Tillbaka i öppet vatten.

Ja säg den glädje som varar för evigt. Efter förra helgens pimpelpremiär har det bara varit rödgrader här i Västra Sverige och de fina isarna förvandlades snabbt näst intill obefintliga. Som obotlig pimpel nörd svider det i hjärtat och man blir inte ett dugg avundsjuk på Norra Sverige som glatt konstaterar att den myggfria säsongen har kommit för att stanna. Till och med Värmland har dragit igång tävlandet på hela 30 cm stenhård is. Dock väldigt segt fiske mer om detta kan Ni läsa på SFK Trekrokens hemsida.
För egen del blev det ju till att ställa in pimpelgrejerna igen. Dock inte längst in i skrubben för vi hoppas fortfarande på mirakel!
En annan form av pimpelgrejor plockades istället fram nämligen för lake. I lördags bar det i väg för en land pimpeltur efter lake. Jag, Sten R och Marcus R drog kosan norrut för att känna lite på laken var det tänkt. Ett enkelt men ack så frusterande fiske när de inte riktigt är sugna på att äta utan mest på att söka lekområden men några skulle väl gå att lura. Vi kör väldigt simpelt oftast är ju enklare desto bättre. Ett 7-9 fots spö med en pirk på 40-100 gr i linänden med en enkelkrok apterad till pirken med en fjäderring. OBS använd INTE en bit tafs under pirken som man oftast ser råd om att tackla då kommer du bara få massa felkrokade lakar! Agna helst med färsk fisk såsom nors, gers eller abborre. Fryst nors funkar också bra och var det vi fick använda oss av denna kväll då vi inte hade tillgång till färsk fisk. Färsk strömming eller makrill går också utmärkt. Tekniken är enkel man dunkar pirken hela tiden i botten och hoppas på det bästa.
Det bästa var dock inte tillräckligt för mig idag. Fick ett klockrent hugg efter 5 minuter som jag missade sedan hade jag ett!!!! misstänkt napp under hela kvällen medans Sten halade upp 4 stycken en halvmeter från mig.
Har tydligen blivit väldigt ringrostig på det här med lakepimpel. Sten däremot har ju redan tjuvtränat redan 2 gånger i december med riktigt bra resultat. Flera fina lakar har fått syna Stens nätmaskor.
Dock inga jättar idag men tillräckligt stora för att Marcus skulle sätta personbästa med sin enda för kvällen så han var supernöjd. 
Jag var dock inte den enda som nollade denna kväll. 4 ytterligare lakepimplare fanns på plats samtliga blev utan så än så länge är Sten kungen av Lake i vårat gäng.
Men någon gång i framtiden kommer kanske till och med jag att pricka rätt och få känna på en bättre lake än mitt pers på 3725 gr som för övrigt Sten överträffade 2 gånger under kvällen. Så hur svårt kan det va?
Sten med kvällens nr 2. En fet hona på 3810 gr.
Marcus med sitt livs största lake 3390 gr.
Jag fick i alla fall agera håvmästare under kvällen och den uppgiften skötte jag med den äran. För lakarna verkade mest rädda för mina grejor igår då det slumpade sig så att 2 lakar nappade omgående då jag dragit upp mina grejor för att ta matpause. Så kan det gå...
 
I dag söndag blev det sovmorgon då vi inte var hemma förrän strax innan midnatt pga dimma på vägen hem. Man såg knappt vägen framför sig så det blev till att ta det lugnt.
Men jag vaknade upp till en total vindstilla dag. Vad skulle man hitta på. Jo det fick bli ett säkert kort då det gick så dåligt för mig igår så man får tillbaka självförtroendet lite.
Jag åkte och metade mört och mina vänner mörtarna svek mig inte idag heller till skillnad från oberäkliga lakar som inte är att lita på.
Men skall jag vara helt ärlig trodde jag inte mycket på fisk idag helle då jag inte hade haft ett pet i grejorna efter 1,5 h och det bara var ett par grader varmt i vattnet och dis och dimma drev in över vattenspegeln. Men så plötsligt rycker det till i toppen och nollan var spräckt och hela helgen räddad, ibland krävs det inte mycket.
Och efter jag tagit till det bästa knepet jag kan nämligen dricka kaffe började det nappa riktigt bra. Kunde summera 25 mörtar efter 4 h fiske helt OK med tanke på att det tog nästan 2h innan det kom igång. Även fin storlek så nu vet jag en gäddmetare som kommer bli glad. Den största mörten mätte 35 cm idag. 
Ser dock ut som vi Väst Svenskar får vänta på säker is, röda grader förväntas dominera även nästa vecka så vi har allvarliga funderingar på att ha en feederkula på söndag. Intresseanmälan kommer gå ut på fejjan.
En hink med gäddbeten.
Fin storlek idag. Denna på 35 cm var dagens toppfisk inte alla vatten som håller mörtar i denna storlek.
Verkliga kontraster nu. Pimpel förra helgen mete nu igen och åker man norr om Vänern hittar man is på bortemot 30 cm på vissa sjöar.
 
Avslutar dagens inlägg med ett litet julklapps tips. Vi har egentligen slutat med att sälja flugbindningsmaterial på Fiskeshopen men vi kommer ha nybörjarsatser kvar. Vi har precis fått in A.Jensens fina flugbindarsatser. Man kan välja mellan universal och seatrout och antingen bara köpa satserna löst för 399 kr eller kombinera ihop med städ och verktyg. 2 varianter en standard för 549 kr och en avancerad för 649 kr. Det som skiljer är städet. Man kan även köpa städen + verktyg löst för 169 kr för standard och 299 kr för avancerad.
Om Ni köper någon av de kompletta satserna får Ni dessutom plocka material från vårt utgående flugbindningsmaterial för 200 kr helt utan extra kostnad. Välkomna in. Erbjudandet gäller bara köp på plats i butiken!
A jensen flugbindarsats med eller utan städ + verktyg.
Verktygs sats avancerad 299 kr!
Verktygs sats standard 169 kr!
 
Det var allt jag hade att bjuda på denna gång.
 
Sköt om Er så ses vi på vattnen. Kanske på is om Kung Bore kan vara lite snäll mot oss Väst svenskar för en gång skull!