Så gick det. Resultat VPS 1.

Vi tvingades ju flytta gårdagens premiär i Västra Pimpel Serien till Sjölandasjön i Trollhättan från tilltänkta Ragnerudssjön vid Högsäter pga allt för osäker is på Ragnerud. Vill redan här passa på att tacka våran eminenta junior Pontus Derehag som offrade en pimpeldag för att kolla isen på Ragnerud. Vilken tur att du gjorde det så vi inte hade släppt ut folk på den förrädiska is det visade sig vara där. Hade fått glädjerapporter tidigare under veckan att snöslasket hade frusigt ihop och det var 10-15 cm fast is men det visade sig vara helt uppåt väggarna fel. Visst på ett litet område var det så men större delen av sjön hade 10 cm snö, 10 cm slask och max 6 cm dålig snöis under. Inga förhållande för en tävling. När man kollar isen på en sjö räcker det inte med att bara gå ut några hundra meter och titta lite. Man måste förstå lite hur is, snö och en sjö fungerar när det gäller isläggning. När Pontus som är upplärd i den rätta isskolan kollade dömde han ut isen för tävling efter 10 min. 1/3 av sjön eller mer var mycket lurig. Med detta i vetskap beslutade vi att ta Sjölandasjön i anspråk för tävlingen istället. Där var isen 16-20 cm över hela sjön så i detta fallet får säkerhet gå före eventuellt bra fiske. Har redan i år läst om lite allt för många tävlingar som arrangerats på isar där man borde ställt in. Nu blev det tävling i varje fall på säker is!
Det var denna bild över Ragnerudssjön i torsdags som gav mig falska förhoppningar om att isen var fin. Men det var i stort sett bara detta område och lite till som såg ut så här. Resten var stora slaskområden med nästan ingen is alls under. Var därför extra vaksamma där det ligger mycket snö på isen för snö är det bästa isoleringsmaterialet som finns!
Denna bild skickade Pontus under lördagens kollning av isen inte direkt något att tävla på och då tog han bara ett kliv in på de stora snötäckta ytorna. Ett kliv till och det kunde burit igenom men Pontus är försiktig och vet hur en is fungerar till skillnad mot många andra. Så beslutet att flytta tävlingen var 100% rätt! Mycket bra gjort Pontus och återigen tack för hjälpen!
Hur gick våran tävling då. Jo endast 12 personer kom till start i de 20 friska minusgrader det var på morgonen. Men det var ju solsken och helt vindstilla så kylan kändes knappt av alls. Men undra om det var kylan eller val av den erkänt svårfiskade Sjölandasjön som skrämde bort de tävlande. För inte är det väl så illa att vi inte har fler tävlande i pimpel i vårat område. Var var alla STVare tex nu när tävlingen gick på hemmaplan????
Jag hade hoppats på bortemot 30 st i varje fall men nu var det som det var. Vi som var med hade kul i varje fall. Ja kanske inte fiskemässigt men spänningen är ju alltid på topp på tävling. Får de bättre i andra änden, sitter jag fel eller skall jag flytta? Vad händer bakom ön etc etc tankarna far genom huvudet när det nappar dåligt och hjärnspökena börjar komma. Vad gör jag för fel. I dag behövde vi ju inte direkt trängas på sjön utan vi spred oss över nästan hela sjön. Var och en försökte hitta sitt eget lilla stim, ända blev det till slut ett par smågrupper. Fisket var som väntat mycket segt. Eftersom man sällan får många småabborrar på Sjölanda men kan få en och annan bättre vid öarna beslöt jag mig för att satsta på dessa bonusfiskar idag. Vilket visade sig vara ett misstag. Det brukar även finnas tillräckligt med småabborre här men idag uteblev både mängden och storleken för mig. Fick en på 100 gr som störst vilket var nästan 1/4 av min totala fångst idag. Så idag gick taktiken åt skogen eller så är det så illa att jag tappat det totalt och inte kan pimpla längre!
Strax dags för start i ett underbart vinterväder -20 gr och strålande sol. Jävlar vad jag älskar vintern. Hurra för kyla!!!!
Det skulle visa sig att tafsfiske dominerade idag och att gammal var äldst. Rutinerade veteranen Charlie Malmgren sopade banan med oss andra och visade ingen nåd när han lirkade upp hela 1,5 kg småabborre på sin tafspirk ur Sjölandasjöns djup (1-7m). Jag får mig glädjas åt att han använder tafsar med en liten enkelkrok som jag tillverkat åt honom. Men jag lever inte som jag lär då jag inte behärskar tafsfiske tekniken för 5 öre. Men man kanske skall ta och försöka lära sig. Det är aldrig försent att lära sig något nytt har jag hört. Visst jag försöker med tafs både med mormyska i linänden och liten trekrok/ enkelkrok men jag får inget förtroende för det och då funkar det inte helt enkelt. Nä jag är en vertikalfiskare till 100 %. Helst skall det funka med vertikalpirk, enkelkrok och öga då blir jag livsfarlig. Nåväl nya tag nästa gång. Här kommer dagens slutresultat.
Resultat Västra Pimpelserien !. 20160117 Sjölandasjön
1. Charlie Malmgren ASFF 1500 gr
2. Mattias Liwendahl USFF 1020 gr
3. Sten Rickardsson FK TOPP 900 gr
4. Janne Bohlin Kunsbacka SK 660 gr
5. Kenneth Larsson USFF 640 gr
6. Johan Mattsson FK TOPP 620 gr
7. Robin Nyborg ASFF 600 gr
7. Håkan Nyborg ASFF 600 gr
9. Pontus Derehag FK TOPP 520 gr
9. Kristian Ekman ASFF 520 gr
11. Jonas Stridh FK TOPP 480 gr
12. Nicklas Westlund     400 gr
Nyhet för i år var den lottade 3-manna lagtävlingen vi skall ha varje gång. Vi lottar ihop 3 personer på startnummret och de bildar ett lag. De som vann idag var Charlie Malmgren, Robin Nyborg och Johan Mattsson som skrapade ihop 2720 gr tillsammans. Det gör att om det går dåligt för en själv har man ju en liten extra chans att vinna ändå.En liten extra krydda till tävlingen.
Hoppas vi blir betydligt fler nästa söndag då vi kör igen. Förhoppningsvis på planerade Åklången. Där har segervikterna alltid överstigit 6 kg och vid flertal tillfällen varit över 10 kg. Så där kan vi nästan utlova bättre fiske redan nu men isen måste kollas först så håll öron och ögon öppna på vart det blir.
Ville man haft bra fiske igår skulle man styrt kosan till Ånimmen som för första gången på 3 år hade gångbar is igår. Upp till 10 cm härlig kärnis var det över hela sjön och fisket var helt sanslöst. Fick i går kväll den ena rapporten efter den andra från Ånimmen och alla vittnade om ett makalöst abborrefiske (lite som väntat då Ånimmen lyckas trots enorma uttag producera mängder med fisk). Och så gör det ju gott för denna sjö då den är så stor att den inte blir isbelagd varje år. Men de som var på sjön i går fick nog uppleva ett av sina bättre abborrepimpel i livet. Bla fick en fiskare över 100 abborrar i ett hål med de flesta på 200-500 gr och en annan pimplare hivade upp 60 kg abborre. Så nu behöver inte deras familjer svälta direkt! Fick precis nu en ny rapport från Ånimmen om bra fiske men inga 10 cm is snarare 6-7 cm och en hel del råkar gått så var som alltid försiktiga och lita inte på alla rapporter ni hör utan kolla noggrant själva. Det har även blivit is på Gullmaren 7-14 cm is och folk vallfärdar ut men havsisen skall man ha ännu större respekt för. Var ute en gång på 50 cm havsis och så vände strömmen och förde in mer saltvatten. Tjockleken halverades på mindre än en halvtimme trots att det var 10 minus ute så saltet tär bra på iskvaliten så var vaksamma på strömriktningen speciellt nu när jag hörde det var 27 personer på Skredsvik i går på 7 cm is inte roligt om strömmen för in mer saltvatten då.....
28 st frusna abborrar blev mitt dystra facit igår. Nu vill det till att jag skärper mig rejält om jag skall få fortsätta kalla mig pimpelexpert!
Denna lilla skapelse under en pirk gav Charlie Malmgren seger i går.
Och på havsisen väntar makrillen på dig. Fortfarande stora mängder makrill kvar inne i Gullmarn ihop med massor av andra mer eller mindre udda arter. Ett mycket trevligt fiske men som sagt visa stor respekt för havsisen. Så hoppas jag vi ses på isen till helgen och inte under den.
 
Må väl alla fiskevänner och sköt om Er!