Ur led är tiden!

Julen närmar sig med stormsteg i varje fall enligt almenackan. Men tittar man ut så är det allt annat än jullikt i varje fall här i Västra Sverige. Ur led är tiden. I går var det värmerekord för december månad +11,8 gr stod mätaren på när jag begav mig ut för ett feederpass i det "vackra" vintervädret. Det enda som ger en viss känsla för att julen närmar sig är väl den vanliga hysterin bland väldigt många att handla julklappar i sista stund och så allt krims krams folk slänger upp i sina fönster såklart och alla julgranar och träd som skall kläs in i diverse glitter och ljus. Tur att man själv la ner sånt trams för 20 år sedan. Det kan väl vara fint att titta på och ge fin stämning och allt sånt men det är inget för mig. Jag fiskar i stället punkt slut. Så i helgen när återigen blåsten försvårade det tänkta båtfisket efter abborre så till den milda grad att vi återigen avstod fick jag plocka fram feederspöt. Det hade klagats på vissa håll under veckan att mörtstugorna förblev obesökta och frågorna hopade sig. Var är betesfisken? Jag åkte i väg till ett av älvens djupa bakvatten riggade en 40 gr liten feeder och grundade med 2 feederar sedan på med klassikern 2 röda maggot napp direkt. Sedan följde en 20 minuters lång napprusch där mörtarna avlöste varann. Fick även en som får anses som ganska stor för älven säkert runt halvkilot. Plötsligt vart det dock stendött. Hade jag fått ut för mycket mäsk trots liten feeder eller vad hände kanske hade en eller 2 gäddor svept förbi. Bytte ändå till ännu mindre feeder och mask som bete och efter en stund blev det både björkna mört och abborre igen. Så betesfisk var inga större problem att skaffa. Varför de inte får något i sina mörtstugor har jag ingen bra förklaring på. Visst det var inget kötta fiske idag. Fick väl 3-4 kg fisk på de 2,5 h jag fiskade men det är ju mer än vad alla mörtstugor i veckan producerat i hop. Så mitt tips till Er som inte får något i Era mörtstugor lär Er feederfiske. Gå gärna in på mina inlägg från i våras där går jag igenom feederfisket lite mer i detalj eller titta på Mårten Johanssons eminenta film Meta Mera Bottenmete.
En och annan stöddig mört behagade nappa i dag.
Även björknorna var sugna på mask/ maggot.
redo för ett feederpass.
De största mörtarna i dag nådde nästan specimenstorlek. Men i dag fick nästan alla friheten åter direkt men några fick strycka på foten och bli lake bete. För jag hade inte fått tillräckligt med dos av fiske denna helg än. Utan begav mig ner för ett par timmars lakemete framåt kvällen. Jag visste att några jag kände skulle vara nere för att pröva lyckan så det är ju alltid trevligt med lite samkväm och tjöta lite skit med andra fisketokar.
I kväll var dock lakarna på det lite kinkigare humöret. Det nappade väldigt bra som vanligt runt mörkrets inbrott och en timme framåt men i dag ville de inte riktigt ta ordentligt. Mest beroende på att de var väldigt små lakar framme och nosade på betena. Man vill ju sätta in mothugg så fort som möjligt för att inte få för djupa krokningar och i dag resulterade det i mest missade hugg. Jag lyckades till slut landa en liten men mina fiskevänner förblev dock utan trots mängder med hugg. Men så är fisket i dag ville de inte riktigt. Jag blev kvar en timme efter att mina kamrater lämnat platsen och jag lyckades lura upp ett par småttingar till. Men största huggen hade jag från en annan medfiskare som stod lite längra ned. Han envisades med att kasta sina tackel rakt ut eller snett uppströms mot oss så då kan Ni ju själva räkna ut vad som hände. När han var fast i mina grejor för tredje gången fick jag nog och sa till vänligt men bestämt. Du får också kasta nedströms när vi gör det så vi slipper fastna i varandra. Då packade han ihop och gick hem. Efter ytterligare en lake så var jag också nöjd för dagen och packade ihop i den allt mer tilltagande vinden och regnet. Skönt vinterväder som sagt och Ur led är tiden....
Trevligt samkväm i regnet i väntan på hugg åkte grillen fram.
Smålakarnas afton blev det men visst är de vackra skapelser!
 
I lördags höll jag mig faktiskt borta från spöna men det blev en liten spaning på vårens tänkta sarvställen vid Karlsberg. Det som slog mig mest var hur mycket vissa delar av älven håller på att växa igen. Ta en titt på denna bild.
Under mina fötter fångade jag min livs första sutare för ca 30 år sedan. Nu kan man gå där utan problem men att fiska just där blir nog väldigt svårt.
Och här är utsikten från den platsen. Några meter längre fram fick jag mitt pb på sarv för ca 20 år sedan nu kan man gå där nästan torrskodd. Snacka om att övergödningen har slagit till i denna vik eller beror det på annat? Jag är ingen biolog och långt ifrån expert på detta men kan bara konstatera att det är sorgligt. De gamla fina fiskeplatserna växer igen. Men jag hittade ett par intressanta luckor i den annars så kompakta växtligheten som skall prövas till våren.
Sorgligt att se är också hur de informations tavlor som kommunen har placerat ut längs älven behandlas av traktens ungdom eller vilka det nu är som inte har något bättre för sig än att vandalisera något som skall vara en trevnad och bra information om vårt djurliv runt älven.
Vi får väl hoppas att de senaste tavlorna som kommit upp får vara mer i fred. Den här är en ny favvo eftersom den talar om var man är så man vet det och inte tror man är någon annan stans!
 
Till sist vill jag påminna alla Juniorer i Sportfiskarna Trollhättan Vänersborg att jag har en tävling på deras facebook sida där Ni Juniorer i STV har chans att vinna fiskeset som jag lottar ut.
Gå in på STVs facebook sida och skriv in Ert namn och medlemsnummer i kommentatorsfältet så kan ni vinna något av fiskeseten ovan. Dragning blir den 23/12 kl 12.00. OBS! Gäller endast juniorer i Sportfiskarna Trollhättan Vänersborg.
Det var allt jag hade att bjuda på denna gång.
God Jul på Er alla fisketokat ute i vårt avlånga land!