Västra Meteserien 3 i Vassbotten

Så var det söndag och dags för tävling igen, vad möter oss då jo hård vind från sydväst en sisådär 15-20 m/s i byarna. Känns det igen???? Många trodde nog ända på ett riktigt köttafiske då fisken normalt sett brukar stå packade på den sida vinden ligger på i Vassbotten. Det hade dessutom varit samma vindriktning hela veckan vilket pekade på ett bra fiske. Vi var idag 14 deltagare så det blev 2 sektioner med 7 på varje. En sträcka på kajen vid småbåtshamnen och en sträcka vid viken utanför vattenpalatset. Strålande sol var det i varje fall så humöret var på topp vid lottningen trots att kepsar och annat blåste iväg. Jan Persson drog först och han lottade till sig guldpeggen på udden vid viken. (En klassisk vinnarpeg). Jag själv lottade sist (som vanligt) ingen kantplats kvar idag utan peg 13 (B5). Stig Borlinger hade redan dratt en kantplats vilket betyder att han förlorade vadslagningen mot mig. Han slog nämligen vad med mig i våras att jag skulle få 2 kantplatser före honom, då jag "alltid" får kantplats. Säkraste vadet han någonsin gjort sa han, tji fick han. Återigen bevisat att det bara är en myt att jag får kantplatser hela tiden! Nog om detta, över till fisket. Vinden var minst sagt besvärlig. satte upp ett matchmete och ett feeder för fiske 30 m ut och take a partet 11,5 m för fiske efter mört om de skulle komma in. Djupet var ca 2 meter överallt.
Startade med att mäska 10 bollar på t.p platsen och feedrade ut 8 korgar i grunden och slangbellade ut ytterligare 10. Det gick förvånatsvärt bra i den byiga sidvinden så jag var nöjd med grundmäskningen. Började fiska feeder men det hände inget övriga fick lite småfisk vid kanten förutom Jan som halade på t.p på sin udde direkt från start. Challe gick snart över till sina kära löjor vilket till slut gav honom en 4e plats idag. Bra gjort att få 5 kg löja i dessa förhållande men så är han löjkung också. Jag fiskade som vanlig för seger och inte en hyfsad placering, förstod snart att det gäller att få igen braxen på rullspö, då Johan på platsen intill Jan började kötta småbraxen på feeder efter 2h. Själv fick jag bara enstaka mörtar på t.p. Fisket för min del på feeder kom först igång de sista 45 min av tävlingen. Idag var det kört för en topplacering. Blev utklassad av Johan, Janne och Per-Erik som satt på de 3 yttersta platserna. Johan krossade allt motstånd med över 16 kg braxen i keepnetet vid invägningen. Grattis till en övertygande seger, Johan körde konsekvent med feedern 20 m ut full med klippt mask, han gjorde slut på ungefär 700 gr mask under tävlingens gång vilket var rätt medecin i dag.
På A sektionen uteblev det förväntade köttafisket totalt fisken var som bortblåst! Här var vinden än mer besvärlig det gick knappt att kontrollera något tackel så vinnarvikten stannade på 3,8 kg.
Här följer en komplett resultatlista och ett bildsvep från tävlingen.
A sektionen
A1 Rainer Mass 1420 gr 5a
A2 Jan Svensson 2460 gr 3a
A3 Håkan Nyborg 3860 gr 1a
A4 Lennart Stridh 340 gr 7a
A5 Hans Balsbo 1120 gr 6a
A6 Gunter Furthmüller 1580 gr 4a
A7 Sten Rickardsson 3180 gr 2a
 
B sektionen
B1 Jan Persson 11840 gr 2a
B2 Johan Mattsson 16760 gr 1a
B3 Per-Erik Gyllbrandt 7320 gr 3a
B4 Inge Rickardsson 940 gr 7a
B5 Jonas Stridh 3420 gr 5a
B6 Charles Fasth 5000 gr 4a
B7 Stig Borlinger 2520 gr 6a
 
Lottade lagtävlingen vanns av peg A6+B2 Gunter och Johan med 18340 gr.
Gunter tyckte Johan skulle vara tacksam som fick en så bra lagkompis till sig.
 
En nöjd min från söndagens överlägsna segrare Johan Mattsson.
 
Det var allt för denna gång sköt om er så ses vi vid vattnen/ Jonas Stridh.