Musjakt, SM miss och annat tankvärt.

Vi tar upp tråden där vi slutade sist. Min oinbjudne gäst fortsatte att härja även nästa natt. Den var skicklig nog att plocka 3 ostbitar ur fällorna. Hade fått tips av Sten att man skulle doppa ostbitarna i sprit för att lättare lura mössen och att tvålbit skulle vara bra att ladda med. Jag var lite skeptisk. Men nästa natt laddade jag en fälla med ostbit doppad i sprit. En med tvålbit. En med vanlig ost. Klockan 2 på natten var musen i gång lirkade loss den opreppade ostbiten och försvann. Klockan 4 var den tillbaka och krafsade runt då fick jag nog och laddade en fälla med mitt hemliga vapen som så många gänger förr levererat. En halv bird food boilies och se vad hände. Klockan 6 var musen tillbaka och pang så slog en fälla igen. Den med boilies i såklart. Världens bästa boilies smak birdseed baserade funkar suveränt till karp alla årstider och även till möss! Ett litet tips bara.
Man kan ju inte göra annat än att tycka lite synd om denna Norrköpingsmus som fick lifta med hem till Trollhättan bara för att fastna i en fälla men han fick ett fint sista mål i varje fall. Birdseedboilies.
Så var den musens saga all. Nu över till något helt annat, fiske!
 
Det var ju dags för de 2 avslutande DM deltävlingarna i Internationellt mete i vårat distrikt Norra Älvsborg.
Jag tog dessa lite som ett avkopplingsfiske efter det hektiska året med mycket landslagskval metande mm. Med detta vill jag inte försvara helgens dåliga insats jag försökte givetvis vinna när jag satt där på konten. Jag var bara inte lika taggad som jag brukar och använde dessutom gammalt fryst mäsk utan att lägga något nytt bete i. Det var dags att rensa frysen. Dimma på morgonen har präglat denna helg vilket inte minst deltagarna på Sunnanåträffen fått känna på. Riktigt råkallt var det också under lördagen vilket den pysande nord ostan vinden bidrog starkt till. Vi var 7 tappra som kom till start på de 2 avslutande deltävlingarna. Begränsad klass fick ingen deltagare så den vart redan avgjord i våras med andra ord. Här segrade alltså Hans Balsbo i kavaj. 2a blev far min och 3a Robin Nyborg.
Tillbaka till nuet: I dag fick jag peg 3 eftersom vi bara var 7 blev det bara en sektion.
Tacklade upp en topp på t.p 9m där var det 7 m djupt och sedan var det rullspö för resten av slanten. 2 slider och 2 feeder valde att fiska lite längre ut än jag brukar mest för tränings skull och det var nog ett misstag så här i efterhand. Fast största missen var nog att inte ha färskt bete i mäsket, Krille startade starkt med skapliga mörtar på 7 m långspö. Han gick ut såpass hårt första halvtimmen att ingen av oss andra kunde fiska i kapp. Då Karls Grav visade upp sin mer trögare sida i dag endast ett fåtal småbraxen och ännu mindre med björkna fanns att hämta på rullspöplatserna. Jämt var det trots allt som vanligt i graven. Det hojtades som vanligt även om tappade stora fiskar från vissa håll. (Gissa från var?). Inte så mycket mer att orda om denna dag.
Vi låter resultatet tala i stället.
A1 Nicklas Karlsson 1700 gr 7
A2 Kristian Ekman 2940 gr 1
A3 Jonas Stridh 1760 gr 6
A4 Jonas Jansson 2700 gr 2
A5 Stig Borlinger 2460 gr 3
A6 Gunter Furthmüller 2240 gr 4
A7 Sten Rickardsson 2000 gr 5
Dessa resultat satte igång spekulationerna inför morgondagen. Det visade sig att 5 personer kunde ta hem DM titeln. Jag var INTE en av dem.
Så var det laddat igen.
Lodning och upptackling pågår.
Nicklas i väntan på napp!
Krille njöt av det allt bättre vädret. Seger säkrades ju första 20 minuterna.
"Team England" gjorde vad de kunde.
Stig "linslusen" Borlinger. Titta på flötet i stället; Det dyker!
Gunter hade bättre fokus på fisket.
Sten kämpade på på kanten.
Retunering av fisk efter invägning och nästan sig själv också, J.J halkar till!
Blir säcken full?
 
Hem och slicka såren till dag 2. Gjorde en ändring frös ner 4 dl pinkies att ha i mäsket till i morgon.
Sedan klipsade jag även om rullspöna till att fiska mina vanliga 20 m ut i Kalles.
Dag 2, Krille letar mask!
Mäskblandning mm, Det var bara jag som vågade köra med "frysta klumpen".
I dag drog jag peg 7 kantplats längst bort där Sten satt igår. Verkar blivit en trend att jag drar kantplats dag 2 då man oftast helst vill sitta i mitten eftersom det normala är att fisken vandrar in på den uppmäskade sträckan dag 2. Brukar inte spela så stor roll i Graven dock då det räcker att ett tankfartyg passerar under natten så vart det mäsket utspritt på en kilometer eller så!
Stig var dock nöjd med sin kantplats dag 2. Han slapp ju gå så långt!
 
I dag satte jag upp ett 8 m t.p och samma rullspö som igår en 12 gr slider och en 16 gr slider där det skulle visa sig att 16 gr var överlägsen. De 2 feederspöna användes sparsamt idag då jag bestämde mig för att satsa som mest på slider. Började dock med feeder i 10 min för att få ut lite beten med precision. Napp i varje utlägg små små björknor. Testade t.p små små mörtar och löjor. Började fiska slider efter 30 m. Små björknor nästan i varje utlägg men väldiga problem med löja på vägen ner. Då såg jag att löjpiskan åkt fram på Stigs och Stens platser och forstod snart att det blir tufft att vinna på annat än löja idag vilket jag valt bort. Heja VVL (Våga Vägra Löja). Men en tankbåt kom när det var 1,5 h kvar så då fanns det en liten chans för rullspöplatsen brukar kunna komma igång även efter en båt. Det gjorde den i dag också men björknorna och de enstaka mörtarna som nappade var så små så små. Så för att göra historien något kortare slutade det med en tredje plats idag. Stig vann på sitt löjfiske och blev även slagen av en starkt fiskande Gunter som bara satsade på feeder i helgen.
Resultat dag 2
A1 Stig Borlinger 3760 gr 1
A2 Sten Rickardsson 2280 gr 5
A3 Gunter Furthmüller 3020 gr 2
A4 Jonas Jansson 2480 gr 4
A5 Nicklas Karlsson 1160 gr 7
A6 Kristian Ekman 1820 gr 6
A7 Jonas Stridh 2760 gr 3
Nogrann invägning. Va blev det?
Min fångst dag 2 mestadels småbjörkna.
Så kom då den spännande sammanräkningen. Skulle Sten hålla undan eller blev det Stig, Jansson eller vem vann egentligen. 
Nä. Det blev Gunter som vann. Här är när Gunter inser det och Stig fattar att han inte vann!
Slutresultatet kommr här:
1 Gunter Furthmüller FK TOPP  7 p
2 Sten Rickardsson FK TOPP 8 p
3 Stig Borlinger FK TOPP 8 p
4 Kristian Ekman  ASFF 9 p
5 Jonas Jansson FK TOPP 9 p
6 Jonas Stridh FK TOPP 11 p
7 Nicklas Karlsson Partille 12 p
8 Håkan Nyborg  Deltog bara på 2 deltävlingar 10 p
9 Inge Rickardsson Deltog bara på 1 deltävling 1 p
10 Jens Persson Deltog bara på 1 deltävling 5 p
 
Begränsad klass
1. Hans Balsbo ASFF 2 p
2 Lennart Stridh FK TOPP 5 p
3 Robin Nyborg ASFF 5 p
 
Vill härmed gratulera alla segrare.
 
Prispallen DM 2015.
Va!!! Vann jag?
 
Vill avsluta denna gång med några tankvärda ord från min gode vän Frank Larsen:

För samtliga mina vänner, vare sig nära eller bekanta, bara för att. En av de längsta inlägg jag någonsin kommer att göra och den mest äkta också. Alla kommer att gå igenom svåra tider någon gång. Livet är inte lätt. Bara något att tänka på ,visste du att dom människor som är de starkaste är oftast de mest känsliga?
Visste du att de människor som uppvisar mest godhet är de första att bli illa behandlade? Visste du att de som tar hand om andra hela tiden oftast är dom som behöver mest omtanke ?
Visste du att de tre svåraste saker att säga är att Jag älskar dig, Jag är ledsen, Och hjälp mig? Ibland bara för att en person ser glad ut måste du se förbi deras leende och se hur mycket smärta de kan befinna sig i .
Till alla mina vänner som går igenom vissa problem just nu - låt oss börja dela detta lavinartat. Vi behöver alla positiva avsikter just nu. Om jag inte ser ditt namn kommer jag att förstå.
Får jag be mina vänner var du än är, att vänligen kopiera och klistra in denna status i en timme för att ge en stund av stöd till alla dem som har familjeproblem, sjukdoms bekymmer, jobbfrågor, bekymmer av något slag och bara behöver veta att någon bryr sig.
Gör det för alla av oss, för ingen är immun. Jag hoppas få se detta på väggarna på mina vänners logg, just som moraliskt stöd. Jag känner på mig att några kommer vilja just detta! Kopiera och klistra in den ,
INGEN Delning!! Kopiera Texten bara!

Stämmer så bra in på många personer.

Nu gäller lite vapenvård på mina tävlingsprylar som sedan får gå i vintervila.

Nu stundar stor gädd fiske och abborre dito!

Sköt om Er så ses vi ute vid vattnen.