På nya upptåg med margin pole.

Så kom då den verkliga högsommaren till Sverige med allt vad det innebär. Man svettas som en gris så fort man tänker på att röra sig och för min del trivs jag ju bäst vid minus 15 gr i vinter högtrycksväder så detta är en pina för mig. Konstigt nog klarar jag värmen bra utomlands men inget vidare i Sverige. Därför har det varit riktigt skönt och avkopplande efter hektiska timmar på shopen att bara få ta sitt take a part och glida iväg till närmsta näckrosvik som ligger i skugga och latja lite med flötet. Så förra veckan blev det ett par korta men intensiva pass med ett margin pole och ett litet karp tackel där till för att försöka lura vad som helst i en grund vik i älven. Fast helst var jag ute efter att försöka överlista någon av de få storsarvarna i älven. Men de har lyst med sin frånvaro under de senaste 10 åren. Beståndet verkar inte ha återhämtat sig efter att det fiskades upp väldigt mycket vitfisk av de som älskar att äta dessa fiskar i denna vik. Allt annat verkar ha klarat det stora uttaget som var då utom sarven som verkade ha varit ett väldigt skört bestånd och kanske beviset på att sarv verkar vara väldigt stationär art. I varje fall i denna del av älven. 
Men hur som helst hur det är med den biten syftet med dessa turer var mest avkoppling och eventuellt få lite sträck i gummit. Hittade till slut en liten naturlig lucka i växtligheten som jag kunde presentera mitt bete i. Mäskade väldigt sparsamt med lite majs och några små bollar brödmäsk. Mört fanns till förbannelse. De attackerade vilt allt som doppades i. Speciellt sugna var de på den röda antennen på flötet. Småmörten var på den i ett kör. Men en och annan tyckte majs var godare. Några småidar löste av mörtarna också innan det plötsligt tvärdog och sekunder senare nappade det en skaplig sutare så då blev det lite åka av ett tag på take a partet. Får säga att sutaren är lika välkommen varje gång den kliver på för starkare fisk per kilo är svår att finna i Sverige. Men med rätt sorts elastic i toppen tämjer man de ganska lätt och med tanke på att jag i dag hade grejor som bör klara av karp uppemot 10 kg tröttnade snart sutaren och kunde håvas. En vacker fisk på 2 kg utan synbara skador fick strax friheten åter. Innan mörkret gjorde det omöjligt att se flötet ville ett par idar i 2kgs klassen vara med i leken. Men här är iden ingen vidare kämpe, som en säck potatis att dra in. Om nu en säck potatis kunde plaska lite i ytan. 
Nästa kväll upprepades senariot. Kvällen började med mörtattacker för att plötsligt återigen avbrytas av en kämpaglad sutare. Gäddorna och abborrarna hade också högtidsstunder i viken. Hundratals mörtar exploderade då och då flyende för sina liv när rovfiskarna gjorde sina attacker för att fixa kvällsmålet. Och till slut lyckades jag landa "målfisken". En liten sarv. Följt av en ännu mindre. Helt utrotade var de ännu inte från denna plats men långt ifrån kilot som var en vanlig förekommande vikt på sarven här när jag var ett litet barn. Men det blir till att söka vidare längs älvens stränder till slut finner jag nog ett nytt produktivt sarvhak. Så när andan faller på går jag nog på tur med mitt margin pole igen.
Till slut fann jag en lämplig naturlig lucka att doppa ner mitt 0,35 gr margin tackel i.
En liten tjockis. Fan vet om jag inte rankar sutare som den trevligaste metfisken. Karp i all ära som kallas metarens högvilt men personligen håller jag nog sutaren några snäpp högre. Men en stor karp på frilina är inte fy skam det heller i spänning och kamp, människa vs fisk.
Idar däremot är trevliga de också men här i älven borde de ha årskort på gym så de kunde bygga på sig lite muskler för att åtminstone försöka bjuda till lite kamp.
Några av riggarna jag nyttjar till denna typ av fiske. Flöten 0,2-0,7 gr huvudlina 0,18 mm tafs 0,16 mm och hullinglös krok i storlek 14-10. För övrigt samma riggar jag använder till pole (take a part) fiske efter karp. Har landat karp på upp till 6 kg på dessa riggar (hittills).
 
En sutare på över 2 kg är alltid en sutare över 2 kg. Denna var en riktig kämpe.
Men kvällarnas målfisk var av betydligt mindre snitt men svårslagen i skönhet med sina guldglänsande sidor och illröda fenor. Men nu är det snart hög tid för mig att hitta nya sarvställen. Jag vet allt ett flertal sjöar där man kan "hämta" kilosfisk. Men att få de stora i älven är något visst ändå och en riktig utmaning och med riktig stor sarv menar jag över 1,4 kg. Säkert lurar de någonstans i vassen och den som söker han skall finna har jag hört.
Idarna hälsade på vid skymningen dock lika slöa som vanligt. Tydligen inte skaffat gymkort än fast man hinner väl kanske inte bygga upp sig på en dag.
Kvällen avslutades med en panka i standardstorlek för älven alltså knappa 2 kg. Dags att ge sig för denna gång.
 
Hann även med lite borrefiske och en utflykt till en för oss ny liten sjö men mer om det i morgon.
 
Nu drar tävlingssäsongen igång i vårat område igen i och med att västra meteserien deltävling 3 går av stapeln på söndag den 31/7 vid Göta Kanal Töreboda. Ni som skall vara med glöm inte att anmäla Er till mig senast fredag. OBS! Det blir inga levande jokers denna gång då de är för slöa nu de små krypen. Men övriga beten skall komma..
 
Till slut idag vill jag utbringa ett fyrfaldigt HURRA; HURRA; HURRA; HURRA för vår nyblivne EM bronsmedaljör i Internationellt mete Kent Adell som i Holland lyckades med bedriften att knipa EM bronset . Ni som är lite insatta i tävlingssvängen vet hur svårt det är att ta medalj på stora mästerskap. Så vi lyfter på fiskesmäcken och hyllar Kent idag som blir historisk i och med denna bronspeng som den förste Svensk att ta en individuell medalj på ett mästerskap. Stort grattis igen från mig och hela övriga Fiskesverige!