Skara Karp Festival

I helgen som gick avverkades Skara karp festival inne på Skara Sommarland i deras dammar. Ni som inte var där missade något otroligt roligt fiske dessutom i ett kanonväder något vi inte varit bortskämda med i år. Solen öste ner på oss under helgen och karparna nappade bra.
Vi var 13 personer som kom till start och hälsades välkomna av arrangören Stefan Rämje som hade ordnat detta mycket bra med stugor till de tävlande och inte minst tillståndet att få vara på området. eftersom vi inte blev fler fick alla stora platser. Vi fördelade oss över hela dammsystemet. Jag drog peg 8 vid skeppet. Det har tidigare varit en kanonplats då en fontän funnits där och gett syre åt vattnet men den är borta nu så det är mer sterilt. Skall väl erkännas att jag inte var helt nöjd med denna peg då det finns betydligt fler roligare platser där det finns något naturligt att fiske mot såsom en ö eller liknande. Men jag hade i vaje fall piratskeppet att fiska emot. Men det skrämmer nog mer än det lockar för vem blir inte rädd för ett piratskepp! Jag tacklade upp 3 toppar på 11 m t.p, en plats mot skeppet en rakt ut och en åt höger. Ett matchmete ca 25 m ut och ett feeder på samma plats samt en feederplats mot en bro till höger. Mäskade med kopp 2-3 mäskbollar på varje plats samt lite diverse olika partikelbeten. Sköt ut med bellan 5 bollar på matchmetet och några på feederplatsen, Började fiska t.p mot skeppet gav inget, prövade rakt ut fick 2 små direkt sedan dött. Då stod Holsten med spänd elastic och bände in den första 2 kilosen. De är riktiga torpeder i Skara och ger sig inte i första taget. Holsten fick bra motion i dag. Han fick springa flera gånger som värsta laxfiskaren längs stranden för att stoppa några av sina karpar. En del gick inte att hindra det bara small i buskarna. Själv varierade jag mig mellan mina platser och fick några med jämna mellanrum. Man fick 2-3 st per plats sedan bytte man och koppade ut lite mäsk och partiklar efter att just den platsen dött. Sedan håll man på så alla 5 timmarna tävlingen pågick. Jag fick ingen supersnurr på mitt fiske men det är ändå superkul även om resultatet för mig idag blev en plats i botten. Det mest dramatiska skedde när jag drog på en av dammarnas gräskarpar, ( de räknas ej i tävlingen). Drillade den efter alla konstens regler men de satarna tröttnar ju aldrig så jag klev av konten och tog med mig min take a part håv gick ett par meter åt sidan och satte ut håven och lät fisken simma över den sedan var det bara att skopa upp den trodde jag. Då fick den panik och rusade rakt ut, håven lossnade och åkte med. Jag hoppade i med skor och allt och fick tag på håven då simmade gräskarpen ut för den hade lossnat från kroken samtidigt halkade jag och ramlade baklänges rakt på del 4 så den knäcktes. En liten ramsa senare och en ny del 4 på spöt så var det bara att köra igen tlläggas kan väl att gräskarpen låg runt 5 kg ca.
Jag vägde in 18180 gr idag vilket gav en 12e plats långt från täten. Det hade varit ett fantastiskt fiske. Stig Borlinger tog täten från plats 4 vilket han hade gnällt rätt mycket om att han fick den innan start. Nu var det annat ljud i skällan. Stig hade 40610 gr knappt bakom låg Patrik Lindberg på peggen brevid med 40080 gr snacka om jämt i toppen. Vi gick på vikt över 2 dgr så alla hade ju fortfarande chansen även om den var mikroskopisk liten för mig. Men målet var ju klart att förbättra sig till dag 2.
På kvällen hade vi trevlig samkväv vid stugorna med grillning och gott tjöt bland deltagarna fast Holst la sig redan kvart i nio spriten var ju ändå slut!
Så här var de 13 platserna fördelade runt dammarna, alla dammar sitter ihop så fisken kan simma fritt emellan.
 
Två glada lirare som låg 1a och 2a efter dag 1
Min kompis Daniel som var med för att se och lära kämpade på med sitt feederpö.
Min utsikt från platsen. Det skrämmande piratskeppet.
Hossa under upptacklingen i högform som vanligt.
En av karparna säkert i håven.
Ännu en vacker karp.
En fin fjällis.
Mattias Litzell med sin första dag fångst på 33300 gr.
Broder Henrik med lite mindre 22540 gr.
Info skylt så vi vet vad vi fiskar efter.
Tung kasse från dag 1.
Stig med bestämd blick på Gyllbrant för han sa att nu funkar inte kameran så det blir inga bilder på dina fiskar.
Något gladare Stig när han insåg att det var ett skämt.
Patrik var otroligt nöjd aldrig hade han dragit så här mycket karp och då måste man vara snäll emot dem och klappa karpen så att han nappar i morgon igen.
Jag fick lite också.
Dag 2 inleddes med sedvanlig lottning jag fick dra först och lyckades med det osannolika att dra min egen peg från igår nr 8. Enda fördelen med det är väl att man vet var man hade mäskat dag 1. Ändrade lite taktik i dag och mäskade betydligt mer med pellets och andra partiklar och mindre mäsk endast i grunden la jag i 2 bollar på varje plats. Tog bort ett par platser och gorde en ny "margin" plats åt höger bort från det skrämmande skeppet, det var ett lyckokast där lyckades jag ta mina "större" karpar för dagen. I övrigt toknappade det småkarp på alla platser så det gick betydligt bättre idag. Otroligt kul fiske för alla och skulle det visa sig fantastiskt jämt. Jag vägde in 34560 gr för en tredjeplats idag. Stig höll undan knappt före Kent Kant Adell som gjorde en grym andra drag. Med helgens högsta vikt 41060 gr. På slutet kom det helt plötsligt i gång lite större karp för Adell faktiskt även för mig och Sten hade race på större fisk på slutet så hårt att en topp gick av. Med större menar jag 1-2,5 kg. Sammanfattningsvis kan man konstatera att alla hade superkul och vi laddar redan för nästa år. Tävlingen kommer med största säkerhet bli av igen en ny inbjudan kommer komma ut i god tid innan nästa gång.
Slutresultat Skara Karp Festival
Placering Namn         Vikt dag 1 + Vikt dag 2 = Total vikt
1. Stig Borlinger         40610 gr + 33570 gr = 74180 gr
2. Kent Adell              32410 gr + 41060 gr = 73470 gr
3. Patrik Lindberg       40080 gr + 29050 gr = 69130 gr
4. Christer Engvall      38070 gr + 29630 gr = 67700 gr
5. Per- Erik Gyllbrandt 33230 gr + 34250 gr = 67480 gr
6. Mattias Litzell         33300 gr + 33090 gr = 66390 gr
7. Stefan Holst           31660 gr + 30120 gr = 61780 gr
8. Gunter Furthmüller  23150 gr + 32980 gr = 56130 gr
9. Henrik Litzell          22540 gr + 32710 gr = 55250 gr
10. Sten Rickardsson 18210 gr + 34 680 gr = 52970 gr
11. Jonas Stridh         18180 gr + 34560 gr = 52740 gr
12. Jan Svensson          22590 + 19220 gr = 41810 gr
13. Daniel Andersson    8700 gr + 14210 gr = 22910 gr 
Grillning på kvällen.
Blir det färdigt snart undrar Hossa.
Till slut fick Adell bra fart på SWEAs grill.
Det fanns karp i mini dammen bakom stugan också i miniformat.
Stugan måste ju också städas. Du missade en fläck där Janne!
 
Slutligen ännu en karp i håven.
 
Otroligt bra väder otroligt bra fiske. Nästa helg blir det nog tuffare att få bra vikt. Landslagskval i Göta Kanal.
Vi ses där och hoppas Ni inte missar nästa års Karpfestival.
 
 
 
 
 
#1 - - sandra:

hej. Googlade karp och skara sommarland för jag var nyfiken på vad som händer med dessa fiskar. Då kom jag hit. Åt ni de ni fiskade? Nyfiken på om de går att äta då dom mest matas med pommes. :)

Svar: Hej, Nej de släpps tillbaka. (men några gästarbetare från Polen brukar äta en del av karparna så det går nog bra om man nu gillar Karp).
fiskeshopen.blogg.se