Årets första metetäving och kvällsfiskepass.

 

I veckan som gick blev det årets första kvällspass efter stängningsdags.
I tisdags blev det en 2 timmars tur på älven med lite drop shot fiske.
Strömmen hade strypts något då det var jobb med en turbin i Lilla Edet,
vilket medförde att fisken hade spritt ut sig. Men det var en fantastisk fin kväll
med strålande solsken och näst intill vindstilla tempen i älven hade stigit
något till en bit över 7 gr. Jag och farsan fick även några firrar på våra drop shot
jiggar, han 3 borrar och en gädda och jag 4 borrar, men ibland är inte allt bara att
få en massa fisk utan att även ha tid att njuta av omgivningen som en bekant sa,
behöver jag nämna att han brukar inte få så mycket!

Under torsdagen han jag även ut på lite gäddspinn. Vinden hade friskat i till idag
hård sydan vilket brukar vara bra för gäddorna. Men i kväll var det ändå ganska
trögt. Turen resulterade bara i 2 små hannar båda föll för freddy cat walk grön gul.
Den har räddat dagen många gånger.

I söndags var det dags för årets första internationella mete tävling för mig för i år.
Västra meteserien i Lidan som jag själv och min klubb FK TOPP arrangerar.
Hela 26 metare kom till start vilket är nytt deltagar rekord för Västra meteserien.
Lidan var väl som väntat helt ok fiske om än lite småbesvärligt i den byiga sydvinden.
Take a part på mellan 11-13 meter dominerade i startfältet som vanligt. Själv tyckte
jag att det var viktigt att hålla still i dag eller en väldigt kontrollerad långsam drift fast
idag var det nog Henrik Bengtsson man skulle frågat ut. Henrik krossade allt motstånd
idag, se resultat nedan. Själv fick jag inte riktigt till det idag. Jag fick kämpa för nappen
man fick en 2-3 fiskar sedan var det dött och en förändring krävdes så fick man några för
att genast dö igen och så höll det på för mig. Vägde in 10740 gr och inkasserade en 3e plats
på sektionen en klar besvikelse idag eftersom jag tyckte jag kunde fått ut mycket mer på min plats.
Tror eventuellt att jag grundade lite väl hårt med för mycket beten och sedan vågade jag inte riktigt
gå på när det började hända saker, skulle nog fått i lite mer godsaker under tävlingens gång då fisken
trots allt verkade reagera positivt på intensivare koppning idag. Men lite motgångar gör mig bara ännu mer
sugen på att tävla igen så till helgens DM i Nossan får Ni se upp.
Ni som tävlar i Norra Älvsborg distrikt glöm inte att anmäla Er till DM senast nu på onsdag.
Ni som vill beställa beten till kommande tävlingar måste vara ute i god tid senast 3 veckor innan tävling
gäller!!!

Här följer resultatet från Västra meteserien 1 Lidan 20150426

Sektion A
Peg nr Namn Vikt Placering
1 Jonas Jansson 7040 gr 4
2 Claes Hedström 6160 gr 5
3 Mikael Hjelm 3260 gr 6
4 Stig Borlinger 8860 gr 2
5 Henrik Bengtsson 22700 gr 1
6 Pelle Hagman 1520 gr 7
7 Inge Rickardsson 7860 gr 3
Sektion B
8 Kristian Ekman 6840 gr 7
9 Jan Svensson 9400 gr 5
10 Hans Balsbo 12240 gr 2
11 Mikael Tono 16740 gr 1
12 Nicklas Karlsson 10240 gr 3
13 Per-Erik Gyllbrandt 9420 gr 4
14 Gunter Furthmüller 7460 gr 6
Sektoin C
15 Lennart Stridh 3160 gr 6
16 Christer Engvall 7520 gr 5
17 Sten Rickardsson 10020 gr 4
18 Kent Adell 15780 gr 1
19 Jonas Stridh 10740 gr 3
20 Jens Persson 12640 gr 2
Sektion D
21 Pierre Eriksson 1800 gr 6
22 Håkan Nyborg 6620 gr 2
23 Tomas Askolin 4800 gr 4
24 Jan Persson 2700 gr 5
25 Charles Fasth 9540 gr 1
26 Rainer Mass 5400 gr 3

Den lottade 2 manna lagtävlingen vanns av peg 5+13, Henrik och Per -Erik på 32120 gr.
Grattis Henrik till dagens storslam.

Det var allt för denna gång sköt om er så ses vi ute vid fiskevattnen.
Dra luns/ Jonas Stridh.

 

Invägning i Lidan.
 
Freddy fortsätter rädda sega dagar.
 
 
 
Lennart drop shotar abborre i solnedgången.