Tillbaka i vardagen!

Ja då var allt som vanligt igen då efter äventyret i Serbien som om Ni vill Ni kan läsa om i 4a delar på annan plats i bloggen. Åter till vardagen för mig innebär full fart på Fiskeshopen med att serva nya som gamla kunder med prylar inför sommarfisket och så mycket eget fiske som möjligt. Det har ryktats om fantastiskt gösfiske i våra Dalslänska sjöar och makrill har det köttats på Västkusten. Även havsöringen verkar ha vaknat och bjudigt vissa på fint kvällsfiske mm mm. Så man blir ju själv sugen på att pröva lite av varje men tiden räcker ju inte till för allt roligt fiske man vill göra.
Midsommar skulle ju firas av också i sedvanlig ordning fast det innebär bara en extra ledig dag för mig som jag firade med att ha extra öppet!!! Fast jag hann med lite sill och potatis. Nä just det jag äter ju INTE sill. Det har man som agn punkt slut. Nä det fick bli färskpotatis och korv som vanligt för mig fast glass och jordgubbar satt ju inte fel i varje fall efter en hektisk dag på shopen. 
Och lite midsommarfiske hanns också med i form av jiggning efter abborre och eventuellt gös längs älvens strand. Men trots idoga försök under 5 timmar träffade jag inte på någon huggvillig fisk endast en liten abborrepinne och en gädda som snöt jiggen blev kvällens facit. Men kanonfint väder och en hel del trevliga samtal längs älvens strand med ivriga laxflugfiskare som gjorde sitt bästa för att lura några larrar till hugg men även de gick bet idag trots ett flertal laxar att fiska på.
Skralt resultat idag endast en liten behagade visa intresse för mina förföriska jiggar.
Men alltid lika fin utsikt över älvrummet, frisk luft och motion får man i varje fall när man vandrar med spö i hand längs älvens strand.
En och annan laxflugfiskare stöter man också på. Även om de gör allt för att smälta in i naturen.
 
Senare samma kväll sög det i metetarmen igen. Men jag ville hålla det enkelt så det fick bli en nostalgitripp till "Sketåa". En liten mini bäck som rinner längs med älven men innehåller en hel del fisk. Slängde mig på cykeln med ett matchspö och en burk maggot och lite mäsk i hinken för att finna att det näst intill var omöjligt att komma ner till bäcken. Stängsel överallt. Industriområdena hade brett ut sig betydligt på de sista 30 åren trots SAABs konkurs och inhängnat sina marker med det ena svårforserade stängslet efter det andra. Hittade till slut en lycka längs med älven och kunde till slut komma fram till gamla stigen som ledde mig rätt. Väl framme hade tiden stått stilla vid bäcken såg det likadant ut som det alltid gjort. Hög vass och massor av näckrosor och andra växter. Hittade dock snart en liten hölja. Doppade ner tacklet utan att mäska något, 2 sekunder senare var det borta och en fin mört satt på. Skönt att vara tillbaka i Sverige där det nappar nästan hur man än gör. 10ans krok och 6 maggot så var saken klar. Borta bra men hemma bäst. Kvällen flöt på och mörtar mindre idar och fina abborrar avlöste varandra att hugga på maggotarna. När fisket dog ut en liten mäskboll sedan kunde man dra ett gäng till men efter ett tag fick man byta plats. Bäcken är väldigt liten så varje hölja håller ju inte obegränsat med fisk men det är bara att flytta till nästa plats och vips nya firrar på kroken. Det simmar tro det eller ej idar på väl över 2,5 kg i denna lilla bäck men de höll sig borta i kväll men en helt underbar kvällstur i strålande solsken blev det men ett analkande åskväder fick mig att bryta i förtid och så hade Challe också ringt och lurat med mig på en feedertur till graven i morgon så hem och förbereda för det innan man blir blöt.
 
Bättre abborrefiske på lite maggot i lilla bäcken än på jigg i stora älven.
Små små höljor att doppa ner sitt bete i men små vattendrag kan bjuda på överraskningar. Jag älskar att smyga omkring i dylika vatten där ingen annan människa sätter sin fot.
Små idar och mörtar i klassen 150-400 gr avlöste varandra, trevligt kvällsnöje.
Lite mäsk och en burk maggot allt som behövs förutom spö lina flöte sänke och krok såklart.
Som Ni ser inte är det brett men fisk finns och de verkar må utmärkt trots vårt smeknamn på bäcken "Sketåa".
 
Som jag redan avslöjat blev det alltså ett feederpass under förra söndagen. Challe ville fiska av sig efter VM och jag var inte sen att hänga på. Karls Grav fick sig ett besök i ett analkande regnväder tacklades det upp och botten lodades i vanlig ordning mellan 18-24 meter ut. Jag fann till min förvåning att platsen jag valt idag var det väldigt besvärlig botten på vilket det aldrig varit förut på denna peg. Vad har hänt! Stenras någon båt som tappat i skit eller vad? Man kan ju Karls Grav som sin egen bakficka och här skall man inte fastna 18-24 meter ut. Testade 28 meter ut lika illa här. VA!!!! Ja det får bli som det blir orkar inte flytta nu. Hittade en lite bättre fläck 20 meter ut. Här får det bli. Challe satt 20 meter till höger och hade normal Karls Grav botten. Vi mäskade på med några feedrar och startade att fiska. Vi blev mäkta förvånade nästan inget ville nappa jag hade ett par snabba napp men utan fisk upp. Challe fick till slut några småttingar. Efter en timmes fiske och 4 fisk för Challe och 1 för mig undrade vi vad vi sysslade med. Förbannelsen från Serbien verkar hålla i sig. Jag fastnade dessutom ett flertal gånger till på min "rena" fläck med förlorat tackel som resultat. Men till slut fanns det lite fisk som hittade dit och helt plötsligt började det nappa och efter ett par rejäla regnskurar lossnade fisket något och Graven började bli sig lik. Småbraxen och mört dominerade idag. Små beten gav bäst utdelning ett gäng pinkies gick bäst för mig. Men Challe som slapp besvär med trilskande botten kunde väga in dagens tyngsta nät 5,1 kg mot mina 4,1 kg. Inga höga vikter men jag tror vi lärde oss lite till idag. Att det blir sällan som man trott på förhand utan man måste vara flexibel och anpassa sig efter rådande förhållanden. Idag var fisken väldigt inaktiv och nappen extremt försiktiga så man fick gå ner i krokstorlek och öka minska tafslängden något för att hinna med att se de små pillen idag. Men med rätt tafslängd och krokstorlek för dagen ihop med mindre storlek på betet så funkade det att få fisk idag med.
Då va man bakom feederspöt igen.
Challe i full koncentration.
Trots regn och rusk och orkanbyar i ryggen så blev det till slut en hög med firrar i keepnetet.
 
Tack för idag slut för idag.
Tänkte skriva lite mer idag om förra veckan och helgens fiske men det tar vi i morgon.
Då blir det om trevlig suteremete och dito abborrefiske. Får hålla Er lite på halster.
 
Sköt om Er fiskevänner så ses vi vid vattnen.