De tre Ren och andra viktiga saker!

Helgen som gick blev en liten upprepning på förra helgens upplägg. Fiska mört till beten på lördagen och meta gädda på söndagen. Fast det skillde sig en hel del så vi får ihop en liten berättelse idag med tror jag.
Mörtmetet i lördags blev en dyster historia satsade på hamnbassängen igen eftersom det är närmast. Men vädergudarna hade sett till så att regnet hade öst ner under veckan och grumlat upp en av bäckarna som rinner ut i älven och därtill grumlat upp älven där jag tänkte mete också. Charles Fasth hade dessutom kommit på besök för att träna lite feederfiske idag så då tänkte jag att i dag blir baljan full trots grumligt vatten. Ack vad vi bedrog oss. Challe hade metat i dryga 2 h när jag anlände. Resultat väldigt mycket frisk luft och 3 microb mörtar och 2 hektosar. Ridå direkt. Blåsten hade dessutom tilltagit till kulingstyrka och blåste oss rakt i ansiktet och regnet hängde i luften. Men jag gjorde ändå ett tappert försök och se endast efter några utlägg började det att nappa. Jag fick ett flertal mörtar men de flesta va riktigt små. Till slut hade jag 8 godkända betesfiskar med en 400 gr i topp. Tur då att jag sparade 25 från förra helgens fiske. Jag var ändå tveksam på hur det skulle gå i morgon. Vinden såg inte ut att lägga sig. Vädergubbarna spådde också väldigt olika allt från godkända 5 m/s till katastrof 14 m/s bara att sätta klockan och stiga upp och se vad morgondagen hade att erbjuda.
Det 3 Ren är viktiga saker i dag hade jag ju ett av dessa fel och då blev det inte fler mörtar. De tre Ren härstammar från min gymnasietid då vår gympa lärare alltid predikade om Rätt tid, Rätt utrustning och Rätt plats, ( behöver jag nämna att han var militär i grund och botten) I dag hade jag ju fel på Rätt plats. En kompis satt längre ner i älven där lervattnet inte påverkade utan älven fortfarande va klar och fin, resultat 25 perfekta betesmörtar och då kan inte han meta mört ( enligt honom själv).
Challe ville testfiska ett av mina spön och det fick han såklart. Han hade t.o.m ett napp på det!!!!
Nä i dag var det klent resultat. Inte ens botten täckt.
Med spänd förväntan på hur vinden betedde sig i dag steg jag upp 07.00. Lycka, den visade sig inte allt för hård ca 5-6 m/s kanske. Snabb frukost och i lastning i båten det kändes dessutom som vinden avtog ytterligare. Syd syd väst idag. Perfekt bara det inte ökar. I dag blev jag själv. Mr Al skulle varit med men han har mycket att stå i som nybliven farsa med nytt hus och allt så det va fullt förståligt att han inte kunde komma ifrån. Regeringen där hemma sa väl stopp kan jag tro.
På väg ut på böljan den blå. Älven på denna sida påverkas inte av lervattnet från bäcken så här är det lika klart i vattnet som vanligt alltså Rätt plats nu skall de andra Ren stämma också.
Några minuter senare var det riggat och klart. Satte på de största mörtarna jag hade direkt. Lika bra att gå all in. Som vanligt körde jag med 3 flötmeten i dag inställda på 3m, 5m och 6 m samt ett bottentackel fiskat rakt under båten det för följa botten hela tiden oavsett djup. Sedan ror jag sakta mot strömmen. Vinden hade avtagit till perfekt nivå t.om så att man fick hjälp av den att hålla båten i stället för själp. Det tog väl en sisådär 30 sekunder innan första gäddan va framme och sniffade på en av mörtarna men den bommade jag. Men efter ytterligare 10 minuter kom jag till dagens ställe nr 1. Här blev det en action fylld timme nästa R, Rätt tid alltså.
Nappen avlöste varandra. Lyckades landa 6 gäddor och missa ytterligare 2 denna timme. Fick en på ca 5 kg men den fick snabbt gå tillbaka utan foto då jag fick dubbelhugg på 2 flötmeten när jag landade 5an.
Men det vart 2 små stöpta i nästan samma form. 2 jakt kompisar kanske.
Men det måste brista någonstans. För var är de riktigt stora? Det 3e Ret sviker mig alltså Rätt utrustning. Något måste vara fel. Ville väldigt gärna pröva med större beten men hade ju inga. Ville också gärna tackla på en gädda som bete hade gjort tackel och allt för detta ända mål. Men den minsta gäddan jag fick i dag vägde ca 1,6 kg fick en känsla av att det va lite i största laget. Så det fick bli dubbelmört i stället.
Två mörtar på samma tackel ger intryck om ett större byte och producerade i dag en hel del hugg men storleken på gäddorna vart inte bättre.
Dagens hugg kom ändå på den största mörten en 400 grammare. Jag hade precis retunerat en liten och skulle ro tillbaka då jag började att driva mot en grynna. Då dök ett flöte stadigt precis som om det draggat fast i grynnan men jag satte in 2 stöddiga mothugg ala´ Joel och trodde jag nitat fisken bra. Efter en minut började fisken slå våldsamt med huvudet tankarna gick till öring mer han jag inte tänka innan den slog sig loss. Så vi får aldrig veta va det var denna gång. Det var i varje fall ingen liten snipa. Nötte på ett tag i samma område men nu var det stiltje. Djupet jag fick de flesta på va runt 10 meter. De steg inte mycket drog ner två av flötena till 7-8 m. Men de flesta huggen kom på bottentackel. Lite senare på dagen hittade jag dock en som jagade i ytan. Den gäddan jagade upp min 3 m inställda mört till ytan och bjöd på en lustiger dans innan den tog mörten men det var ännu en gädda i 3 kgs klassen.
Mest gäddor runt 3 kg i dag.
Den tog mörten i ytan bakom båten efter att jag trixade lite med den framför fisken.
Det är otroligt avkopplande att vara ute själv i bland med sina egna tankar och något som plötsigt slog mig i går va detta:
Var har det kommit ifrån att man inte får ha bananer med sig i båten. Framförallt är det ett spritt begrepp bland trollingfiskare världen över. Men jag har aldrig riktigt fattat grejen. Kan någon vänlig själ förklara för mig hur detta fenomen har uppstått? Jag har alltid bananer med mig för det är gott och enkelt att äta helt enkelt och jag har då aldrig trott på den myten att det skulle göra fisket sämre. Men i bland blir ju en del helt tokiga när bananer är med i båten så därför skulle det vara roligt att få veta sanningen bakom denna myt!
Nä jag tror mer på min gamla gympa lärare Rätt plats, Rätt tid och Rätt utrustning och så skulle jag egentligen vilja lägga till ett R till, Rätt fart.
Dagen fortlöpte och snart började det skymma då blev det action igen och ett gäng med gäddor fick beskåda fågellivet en liten stund.
Gädda i solnedgång.
 
Solen tittade fram mot slutet av dagen annars var det totalt nermulet hela dagen. Men det blev en vacker avslutning på dagen även om de stora uteblev i dag också. Resultatet i dag var ändå godkända 14 upp och 11 missade hugg. 25 kontakter alltså. Jättetrevligt fiske, storleken betyder inte alltid allt!
Kan väl tilläggas att idag såg jag ett flertal öringvak därav misstankarna att den "stora" kunde varit en öring också med tanke på de kraftiga huvudskakningarna som brukar känneteckna stor öring men även gädda gör ju ofta så för att slå sig fri så vi spekulerar inget mer där utan tar nya tag i stället.
Detta är dock en syn som blir allt vanligare. Nedbajsade träd på öar. Skarvarna samlas i stora skaror och bajsar för fullt och träden dör men det är väl naturens gång antar jag.
Slut för idag tack för idag. Nästa gång kanske alla Ren faller på plats samtidigt då........