Fasiken vad det är roligt med abborrepimpel från is!

Våra besvärjelser verkar återigen ha fungerat för Farbror Frost skänkte oss kyla igen. Så issäsongen verkar vara räddad även för oss i Västra Sverige. Men som vanligt se upp för isarna är långt ifrån hundra! Ha sällskap och använd sunt förnuft och bär isdubbar som till min stora förvåning inte var något krav på Mormyska VM som gick av stapeln i Ukraina under veckan som gick. Men gummibåtar hade de släpat ut. Hade hjälp föga om någon gått genom den allt mer uppruttnande isen en kilometer ifrån båtarna. Mer om detta äventyr kan Ni läsa på pimpelsport.se där Marino gett sin syn på Mormyska VM.
Jag själv hade öppet shopen under lördagen men hann med ett kort pass på eftermiddagen med far. Efter att vi sett Norge som vanligt förnedrat de andra nationerna i skidspåren så begav vi oss i första hand ut för att reka is men hamnade till slut på lilla Alsjön. Där var det bara att kliva ut på en snöbetäckt stabil kärnis mellan 14-20 cm. Farsan hade inga grejor med sig så han skulle sitta på land och studera mig. Det gick sådär. Efter 10 minuter kunde han inte hålla sig utan staplade ut på isen i lågskor och lånade ett spö och se visst fick vi några abborrepinnar på den timmen vi hann med att fiska.
Bästa medecinen far kunde få att få rycka lite i pimpelstickan igen. Lilla Alsjön levererade som vanligt sina 20 abborrar på en timme och en liten gäddda fick syna ovansidan en liten stund. Katten fick sitt också.
Hem och ladda för en heldag på söndag med Pontus efter en kort med skön stund på isen fasiken det är roligt att pimpla.
Takterna sitter i. Visst kan han än Lennart Stridh!
Sista hålet för dagen gav en liten gädda. Alltid lika nervöst om man skall få behålla sina pirk smycken när gäddan hakar på!
Det får nog bli ståpimpel i fortsättningen för far då han knappt kom upp från skryllan efter han lånade mina grejor en stund. Den gamla ryggen och knäna sätter stopp men jag ser på honom att det gör oerhört gott för honom att komma ut på isen en stund.
Katten blir glad idag igen i varje fall.
 
Nu stundade söndagen normalt sett vigd åt tävling men inte idag. Nöjespimpel och rekning av isar stod på schemat. Egentligen finner jag nöjespimpel som den trevligaste formen av pimpel eftersom det inte är tidsstyrt.
Att bara pimpla tävling i 4 h är alldeles för kort tid för mig egentligen och vid nöjespimpel kan man njuta mer av omgivningarna och få tid till att testa lite nya grejor och fiskeplatser. Framförallt det med att bara njuta av fin natur och gott väder börjar bli mer och mer viktigt och att bara göra allt för att fånga ännu en fisk mindre viktigt. Men det måste erkännas det är fortfarande lika adrenalinfyllt vad som än kliver på i andra änden.
I dag blev det som sagt bara jag och Pontus som for i väg i ottan för att i första hand se om isarna på Dal blivit gångbara igen. Vi valde att först åka till en sjö som ligger lite högre beläget och brukar kunna hålla bra is även efter en tids midväder. Så också denna gång vi blev t.o.m positivt överraskade då vi mätte denna relativt stora sjö till över 10 cm kärnis eller mer på de flesta ställen. Så vi beslutade att lägga dagens fiske här. Snö hade fallit under kvällen innan men det gjorde det bara lätt att gå då det inte var mer än 2-4 cm på sjön med snö.
Det blåste en del idag så vi valde att mest följa den västra delen som låg lite i lä bekväm som man blivit på äldre dar. Pontus som är ung och rask däremot trotsade vind och sökte lite mer än mig idag vilket inte lönade sig. Efter en stunds fiske stod det 12-4 till Pontus i gjorda hål men 25-6 till mig i antal abborrar. Så som vanligt gällde det att borra rätt och idag ha lite tålamod och börja fiska ca 1-2 meter ovan botten för att sedan gå ner eftersom man verkade locka fisk från långt håll då de var mycket aktiva och jagade friskt första timmen. Jag hade dessutom rätt mängd matjord i fickorna idag och fick en hel del fina bitar medans Pontus nästan bara fick smått. Fiskade som vanligt i början med 45 mm pirk då djupet var ca 5-6 m där det bästa fisket var för dagen och 12ans krok i ljusa färger i denna mycket klara sjö. Men bytte snart till större pirk och 6ans enkelkrok apterat med ett öga då större fisk var i farten. Prövade även då och då med balans men fick ingen respons på detta i början det skulle ändra sig innan dagen var slut. Som vanligt när vi nöjespimplar retunerades alla abborrar över 500 gr resten för följa med hem som matfisk till mig och mina kompisars katter och hönor mm.
Det är ju så förtvivlat gott med abborre men de skall ligga mellan 100-400 gr för att vara perfekta som matfisk tycker jag. Och man behöver verkligen inte skämmas för man tar hem några matare. Jag förespråkar också C&R men ibland tycker jag det går till överdrift. Det är inget fel att ta hem matfisk då och då men släpp de stora de har ändå inget större marvärde.De gör sig bäst kvar i sjön för kommande generationer. Nog om detta nu.
Fisket gick sin gilla gång och dagen började lida mot sitt slut och sista mackan skulle ätas. Men man måste ju släppa i pirken samtidigt för som sagt det hugger nästan alltid som bäst då man skall fika och tar fram kaffetermosen. Hann väl ta ett bett på mackan innan pirken dunsade i botten och första 4 hektosen satt där. Nu startade en lustiger dans i detta hål. Abborrarna var som tokiga och mötte pirken på vägen ner. Strulade lite med linan på 3e fisken så det trasslade runt rullen kände mig som värsta amatören men jag beslutade snabbt att skicka ner balansaren i stället för nu kändes läget rätt för den att göra jobbet. Det var ett lyckokast 10 fina till fick raskt syna isens ovansida. 2 av dem passerade gränsen och fick simma tillbaka. Förhoppningsvis kommer de tillbaka om några år och hjälper mig knäcka 1,5 kgs gränsen som fortsätter gäcka mig. Är nu uppe i 160 stycken över ett kilo, minst. Slutade räkna för några år sedan men ännu ingen över 1,5 kg. Så mobbingen från mina vänner lär fortsätta då de nästan alla fått borrar över 1,5 kg. Men som de säger Jonas är ingen specimenfiskare han är en tävlingsfiskare / matabborrefiskare och det kan nog stämma. Men jag trivs med det och kommer nog till slut täppa till truten på dem när jag sitter där med en över 2 kg i famnen!
För Fy Fasiken vad det är roligt med abborrepimpel på is!!!!
Dagen startade bra redan i andra hålet brakade det loss med lite bättre fisk. Extra roligt när det stramar till lite i linan.
Retur på en av de större för dagen.
Även Pontus fick allt en del även om han inte var helt nöjd med sin prestation idag. Men nu stundar ju sportlovet så då skall det pimplas till max! Jag för nöja med att följa Pontus och hans veckofiske via datorn! Heja Pontus och skitfiske på dig och dina kompisar under veckan!
Dagen bara fortsatte i samma stil hittade lite bättre fisk lite här och var.
Var inte rädda för att pröva stort bete i jakten på borrar. Den här 350 grammaren hade satt i sig ett bete på runt 15 cm ändå var han sugen på min pirk också.
Annars är min favorit, stor vertikalpirk med en lys enkelkrok apterad med abborreöga. Funkar för all storlek på fisk och nästan i alla situationer och drar du på en större sitter de säkert på enkelkroken och inget som kan haka upp sig i iskanten till skillnad från trekrok och balansare.
Dagens bästa hål kom ju inte helt oväntat mitt under dagens sista fika! Där fick ju också balansarn tala i stället för pirken när man känner att de jagar som de gjorde i detta fall är ju naturligtvis balanspirk att föredra även om jag trivs bäst med vertikal så är jag ju inte dummare än att jag ger balansaren chansen när rätt läge dyker upp.
Hej då ses om några år igen!
En underbar dag på isen börjar lida mot sitt slut.
Dags att sammanfatta dagen och som tävlingsfiskare vi är skall det ju räknas och vägas och plussas på de tillbakasläppta så man får en korrekt slutvikt idag fick Pontus finna sig i att bli utklassad med mina 13,7 kg mot hans 3,6 kg men Pontus har många år att rätta till det på. Är övertygad att du kommer igen och rätt vad det är så ger du igen troligtvis redan på nästa tävling!
 
Sköt om Er fiskevänner så ses vi på isarna ett tag till som det verkar!