Decemberfiske anno 2015

Det är lördag eftermiddag och något som kallas Lucia. Men för mig är det en ledig stund och chans till fiske. Två bottenmete tackel har precis placerats ut i strömkanten vid ett av älvens lakeställe och kölddimman kommer sakta krypande längs älvdalgången. Lakefiske står på programmet för äntligen blev det riktigt kanonväder med klart och kallt och näst intill vindstilla. Hade det inte varit för den analkande dimman hade det varit perfekt. Dimman är dock inte av det tätare slaget utan tillför istället lite mystik till det hela och gör det bara ännu mysigare att sitta här och invänta den magiska laketimmen. Den hetaste tiden brukar ju alltid vara från mörkrets inbrott och en timme framåt. På denna plats fiskar jag av ren nostalgi då de flesta i detta område någon gång under sin sportfiske uppväxt testat lake fiske på denna plats. Förväntar mig inga jättelakar på detta ställe men några hugg hade varit trevligt för att göra en underbar decemberkväll ännu mera perfekt.
Betena utplacerade den mystiska dimman kryper närmare blir det bu eller bä?
 
Så sänkte sig mörkret över älven och lika säkert som amen i kyrkan kom första hugget 5 minuter efter mörkrets inbrott. Lika brutalt som vanligt. Jag fiskar lake väldigt simpelt. Ett glidande tackel med sänken på 40-80 gr beroende på ström. Spöna ställer jag i spöhållare med ett par lysstavar apterade i toppen inga jävla ålbjällrer bara. Det ljudet är det värsta jag vet!. Laken i strömmande vatten är oftast allt annat än en försiktigt nappande fisk så det är helt onödigt med nappalarm eller andra förfinade nappindikatorer. Ryck i spötopp duger gott och snälla låt mig få slippa det skärande ljudet från ålbjällror. Var lite uppmärksamma bara så missar ni inga napp.
Kvällens första hugg blev t.o.m så brutalt så spöbutten lättade från backen. Snart låg första laken vid strandkanten med kroken fint i mungipan en bit på ca 1,5 kg = normalstorlek i älven. Annars är det ett problem med att de brukar svälja så in i norden hur snabb man än är med mothugget. En del tycker hair rig och cirkelkrok och sånt tjafs hjälper. Jag tycker man krånglar till det i onödan. En kroklossare brukar lösa problemet. Keep it simpel! 
Sedan avlöste nappen varandra under den magiska laketimmen och nya mörtfileér fick betas på. Mört var dagens bete för det var det enda färska bete jag hade. De sista tänkta gäddbetena fick göra sitt jobb som lakebete i stället. Fiskade i knappt 3 h innan jag kände mig nöjd och packade i hop för kvällen. Kunde summera 6 landade lakar, 4 missade hugg och en tappad. Inga stora som väntat men 2 var i varje fall strax över 2 kg. Men en riktigt trevlig kvällstund och faktiskt mitt bästa resultat när dimma har varit på plats.
En skarv gjorde mig sällskap första timmen då vi tillsammans inväntade kvällens första napp.
Dagens bete fick bli mört. Vilken färsk fisk som helst duger. Bäst brukar nors och gers vara men man får ta det man har så länge det inte varit fryst utan dagsfärskt funkar det bra.
Första laken på väg in.
Följdes strax av fler. Här dagens minsta en äkta Lenin eller vad det nu var Joel döpte sin lilla lake han hade som gäddbete för några år sedan. Denna hade du nog önskat i din gäsddsump Joel?
Dagens största landas vid strandkanten. 
Ännu en som behagat nappa på mörtfilén. En del tycker lake är en ful fisk? Var då någonstans undrar jag. En av de vackrastre skapelserna vi har i vår fiskefauna om Ni frågar mig. Med underbara olika täckningar.
 
I går söndag var det tänkt att bli en abborretur men lite yttre omständigheter som jag inte rådde över gjorde att det gick om intet. Det största bekymret just nu är väl avsaknande av is. Tänk så mycket enklare det blir att fiska borre nu om isen hade kommit. Men så är inte fallet utan det blir till att fiska från båt och har då regnet gjort så att man inte ens kommer ut till båten i ena sjön och den tillfälliga kylan lagt en hinna av is runt den andra båten. Ja då blir det svårt. Suget för pimpel bara växer men att åka tills man hittar is lockar ännu inte tillräckligt. Men kommer inte vintern till Västra Sverige snart lär det bli till att samla ihop pimpelgänget och dra norrut som redan flera av de mest inbitna pimplarna i vårat distrikt har gjort.
Efter frukost i går och lite titt på nya Norska uppvisnongar i skidspåren gjorde jag ett halvhjärtat försök till att lura upp en insjööring i strömmen men trots näst intill perfekta yttre förhållanden var jag även i dag oförmögen att lura en öring till hugg. Men frisk luft och lite sol fick jag i varje fall till mig och det är ju inte fy skam det heller.
 
Nä det är nog bara att vänja sig så här utan is och fiske i öppet vatten ser det ut fisket i Västra Sverige anno 2015.
 
Ha det gott fiskevänner så ses vi ute vid vattnen.
Öringen avstod att låta sig luras i dag med men frisk luft räcker långt det med ibland!