Midsommarfiske 2015

I fredags satsade jag och Gunter Furthmüller på en tur till Gravlången med Gunters Sea Nymph. Taggade till tusen lastade vi båten full med diverse prylar inför vertikalfiske efter gös i första hand. Strålande solsken och svag vind var utlovat så humöret var på topp!
Gunter var till freds med att allt fick plats i båten.

Vi styrde kosan mot ett av mina favourit ställen i sjön, en grundrygg som går längs med sjön med djupare partier runt om. När vi kom dit hittade vi genast riktigt fina ekon på lodet i med en markör och sedan var det "bara" att köra tillbaka. Ja just det "bara" var det ju också vips så förvandlades den lugna sjön till ett blåsigt inferno när man skall börja fiska. Vi drev alldeles för fort och att backa med elmotor var väldigt besvärligt då vågorna slog in över aktern. Det fick bli att drifta med vinden och hålla igen så gott det gick. Vi gav detta stället någon timme men resultatet blev en liten gös för mig och några missade hugg.

Vi beslöt att gå i land för pissepause och fika med omgrupperingssnack. Vi satt och njöt i solen en stund och laddade batterierna och beslöt att åka mer norrut för att få lite mer lä. Sagt och gjort påt igen.

På det nya området var det mer eller mindre tomt på fisk på lodet men vi körde på en stund ändå. Jag lyckades lura en liten gös till.

Gunter fick upp en mussla till slut alltid något.

Vinden avtog något så vi gjorde ett försök vid en udde som brukar vara het. Här var det lite mer aktivitet. Gunter missade ett par fina hugg och tappade en bättre fisk. Jag fick ett gäddhugg och lyckades till slut lirka upp en abborre på halvkilot och en liten gös till.

Vi åkte in i sjön och prövade intill en ö då vinden åter tilltog i styrka. Här lyckades t.o.m Gunter att lura en gös och tappa ett par till jag kände inget.

Vi tog en rövare och åkte till sydänden av sjön. här var det vindstilla och fint men sopetomt på fisk inte ett elo på lodet. Dagen började lida mot sitt slut, vi åkte tillbaka till viken där vi sjösatte båten för ett sista försök. Några gäddor senare för Gunter bröt vi för dagen. Midsommarfirandet hade satt igång i stugorna vilket hördes med all tydlighet. jag och Gunter var ändå nöjda med dagen trots att det inte blev något större men det är ju inte allt en trevlig dag på sjön räcker långt ibland. Det som det trots allt nappade på i dag lunker city fin-s i grön gula nyanser fiskade vid botten med 14 gr skalle.

Fast "bästa" fångsten kanske var nissen som jag fick upp från botten ihoptrasslad med 2 bottentackel. Alltid bra att rensa botten lite.

I lördags tog jag en tur ner till kraftstationerna med förhoppning om att landa ett gäng med hyggliga abborrar då det brukar vara kanon i denna del av älven vid denna tidpunkt. Men ack vad jag bedrog mig inte ett pet på grejorna varken på drop shot eller vanlig jigg. Prövade av alla heta områden på hela sträckan från Hojum ner till Gamle dal endast ett par gäddor gav sig på jiggarna. Iaktog dock ett fint idstim som gick och plockade frön som damp ner från träden. De var även glada i min smörgås jag matade dem med nästa gång kanske de sitter krok i brödet, så idarna får passa sig. Träffade Rainer vid halket vi satt och snackade en stund och bestämde att vi skulle ta en tur i morgon ihop. I dag skulle jag hem för att ladda om för en kvällstur till öxneredssjön och ett sutarepass med Daniel Ludvigsen.

Kl 19.00 var vi på plats vid Öxneredssjön, jag fiskade från land och Daniel fiskade från båt ihop med Markus Rudström. Vanligt flötmete är det som gäller för oss på sutare i Öxneredssjön med allt bly nere vid tafsen som är ca 15 cm lång. Djupet på fiskeplatsen är ca 70 cm. Eftersom jag är tävlingsfiskare i grund och botten fiskar jag oftast mycket klenare än de flesta andra. Jag kör med 0,18 mm både som huvudlina och tafs krok stl 12-8 beroende på bete vilket oftast är 3 majskorn. Grundmäskade platsen som vanligt med överblivet grovt tävlingsmäsk och en burk majs flera nävar pellets mm godsaker. efter ca 50 min började det hända saker flera sutare inne på platsen. Första kom 19.50 sedan rullade det på för att göra denna historia kort landade jag 8 sutare och tappade 6 innan vi packade ihop 23.00. Alla var dock utlekta och låg mellan 2-2,4 kg men roligt var det. Daniel och Markus hade lite trögare från båten några kom upp och några slet sig . Daniel kom dock strax över 2,5 kg.
I väntan på napp!
Även en gädda blandade sig i leken tog klockrent på 2 majskorn.

Kvällens största för min del 2,4 kg.

I går blev det sovmorgon sedan tog jag och Rainer en tur till Skräcklan för att reka lite "nya" metesträckor. En liten trevlig dagsutflykt, under den bestämde vi att ge platsen i Öxnered en chans till under kvällen.

Rainer och jag var på plats 18.00 vid Öxnered. Vi hann grundmäska sedan öppnade himlen sig och ett rejält åskväder var över oss. det blev till att avvakta i bilen tills det värsta dragit förbi. Nästan 30 mm regn kom det på 45 min. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge vid 20.00 var det över. På med majs och ut med grejorna. I dag var sarvarna och mörtarna som tokiga och nappade på allt även när det låg på botten, men snart gav de upp( blev bortskrämda av sutare). Rainer var gäst idag och därför fick han dra sutarna. Nä skämt och sido faktum är att jag blev utklassad. Rainer fick 4st och tappade 2. Jag blankade på sutare i kväll, men jag fick ju så många i går. Rainer som inte fiskat så mycket sutare fick dessutom nytt pb en fin på 2560 gr. Men han tappade en riktig best på säkert bortemot 60 cm och runt 3,5 kg beroende på kondition men i en redig rusning gick linan av. Det får bara inte hända! Men ibland drabbar det även den bäste.
Rainers nya pb.

Det var det hela för denna gång. Ha det bra så ses vi vid vattnen.

#1 - - Anonym:

Hur är det med fiskekort i gravlången?Robert

Svar: Finns fortfarande inget, man fiskar av gammal hävd som det så fint heter över 80 olika markägare i Gravlången. De kommer aldrig överens och kan bilda ett riktigt fiskevårdsområde, vilket hade varit lämpligt för denna sjö för minst 20 år sedan egentligen mvh Jonas.