Ack Värmeland du sköna!

Efter den omilda behandling som våra isar fick under den gångna veckan så tvingades tävlingsledningen för vårat Distrikt att ta beslutet att ställa in vårat DM i pimpel vilket var mycket tråkigt men så är det. Säkerheten måste gå först och främst i pimpelsammanhang. Så dedt blev bara att tänka om om man ville tävla under helgen och det ville vi. Blåst och regn och sedan lite mer blåst och regn i vårat område gjorde att vi valde att åka och pimpla i Värmland i stället för Knallens tävling i Södra Älvsborg som så här med facit i hand aldrig borde blivit av om ni frågar mig. Några av mina pimpelvänner åkte dit, 2 av dem vägrade gå ut på isen som Stråken bjöd på denna dag utan åkte hem istället. Väl ute på sjön var det stora partier med 5 cm is vilket en 3e pimpelvän upptäckte som trots allt valde att ställa upp. Han vågade inte passera detta område utan vände tillbaka till starten då isen troligen skulle bli ännu sämre vid hemgång. Nu hände det inget tillbud denna gång heller men det var nog mer eller mindre rena turen. Enligt djungeltelegrafen hörde jag också att han som kollat isen dagen innan inte ens var där under lördagen. Faktiskt bedrövligt dåligt av Knallen som borde veta bättre trots att de på deras tävlingar låter de tävlande "tävla på egen risk". Detta är en av de stora anledningarna till att jag sällan eller aldrig åker på en tävling som FK Knallen arrangerar. Så vi gjorde helt rätt som tillbringade 70 mil i bilen för att få tävla under helgen.
Under lördagen begav vi oss till Glafsfjorden vid Arvika. En ny bekantskap för oss. Som vanligt möttes vi med öppna farmen av glada Värmlänningar trots 17 m/s och regn. Men som utlovat slutade regnet strax innan start och molnen skingrades och solen tittade fram trots att vi inte var riktigt nära Karlstad. Men vinden piskade på hela dagen och några skryllor fick jagas i kapp på den 15-25 cm tjocka stabila knallblanka kärnis som Glafsfjorden bjöd på.
Hade fått lite tips innan av mina Värmländska vänner så det var bara att göra tvärt om så skulle det nog gå bra. Nä skämt och sido jag gick allt inärheten av de områden som jag hört om innan eftersom jag aldrig tidigare satt min fot här. Det talades innan om mycket abborre i 100-300 gr klassen. När jag kommit fram till området jag valt. En udde med några grynnor utanför hittade jag en gammal igenfrusen råk som inbjöd till att bli dagens startområde. Dessutom var det bara jag och våran junior som stannade där. Fick en bra start för en gång skull. 15 st borrar i första hålet på 5 m djup som skulle visa sig vara djupet som gällde för dagen. Men de var ju så små startade med en 70 grammare sedan var det bara 10-15 grammare. Det var ju utlovat 100 gr och större så jag fiskade en liten stund till i detta område och fick några småttingar till. 
Sedan drog jag mig ut mot grynnan där jag trodde de satt och halade granna bitar men icke bara smått här också. Så snart insåg jag att det var bara att kämpa på efter de små. Försökte hela tiden leta egna ytor ihopp om att kunna finna lite bättre snitt på fisken men jag fann mest tomhål. Men det skulle visa sig att mina 127 småttingar med en vikt av 2270 gr räckte till en godkänd 6e plats bland 40 startande Herrseniorer och en total 14e plats i det 133 man starka startfältet. Kompisen Sten gick det ännu bättre för. Han lyckades hitta ett område på slutet med lite bättre snitt och landade på 2970 gr och en slutlig 5e plats. Vilket det även räckte till totalt. Jag släppte inte några gamla gubbar före mig i varje fall som Sten sa efteråt så han blev BIB i dag (Bäst i bilen). Dessvärre gick dedt lite sämre för vår junior Pontus idag som valde ställa upp I HS klassen då det endast deltog 1 !!! yngre junior och ! !!! äldre junior. Pontus blev delad 27a men nya tag i morgon.
Dagens segrare var den ende som hittade lite bättre fisk med hjälp av GPS hade han letat upp en liten specialgrynna där han krokade 44 abborrar som vägde dryga 5 kg vilket gav en för dagen överlägsen seger. Tekniken har även kommit in på pimpelarenan uppenbarligen! 
Fullständiga resultat listor hittar ni tex på SFK Trekrokens hemsida.
 
Redo för avfärd mot Värmland.
Väl framme vid startplatsen i Glafsfjorden möttes vi som vanligt av idel glada och genomtrevliga Värmöänningar. Man känner sig alltid lika välkommen och som alltid är arrangerandet på högsta nivå med exemplarisk kollning av isen innan och mycket tydliga avrisningar. Stor eloge till Jössefiskarna och SFK Trekroken med Kalle Abersparr i spetsen.
Vy över dagens vindpinade tävlingsområde.
Samling innan start och trevligt försnack med lokalbefolkningen.
Kunde inte motstå att börja i ett infruset snöisflak i en råk och se det stod ett litet stim därunddr och väntade på mig.
Kämpade på med mina småttingar trots allt relativt nöjd med en 6e plats men helt nöjd blir jag ju inte förrän jag vinner tävlingsmänniska som jag är. Men jag är även ödmjuk och gratulerar och bugar och tackar för uppvisningen bland de som fick mer.
Spänningen på topp som vanligt under invägningen. Hur mycket fick de andra???
Årets första priskuvert var dock ett faktum ett steg i rätt riktning i varje fall.
 
Eftersom isarna är som de är i vårat område och Kalle berättade att Trekroken skulle köra deras öppna serietävling på Grumsfjorden under söndagen beslutade vi att åka dit också. Grumsfjorden är ju en trevlig sjö dock är det väldigt svårt att bestämma sig för om man skall satsa på de små eller leta norsabborre. Då det varit väldigt höga vikter på tävlingen förra veckan och även bra fiske under veckan som gick hade jag mina aningar om att norsabborren skulle ta det lite lugnare idag men valde ändå att börja på större djup för att se om de var villiga. Har bara varit 2 gånger tidigare på Grumsfjorden och det var SM 2013 och då var det helt andra förutsättningar än idag. Ännu en gång hade Kalle gjort ett digert förarbete med exemplarisk undersökning av isen. Alla luriga ställen var tydligt utmärkta och utmärkt info om isläget föregick utgången. Så som det skall vara. Isen vi fiskade på höll runt 20 cm kanon kärnis. Valde att starta på ett djupområde emellan två grundområden. Det var på dessa grundområden de hade fått så bra veckan innan så dit gick det ju en del personer. Jag hade koll på om de skulle börja dra men försökte i början lungt och systematiskt leta egen fisk i branten. Men det var ett fruktlöst försök inte ett pill första halvtimmen och de andra som jag såg öste ju inte upp fiskk precis. Men en och annan bättre fisk kom det upp på kanterna till grynnorna så jag sökte mig dit. Men de stora var trögbedda idag lyckades bara lura 4 st mellan 150-350 gr. De runt mig fick lite bättre men det var ströfiskar så jag beslöt att lämna detta område efter halva tävlingstiden för att helt själv leta småfisk. Hittade en del områden med småttingar men de var ännu mindre än i går så det skulle inte hålla. Sökte vidare runt en grynna som de övriga lämnat i fred idag men där fanns bara microber. Sökte upp och ner i branterna men inget resultat. Avslutade dagen i gamla hål. Det gav 1 st 10 grammare till!!!
Med facit i hand skulle man satsat på småfisken riktigt grunt. Dagens segrare vägde in 7,3 kg 20 grammare tagna på 0,5-1,5 m alldeles vid land där det var vit is. De flesta gick efter norsabborre och visst några hade skapliga påsar runt 3,5-4,5 kg men de hade verkligen fått sega upp fisken idag. De fanns där men ville inte riktigt och sitta och nöta i hålen är inte riktigt min melodi men en får försöka bli bättre på att läsa av hur mycket tid fisken behöver. Det gick dock betydligt bättre för våran Junior Pontus idag som blev BIB med 3,6 kg. Jag och Sten fick skämmas men jag kom i varje fall över 2 kg på mina 111 tappra firrar. Sten hade 100 mindre och nådde inte ens kilot. Innan tävlingen var Sten kaxig och sa att den som inte har mer än i går får gå hem. Det fick han äta upp efteråt men det avtalet bröts tydligen och vi fick alla åka med hem i bilen.
Vill ni se resultat mm kan Ni gå in på SFK Trekroken hemsida.
Grumsfjorden i morgonljus. Molnen skingrades under dagen och solen sken över oss alla idag. Även vinden hade bedarrat även om det drog på lite mot slutet.
Kalle med exemplarisk genomgång kring isläget innan start.
Ca en timme kvar av tävlingstiden. Jag försökte hitta egna ställen men förgäves idag. Men man måste våga misslyckas. Hittar man bra områden själv kan segern ligga väldigt nära. Hade i varje fall en mås som sällskap.
111 firrar blev det ändå till slut och det var långt i från sämst idag.
För att citera någon annan vis person som sa innan. "Det var roligt att komma ut i varje fall".
 
Till nästa helg var det ju tänkt att vi skulle genomföra deltävling 3 i Västra pimpelserien på St Färgen men det är som ni säkert förstår tekniskt omöjligt. Men det kommer att bli tävling . Har pratat med Kalle i SFK Trekroken och han skall till 100% köra tävling på söndag så det är klart att vi får deltaga på den och samtidigt köra våran serietävling. Om inte vi hittar någon säker tävlingsis här nere kommer det bli så att vi tävlar ihop med SFK Trekroken på söndag. Två tävlingar allts med dubbla startavgifter men också dubbla vinstchanser.
Håll ögon och öron öppna om hur det blir!
 
Sköt om Er så ses vi på fina isar till helgen!