Kenneth Larsson USFF 1660 gr
12. Mathias Liewendahl USFF 930 gr
13. Pontus Derehag FK TOPP 660 gr (Junior)

Slutställning Västra Pimpelserien 2016 De 3 bästa resultaten räknas

21. Jan Carlsson FK TOPP 21 p

22. Pekka Koivumäki ASFF 21 p

23. Stig Borlinger FK TOPP 17 p

Det var allt för denna gång. Vi får se om det blir på is eller på öppet vatten vi möts nästa gång. Det måste erkännas att det börjar kittla rejält i gäddtarrnen nu. Perfekta förhållande på älven mötte mig i morse när jag cyklade ner till shopen så nu åker nog båten i vilken dag som helst fast den ser ut så här just nu så det dröjer nog ett tag till men snart är jag redo för en batalj med älvgäddorna och det är nog inte långt kvar tills man sitter med en lång stör i nävarna igen och kröker rygg.

Sköt om Er fiskevänner så ses vi vid vattnen!

#1 - - Lennart Larsson:

Trevlig läsning som vanligt Jonas. Dina enkelkrokar sprider sig , fick 2st av Charlie för några veckor sedan för att jag hjälpte honom med en grej. De funkade helt ok när vi hade vårt 3:e KM för 2 veckor sedan. Jag fick 72 borrar i ett hål på en av dina krokar.

Svar: Roligt att de funkar synd bara att säsongen verkar över.