Isen kommer isen går, vintern verkar inte bestå!

Så kom vi trots allt ut på is denna helg igen utan att behöva åka till världens ände. Det hade ju gått så långt att vi planerade att genomföra en feedertävling idag. Men i mitten av veckan skickade Kung Bore oss lite kyla som gjorde att de isar som låg kvar växte till sig till gångbara igen. Men fortfarande är det små skogstjärnar som gäller om man tänkt sig leka Jesus. Idag blev vi 4 pimpelsugna som strålade samman för en liten trevlig tillställning på en av de minsta tjärnar jag pimplat på ca 150 x 75 m. Men sådana pölar kan innehålla både en och 2 överraskningar.
Efter att fått tillstånd av markägaren äntrade vi isen. Markägaren trodde dock inte att det fanns någon fisk där så han förstod inte varför vi skulle pimpla där. Men nu är det så att en i vårat gäng fiskat här förr så sent som igår med framgång. Vi fick dock ta det varligt när vi gick ut idag då det är vass runt hela pölen och +5 gr och spöregn under natten gått hårt åt ytskiktet. Men kärnisen är seg och väl ute på isen mätte den 8-11 cm. Kanterna var dock endast 5 cm men det var bara allra närmast land så vi kände oss trygga.
I dag var det tänkt jag skulle träna på mormyska inför vårt DM som komma skall bara det blir riktig is någon gång!
Jag borrade upp 5-6 hål och släppte i en liten mäskboll i vardera. Kunde dock inte helt och hållet hålla mig borta från vanligt vertiklafiske utan började med detta. Ett lockryck sedan krokade man första fisken upp med den och bryt nacken på fanskapet allt enligt råden jag läste som kommentar under min inbjudan till min pimpelkurs. Så var skickar jag arvodet Daniel??
Jansson och Calle höll sig till vanlig gammal hederlig abborrepilkning hela dagen och Calle fick flest borrar men av mini format. Jansson däremot lyckades lirka upp ett par matare i vanlig ordning. Niclas körde enbart mormyska och drog den ena minimörten efter den andra. Själv fick jag en trög start i diset och den analkande dimman.
Men när jag väl bestämde mig för att köra mormyska resten av dagen i mina uppmäskade hål lossnade det något. Efter att flyttat runt lite hittade jag 2 hål som levererade lite fisk på min lilla guldmyska laddad med röd maggot.
Dagen rullade på i takt med att dimman tätnade och smårgåsarna försvann i hop med kaffet ner i magen ökade vikten i skryllan. Man kunde få några i stöten sedan fick man lägga i en liten mäskboll och byta hål så höll man på så mellan 2 hål. Det var väl inte så mycket att orda om egentligen men jag slutade på 52 mörtar och 9 abborrar under de 3,5 h vi höll på. Vägandes 2075 gr ihop vilket blev dagens högsta vikt men vi hade ju ingen tävling idag. Niclas avslutade dagen riktigt snyggt genom att drilla upp en abborre på runt 700 gr på sin silvermyska med 0,10 mm lina. Så den enligt markägaren fisktomma sjön visade sig innehålla både det ena och andra. Igår fick ju Niclas även en gädda så minst 3 olika arter fanns det i sjön i varje fall och finns det abborre på 700 gr finns det säkert betydligt större.
Men vi hoppas naturligtvis på att isen skall lägga sig på något större sjöar men det ser dystert ut. Kung Bore verkar återigen ha lämnat Västra Sverige åt sitt öde. Visst jag är sugen på det mesta och öppen för alla förslag.  Storgäddorna väntar ju på mig ute på älven men de skall också få ha sina vilostunder och när almenackan säger att det skall vara vinter tycker jag att det så ock skall vara. Så Kung Bore nu får du för fasen ta och rycka upp dig lite och blåsa hit lite riktig vinter.
Vi börjar bildsvepet med dagens sista händelse. Niclas retunerar sin storabborre faktiskt hans nya personbästa och ett personbästa är alltid ett personbästa. Visst gömmer småtjärnar på överraskningar.
Diset låg tätt över nejden denna dag.
Vy över nästan hela den enorma sjön vi besökte idag men dimman blev till slut så tät så man nästan hade kunnat gå vilse här med.
Som alltid får man kontrollera isen noga över 8cm på de flesta ställen kändes dock helt säkert då isen var av fin kvalite´ trots nattens regnande. Men fortsätter mildvädret så som det är utlovat kanske detta var 2016 års sista pimpeltur.
Mormyska träning gav som väntat mest mört.
Jansson med en stekare.
Stillstudie på mig själv i dimman.
Personbästa på gång?
Ja men visst Grattis Niclas!
 
Hann även med att under helgen färdigställa Tony Alldens beställda tafskrokar. Hoppas du blir nöjd med dessa och de ger dig åtskiljliga firrar!
 
Ja det var allt jag hade att bjuda på denna gång. I dagsläget har jag ingen aning om vad det blir för fiske framöver om inte Kung Bore vill ge oss is. Så tills vi hörs nästa gång önskar jag Er alla EN RIKTIGT GOD JUL!
Sköt om Er därute så ses vi vid eller på något vatten framhöver!