Rapport från VM i Feeder Serbien 2016. Del 1

Hej på Er alla fiskevänner där ute i vårt avlånga land. Då var jag hemma i fosterlandet Sverige igen efter avklarat äventyr i Serbien. Här skall jag på några rader försöka sammanfatta alla händelser och intryck som uppstod under resan. I slutet kommer även en sammanfattning om hur det kunde gå som det gick och lite funderingar till vad vi kan göra bättre i framtiden. Men vi tar det från början: Här kommer hela storyn i dagboksform, håll till godo.. Vi kör del 1 nu och del 2 i kväll.
Del1 Resan och första träningsdagarna!
Fredagen den 10/6 startade vår resa med att Jonas Jansson rullade från Uddevalla för att hämta upp mig och Charles Fasth i Trollhättan. Vi funderade lite på hur allt skulle få plats i bussen då det nästan såg fullt ut med Janssons prylar men som alltid löste det sig. Äntligen var vi på väg först mot Skåneland för att hämta upp resten av vårat gäng.
Jansson på topphumör inför långfärden mot Serbien.

Första stoppet blev på Hallandsåsen för en bensträckare och lite kaffe. Där passade vi även på att ringa Carla så vi fick reda på var de bodde, full fart mot Göddelöv 111.
När vi närmade oss Carla sa GPSen att stanna om 500 meter och förbered er på att gå!!! Det har man aldrig hört en GPS säga förr, var bor de någonstans??
Efter ytterligare samtal hittade vi infartsvägen till Carlströmska villan.
Eftger att ha sammanstrålat med hela gänget Ola och Jonas Carlström, Andreas Andy Frfedriksson, Magnus Andersson och Kapten Denny Bengtsson intog vi en stadig studentmiddag som Carlas fru hade ordnat åt oss eller var det Ola som hade lagat all maten?
Stabil middag väntade på oss innan avresan.
Nästan hela gänget på en bild, Carla "simmade" ur bild...
Vi tryckte in resten av prylarna i bilarna och så bar det iväg mot Serbien.
Full buss...

Skåningarna skulle visa oss vägen till Trelleborg och färjan men vi lyckades med konsstycket att köra fel direkt. Hur är det med lokalkännedommen Skånepågar. Men både vi och dem fick se en ny del av Skåne, efter viss möda kom vi fram till färjan i sista stund. Vi blev de sista bilarna på färjan.
Nu kunde vi slagga några timmar så efter lite slötittande på öppningsmatchen i fotbolls EM blev det sängdags.
Så var det lördag 11/6 och man väcktes av den ljuva stämman som förkunnade att vi var i hamn inom en timma. Efter en väldigt seg avlastning av färgan då det var strul med några bilar kom vi äntligen av drygt en halvtimme efter utsatt tid. Ute på autobahn. Full fart mot Serbien.
Vi intog en stadig frukost strax utanför Berlin 09.15. Sedan vidare och in i Tjeckien bara att köra på, nja inte riktigt. Vägarbete efter vägarbete och i en uppförsbacke tog det stopp en långtradare hade fått motorhaveri och kön var ett faktum. En snigel hade kommit upp fortare än vi gjorde men till slut efter 1,5 h släppte det och vi kunde börja rulla i normal hastighet igen. Efter det flöt resan på bra med några matstopp och pissepauser var vi till slut framme vid gränsen till Serbien inga problem att komma in utan det gick väldigt smidigt dock möttes vi av ett hejdundrande åskväder. Vi fick också strax syn på vårat hotell men det var inte det enklaste att komma dit då ordinarie avfartsväg var avstängd. Efter lite kringelikrokar och 2 vägtullar och ett besök på en soptipp hittade vi rätt inkörsväg till hotell Sole mio som skulle bli vårt hem de närmaste 10 dagarna. 23.30 fick vi våra rum som var över förväntan, kanonfina, stora, svala och utmärkt komfort.
Kanonfina dubbelrum med hall och stort badrum och i övrigt väldigt rymliga, 200 kr natten inklusive frukost per person ganska överkomligt eller hur!
Söndag 12/6. Jag och Charles Fasth blev rumskompisar och vi steg upp 08.00 och gick ner och intog den vanliga baltiska frukosten d.v.s en hel del man inte är van vid nu var det dags för nutella på mackorna och friterade skumma bakverk till frukost igen men det är bara att hugga in. Här var det tydligen kultur att man skulle äta en omelett med ost också så så fick det bli man tar seden dit man kommer.
Frukost Balkan style!
Efter frukosten tog vi en tur in till sträckan och jag och Jansson fick visa hur högt vattnet stod när vi var här senast på EM 2013, nu var det mer normala förhållande, vatnet stod i stort sett stilla och det flöt om kring kanska mycket vattenväxter på ytan som från och till skulle komma att ställa till det för oss under veckan.
Några lokala fiskar metade högst upp på sträckan de fick lite smörbult längs kanten. Ålbjällror på bottenmetspöna som var stabila 5 meters glasfiberspön gällde även här bland "Svensson fiskarn" tydligen.
Och linor i typ 0,45 mm klassen och de som hade flöten syntes halva kroppen fint ovanför vattenytan precis som i Sverige bland "nöjesmetarna".
Vi spanade vidare längs sträckan och ca 800 m utanför tävlingssträckan stötte vi på Irland och Holland som tjuvtränade. De fick en del minibraxen och andra diverse små vitfiskar men de hade bara maggot som bete idag. Men de fiskade som utsagt ca 20 meter ut och det skulle visa sig under veckan att man skulle leta efter kanten där betongen tog slut och övergick i en musselbank för att ytterligare en meter gå över i lerbotten det var precis bakom denna kant man skulle ligga det klurade vi i varje fall ut ganska snabbt.
Lokalbefolkningen drog smörbult på löpande band. Den lilla stöm som bildades kom från fördämningen längst upp från stäckan där lite vatten sipprade över kanten hela tiden.
Lägg märke till där den högra bropelaren i bild går över i mörkare betong, där gick vattennivån vid vårt senaste besök 2013 så kanske Ni förstår att det var viss skillnad denna gång.
Carla fann en kompis från feeder-VM i Holland förra året.
Irland tjuvtränar under söndagen.
Utbrända och övergivna hamnbyggnader från kriget fanns det gott om.
Efter besöket på stäckan bar det iväg till hotell Aurora där alla möten och lottningar skulle vara så att kapten Denny skulle hitta hit då det blev aktuellt. Sedan bar det iväg tillbaka till vårt hotell efter lite ofrivillig felkörning då de i Serbien tydligen har enkelriktat där det inte skall vara enkelriktat för att passa våran smak hittade vi tillbaka. Vi käkade på närmaste grillbar där vi under veckan skulle komma att bli stamgäster. Du får en middag för mellan 22-35 kr inklusive dricka och då är det så mycket mat så det räcker och blir över.
Vi svalt inte direkt under vår vistelse i varje fall.
När vi kom tillbaka till hotellet upptäckte vi att de guppiga vägarna i Tjeckien haded gått hårt åt på bussen. Att bromsbeläggen var slut hade vi förstått för länge sedan så som det gnisslade sista sträckan men att vi hadde tappat hela blinkerpaketet på höger fram hade vi inte sett, bara sladdarna fanns kvar, Men då fick vi i varje fall löst gåtan med vad det var som dunkade i plåten sista biten in i Serbien. Så nu fick vi ett uppdrag till att ordna under veckan, nya bromsbelägg, blinkersen sket vi i. Ingen använder det här ända, blink, blink...
På kvällen la vi upp en grundstrategi på hur vi skulle attackera vattnet under kommande träningsdagar. Vi hade en bra strategi redan från början och gjorde det mesta rätt men vi skulle totalmissa på en detalj som blev helt avgörande skulle det visa sig mer om det längre fram.
Taktiksnack på kvällen inför träningsveckan. Sedan i säng i god tid (22.00).
Måndag 13/6. Efter en god natts sömn steg vi upp 06.35 och intog vår Balkanfrukost och så äntligen ut till sträckan för att få blöta krokarna i DTD-Canal för första gången under denna tur. Under natten hade även Patric Carlsson och Lasse Magnusson anslutit sig till vårat gäng så nu var den 10 man starka Svenska truppen komplett. Deras taxi hade haft lite svårt att hitta så han fick ringa efter en annan taxi som kunde vägen men fram kom de till slut om än mitt i natten. Så de fick vila sig lite till medans vi andra drog in till stäckan som bekvämt nog låg 5 minuters bilväg från hotellet.
Efter sedvanlig dragning av träningsboxar och hämtande av dagens beten började vi tackla upp i dagens box nr 7 mitt på sektion B. Som grannar fick vi hemmanationen Serbien och på andra sidan något rysktalande land..
Vi testade brett i dag med 2 som fiskade på 35 meter och 3 som fiskade ca 20 m stax utanför kanten enligt alla tips vi fått. Vi fann snart den beryktade kanten som skiftade mellan 18-22 m ut på hela sträckan och som back up skulle man ju kunna fiska lite längre ut. Det som kom lite som en överraskning för oss var att det hade blivit så mycket catfish (amerikansk småmal) i vattnet. De har ju en tendens till att ta över vatten de får fotfäste i och det skall erkännas att vi Svenskar har väl ingen större pejling på hur man fångar småmal men Magnus fick en hel del på vit maggot på sin 35 meters plats och Challe som också körde 35 m ut fick en hel del småmal men långt i från vad man behövde få. Vi andra fick diverse vitfiskar men huvudsakligen småbraxen och småbraxen här d.v.s braxen på 10-60 gram styck med enstaka bestar runt 100-150 gram! Sådana som en del envisas med att kalla skimmers och flier och gud vet vad en braxen är och förblir en braxen oavsett om den väger 20 gram eller 6 kilo punkt slut!
Mitt under passet kom världens regnskur, himlen öppnade sig och öste 40 liters baljor med vatten på oss i en halvtimme ihop med lite orkanbyar men lika fort som ovädret kom lika fort försvann det och solen stekte på igen. Vi drog ihop mellan 1160-1760 gr idag utom Ola som fick endast 260 gr men så prövade han en liten udda metod så nu kan vi redan utesluta det. Man fiskar som ett lag och inte emot varandra som ibland varit fallet bland oss Svenskar. Man vinner som ett lag man förlorar som ett lag så vad man får sinsimellan är oviktigt huvudsaken är att man hittar fram till ett spår som ger bra med napp och knäcker koden för det aktuella vattnet. Ola prövade utan joker därav resultatet, hade man inte fin fina levande jokers uteblev fisken totalt.
En riktig best till smörbult hittade skydd bakom Janssons keepnet. Men fick man smörbult gjorde man totalt fel och något var fel det förstod vi direkt frågan var bara VAD?
Jansson i full färd med att lägga beten i mäsket inför grundmäskningen träningsdag 1
Fisk fick vi och grannarna fick inte speciellt mycket mer snarare ganska samma så vi kände oss helt tillfreds med första passet.

Hemmanationen tacklar upp. De grundade med ca 10 medium feedrar för att sedan direkt byta till mini feedrar på 15-20 gr. Fick som oss ungefär.
Jansson hade hittat 2 lokala poliser som hjälpte oss att fåtag på en bilreperatör. Efter 30 minuter kom det en snubbe åkande och hämtade oss till sin verkstad som låg hela 2 minuter bort inne bland de "pittoreska" villakvarteren. 70 euro senare var bilen fixad med 4 nya bromsbelägg. Det kallas service det i Sverige hade man nog fått beskedet att vi har tid om 14 dgr och det går på ca 4500 kr. Här var det avklarat på en timme.
Lagning av bil gick fort och smärtfritt.
I väntan på nya bromsbelägg, samtidigt med lite genomgång kring dagens fiske.
Efter detta begav vi oss till hotellet för att följa matchen Irland- Sverige men det vet väl alla hur det gick....
Vi käkade grilltallrik ett kilo kött per person för 30 kr mätta och belåtna kröp vi i säng efter en händelserik första träningsdag.... Godnatt 22.00! ... fortsättning följer......