Västra meteserien 4 i Göta Kanal.

Det har blivit väldigt lite fiske för egen del den gångna veckan då jag drabbades av en förkylning med hont i halsen som satte sig på stämbanden så jag t.o.m tappade rösten i några dagar. En ny upplevelse för mig, det jobbigaste var väl att försöka svara i telefonen på shopen och göra sig hörbar där. Inte det lättaste när man knappt får fram ett ljud men det gick det också. Nu mår jag klart bättre även om det sega slemmet iknte riktigt vill ge med sig är rösten tillbaka i varje fall. Andra har stått för fisket under veckan. Det rapporteras om riktigt bra abborrefiske i vårt område. Det dras både mängd och storlek på alla möjliga metoder, jigg, drop-shot, båtpimpel men framförallt just nu kanske på knubbiga småvobbler och poppers. Gösfisket fortsätter att leverera dock lyser de riktigt stora med sin frånvaro eller så mörkas det för mig lite osäker där. Mycket i antal blir det i varje fall i huvudsak på långsam trolling med bombervobbler och Nils Master som vanligt. De första laxarna i Trollhättan har blivit rapporterade under veckan, 3 flugfiskefångade larrar på 4,3-7-8 kg.
Ett fiske blev det dock för mig och det var tävlingen i går i Västra Meteserien, Göta Kanal, Töreboda.
Här följer ett lite kortfattat referat från den drabbningen. Jag lottade till mig A4 i dag. Satsade på kort take a part 5m och ett längre 11 m. Hittade en fin kant på 5m att fiska precis utanför kändes stabilt. Sätte upp 5 kit till 11m med flöten från 0,8 gr ner till 0,4 gr med lina 0,08-0,06 mm lina och krokstorlekar från stl 20- stl 26. På 5m t.p satte jag upp 2 riggar en 0,4 gr och en 0,5 gr med 0.08-0,06 mm lina och krokstorlek 22-26.
Mäskade 11 m med kopp 6 bandybollstora mäskbollar med levande jokers och en handfull klippt mask och några få casters. 5 m platsen med 3 mandarinstora bollar med kopp med bara jokers i. Mäsket bestod av 500 gr sensas 3000 etang black och 500 gr sensas 3000 etang brown inget leem alltså!
Startade på 11m 2 minibraxen med en gång följt av en gers sedan dött i 10 min. Gick in på 5 m småabborrar och småmörtar avlöste varandra härinne. Sedan fiskade jag ca 40 min på 5 m platsen och alternerade med ca 10 min på 11 m platsen toppade upp platserna med en liten boll med jokers ungefär en gång i timmen lite tätare på slutet. Hade fisk i stort sett hela tävlingen landade på 64 fisk och vägde in 2960 gr för en kassaskåps säker etta på sektionen. Det visade sig att den ende som hade mer var klubbkompisen Johan Mattsson som satt på andra kanten som hade mer en fin kanalvikt på 3760 gr tagen på 5 meters långspö. Första gången Johan fiskade i kanalen! Den lottade lagtävlingen lyckades jag knipa ihop med Rainer Mass så denna gång blev det lite av storslam.
Jan Persson alltid på hugget.
Utsikt från konten.
Behöver jag nämna att det blev regn och rusk även denna tävlingsdag. Liknade mest november i stället för Juli eller är det november nu blir jag lite osäker när jag tittar på vädret ja just det vi bor i Sverige. Då var det Juli i alla fall.
Här följer gårdagens resultat i sin helhet.                                  Totalt Västra meteserien efter 4 deltävlingar.
Peg Namn Vikt Placering                                                         1. Håkan Nyborg 1+1+2+5=9 p
A1 Inge Rickardsson 2280 gr 2                                                 2. Jonas Stridh 5+1+3+1=10 p
A2 Gunter Furthmüller 1220 gr 5                                               3. Charles Fasth 4+5+1+1=11p
A3 Tom Östlund 1260 gr 4                                                       4. Stig Borlinger 6+3+2+2=13 p
A4 Jonas Stridh 2960 gr 1                                                        5. Jan Persson 2+2+5+6=15 p 
A5 Nicklas Karlsson 1360 gr 3                                                  Detta är topp 5 totalt har 29 personer 
A6 Jan Persson 600 gr 6                                                           deltagit i serien.
 
B1 Mikael Hjelm 400 gr 6
B2 Sten Rickardsson 580 gr 4
B3 Pelle Hagman 780 gr 3
B4 Charles Fasth 2140 gr 1
B5 Kristian Ekman 480 gr 5
B6 Jonas Jansson 920 gr 2
 
C1 Tommy Lindblom 1860 gr 3
C2 Håkan Nyborg 1160 gr 5
C3 Stig Borlinger 2200 gr 2
C4 Rainer Mass 1640 gr 4
C5 Johan Mattsson 3760 gr 1
 
1a Lottade lagtävlingen plats 4+16 alltså Jonas S + Rainer M 4600 gr
 2 deltävlingar återstår i Västra meteserien för komplett tävlingsprogramm gå in på FK TOPPs hemsida.
Min fångst från i går strax innan återutsättning. Blandad kanalfångst av småbraxen, mört, abborre och en och annan gers.
Standardstorleken i går fiskarna ryms i en handflata oavsett art.
 
Har kommit till min kännedom att det önskas kantmetare till landslagskvalet i Töreboda. Pelle Hagman ställer nog upp men vi böhöver en till annars kan det kvitta någon som känner sig manad?
Själv är jag massiv motståndare till kantmetare på kvalet. Varför skall jag redogöra här.
Anledningen till att ha kantmetare är ju att göra sträckan mer "rättvis" vilket är vansinnigt med dagens system. Då vi har 3 helger med 6 deltävlingar och olika antal kantmetare varje gång beroende på att de olika arrangörerna får fram olika antal kantmetare, Tänk Er följande du drar A1 på deltävling 1 med 3 kantmetare kontra att du drar A1 på deltävling 3 där det är 0 kantmetare var tog rättvisan vägen då? Alltså ännu ett "turmoment". Om du nu för en gång skull har "flytet" att dra kantplats måste du dessutom dra den på "rätt" deltävling. Dessutom ingår lottning som ett moment i våran sport då skall man inte ta bort den spänningen med kantmetare som man måste jaga för att ens få fatt i. Ytterligare argument emot kantmetare är att detta är ett kval till VM-EM där finns inga kantmetare och på de mästerskapen är det ingen som gnäller för att det inte finns några kantmetare. Nä slopa hela konceptet med kantmetare det skulle underlätta framförallt för arrangören och förrestren så vinner man ju på kant oftast med eller utan kantmetare fråga Kent Adell! Man får bara lite minde med kantmetare än man skulle fått utan och skall vi inte stäva efter att få lite fisk i stället för att gnälla på att i dag fanns det inga kantmetare. Har massa argument till men jag tror min mening kommer fram såhär.
Skitfiske på Er.
Måste bara visa Er dessa bilder som avslutning. Hur kan man behandla sina båtar på detta vis. Det övergår mitt förstånd.
 
Vi ses vid vattnen sköt om Er.
 
 
#1 - - Denny Bengtsson:

Trevlig läsning Jonas och många bra tips för mig. Ser fram emot nästa inlägg.

Svar: Roligt när det uppskattas det värmer.
fiskeshopen.blogg.se