Del 4 feeder-VM i Serbien 2016.

Jag kan själv inte hålla mig längre nu tar vi avslutningen på värt äventyr i Serbien....Dags för tävling....
Lördag 18/6 Uppe i ottan 05.30 för stabil frukost, en kopp kaffe! Sedan mot sträckan och uppdelning av beten och slutblandning av mäsket i väntan på startnummer. Kanonfina blodisar, super jokers och toppenmäsk (trodde vi ja).
Allt kändes i topptrim och vädret var som vanligt på morgonen sol med lite lätta moln och redan över +30 grader. Lotningen utfall ganska bra den med bara Magnus som hamnade lite off på sin del av sektionen. Jansson A12, Ola B28, Challe C 20, stridh D3 och Magnus E7.
Fullt pyssel på morgonkvisten med uppdelning av beten och mäsk.

Allt flöt på mycket bra med urlastning och upptackling och beteskontroll mm. För egen del hamnade jag mitt emellan 2 feeder världsmästare. Regerande mästaren Mick Vails och förste Världsmästaren från Portugal, han får ursäkta kan tyvärr inte hans namn. Efter sedvanlig handskakning med sina närmaste grannar och kontrollanten startade upptacklingen. Hann också med en trevlig pratstund med Mick som berättade att han hade fått exakt samma plats som han satt på en månad tidigare på Preston tävlingen då han vann. De har ingen flyt i lottningen heller Engelsmännen. Han undrade också var våra cherleaders höll hus. De är hos Jonas J på A sektionen svarade jag. SHIT sa Mick! Fast de kanske hade behövts här så Mick hade tittat mer på dem än tippen.
Det började otroligt bra för min del, grundmäskningen satt som en smäck och fisk direkt i första utlägget, en mal på 80 gram. Andrfa utlägget ett missat napp direkt. 3e utlägget en braxen på 400 gr som man inte sett skymten av på hela veckan för våran del. Dessa startfiskar följdes av minibraxen i stort sett varje utlägg de första 30 minuterna och ledning på sektionen. Men som bekant skall man inte leda i början utan i slutet. Helt plötsligt drev det in ett jättebälte med flytväxter på min, Micks och Portugisens plats. Portugisen hade börjat kötta mal och de var bara veva in i skiten. Malar var tekniskt omöjligt att tappa. Jag och Mick hade större problem med våra småbraxen och Mick undrade om det var VM i gräsfiske! Efter ca 40 minuter nappade det en ganska nice ruda på mina beten men när jag skulle försöka få in den genom 10 meter kompakt sjögräs slet den sig och 500 gr försvann. 10 minuter senare hade allt gräs drivit bort och det var helt rent igen. Klassiskt Svenskt oflyt. Oflytet fortsatte några utlägg senare drog jag av linan på de vassa musslorna när jag drillade en bättre fisk, inte nog med det samma sak hände 10 minuter senare med spö nr 2. Efter timme 1 hade jag tappat min ledning till en 4-5 plats och värre var grannarna började "kötta". Mick småbraxen och Portugisen mal samt en ruda på 600 gr. Eftgersom vi Svenskar inte har obegränsat med spön blev jag dessutom tvungen att hänga på nya tackel på mina. Även om det gick ganska fort tappade man ju i mäskning och tempo mot de andra som har mellan 10-12 spön per person. Händer de dem något tar de bara ett nytt spö med exakt samma riggning på.
Hade dock napp på nästan varje utlägg hela tävlingen igenom, varierade mellan att fiska en meter utanför mäskplatsen till en meter innanför densamma. Men missade mängder troligtvis från mini mini braxen så som vi har haft problem under hela veckan. Rapporterna från strandkanten informerade om liknanded senario för oss alla i Team Sweden bra fiske första timmen för att sedan bara bli sämre och sämre när de andras fiske bara ökade.
Vid invägning skulle det visa sig att jag hade rasat till en slutlig 11e plats trots Andys goda råd på slutet att pröva 2 meter längre ut vilket resulterade i 5 fiskar sista 10 minuter vilket varav en var håvfisk (+100 gr). Mina grannar gjorde sitt jobb. Mick klar 1a på 5,2 kg och Portugisen 2a på 4,7 kg. De visade varför de tillhör världseliten.
Och vilken koll de har på vad som händer. Mick fick order att sluta fiska småbraxen och gå över till mal, då han efter 3 timmar var på väg att tappa sin ledning. Ut med lite klippt mask och vips mal istället för braxen och bibehållen ledning som resultat. Världsklass!!!
Tyvärr hade det gått lika illa för övriga i vårat gäng. Ola var bäst med en 10a. Vi övriga 11a, 12a, 13e och 14e på våra delar av sektionen alltså samtliga i bottenskiktet eftersom det var delade sektioner och 14 på varje del.
Vi ligger 26a av 28a efter dag 1....
Både bankrunner och fiskare var glada innan start!
Inte lika muntert efteråt men faktiskt min högsta vikt på hela veckan och om inte om hade funnits så kunde jag kanske ha landat de fiskar som smet vilket troligtvis hade gett en 4e plats i stället, suck, nya tag i morgon!!
Mick Vails visade sina världsmästartakter under lördagen.

Vi gör något fel och det vi trodde var fel var mängden bete i mäsket. Vi skulle haft mer klippt mask i grunden för mal och även mer jokers i grunden för att sedan underhålla med väldigt sparsamt med beten. Slutade det att nappa troligtvis rovfisk på platsen, pröva direkt utanför, händer inget ut med lite klippt mask för malen.
Hoppas dagens erfarenheter kunde hjälpa oss något under söndagen för sämre kunde det väl inte gå( trodde vi ja)!
På kvällen käkade vi för sista gången på stamkroken och tog farväl av våra nyvunna vänner på matstället. Inte ett ord förstår vi vad vi säger tillvarandra men vad gör det med teckenspråk kommer man långt!
Vårat matställe!

Ny sektionslottning var gjord och Magnus fick stanna kvar på E. Vi andra bytte runt med varann. Ola fick A, Jansson B, Stridh C och Challe D.

Söndag 19/6 Sista tävlingsdagen och samma procedur som igår. Fast vi ändrade utgångsposition till nära beteshämtningen och försäljnings ståndet med feedrar där det var 50% rea idag och värre trängsel än Black Friday. Feedrar för en halv euro, knappa 5 kr. Betena var kanon i dag också så där har vi inget att skylla på.
Varmt idag med men det skulle komma att avslutas vått och då menar jag inte bara på banketten.
Fisket idag var en smärre katastrof för oss trots helt rätt med betesmängden i mäsket svek fisken oss. Endast Ola kunde någotsånär matcha sina medtävlare från sin kantplats A1 och dra in vår högsta vikt för hela veckan nästan 3,5 kg och ännu en 10e plats. Vi övriga blevsom igår med mig på en 14e plats. Vi kämpade som attan med alla upptänkliga knep och trix men inget hjälpte idag fick vi inte ens en bra start.
Efter tävlingen kom Tom pickering, Englands kapten fram till Lasse och undrade Varför fick ni inte mer fisk. Ni fiskade ju helt tekniskt rätt med bra precision, rätt tafslängd allt såg utmärkt ut. Varför fick ni inte mer. När Lasse berättade vad vi hade kört med för mäsk så sa Tom bara katastrof! Ni skulle inte haft sött mäsk det avskyr malen samt att Tyskarna som dominerade kraftigt dag 2 och snöt England på guldet inflikade att mäsket skulle vara väldigt fluffigt och lätt i konsistensen med mycket aktiva partiklar som steg från botten för att attrahera fisken bättre då de gick en bit upp. Tyskarna körde dessutom stundtals med flytande vit maggot för att få ett mer långsamt sjunkande bete. Vi hade tänkt för mycket svenskt och kört med för mycket braxenbaserat mäsk och för inaktivt för fiske på botten. Vilket så här i efterhand naturligtvis i dessa varma vatten blir helt galet.
Vi föll till en slutlig näst sista plats. Vi mäktade bara med att slå Bosnien.
Söndagen startade i dur.
Men avslutades i moll. Ett kraftigt åskväder drog in under invägningen och blötte ner oss alla.
Jag betygsätter min egen insats i väntan på att bli upphämtad i regnet!

Annars har det varit ett av de trevligaste mästerskapen jag har varit på. Otroligt roligt har vi haft och fantastisk fin sammanhållning. Trevligt sällskap med mycket skratt, god mat och mycket bra boende. Även den avslutande prisutdelningen och banketten var mycket trevligt med god stämning mellan lagen och många nya kontakter knöts.

Det vi måste bli bättre på är att ta vara på all den info vi samlar på oss på våra resor och föra det vidare till kommande lag. Vi måste också ta reda på betydligt mer om det aktuella vattnet långt innan vi åker och ha fler gemensamma landslags samlingar där vi utbyter erfarenheter. Man måste tänka som ett lag inte som en individ vid dessa tillställningar. En för alla, alla för en! Kvalen bör läggas betydligt tidigare på året så de personer som kommer med får längre tid på sig att förbereda sig för det aktuella VM vattnet. Denna gång missade vi på en viktik detalj, mäskets sammansättning och det blev vårt fall i övrigt gjorde vi det mästa rätt men klaffar inte allt blir man obenhörligt straffad i dessa sammanhang.

VM bucklorna som vi i Sverige för fortsätta med att drömma om att få lägga vantarna på.
Individuella prispallen Steve Ringer missnöjd 2a ?? med två gladare tyskar som 1a och 3a.
Lag guld till Tyskland, England 2a och överraskningen Österrike 3a.
Yngst och bäst i Svenska laget Ola Carlström, skylten är din!

Hemresan gick smärtfritt om än tröttsamt. Slitna utpumpade med många erfarenheter rikade anlände vi till Sverige med färjan 06.00 tisdag morgon och hälsades välkomna med passkontroll vid gränsen och orden jaså Ni talar Svenska, fin bränna du fått, polisen till Carla....och så var äventyret slut.

Jag vill härmed tacka alla inblandade för en underbar upplevelse och trevliga dagar tillsammans.
Ett stort tack till ER ALLA och med förhoppning om bättre lycka för det Svenska feeder laget i Portugal nästa år tackar jag för mig.

Skitfiske på Er alla och ta det lugnt så ses vi vid vattnen mvh Jonas Stridh.

#1 - - Anonym:

Hei Jonas. Har du spinnarn King i kobber- 7gr./12 inne på butikken din?

Svar: Nej tyvärr inte. Svår att få tag på just nu. En väldig bra spinnare dock som jag använt mycket själv.
fiskeshopen.blogg.se

#2 - - Anonym:

Ok. Takk for svar uansett. God fiske-sommar :)